۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۴۸۷۷۷۱
آیت الله سیفی مازندرانی:

حوزه باید از هر باند و جناحی آزاد باشد/حوزه باید مخ سیاست باشد

استاد حوزه با بیان این که حوزه باید از هر باند و جناحی آزاد باشد، گفت:اگر بودجه از دولت گرفته شود یا دولت احاطه و اعمال قدرتی در حوزه داشته باشند به یقین تأثیرات منفی خواهد داشت.
آیت الله سیفی مازندرانی آیت الله سیفی مازندرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی در آخرین جلسه درسی خود با اشاره به مقوله حوزه دولتی و غیر دولتی گفت: دولت ها در نظام جمهوری اسلامی گرایش های گوناگون دارند و دولت های سازندگی، اصلاح طلب، انقلابی و اعتدال سر کار آمدند.

وی افزود: دولت ها مختلف هستند و در این میان حوزه باید مستقل باشد چون می خواهد اقامه دین الهی کند، حوزه درصدد پرورش علمایی است که می خواهند زمام دین مردم را به دست بگیرند، حوزویان باید رسالتی که نبی مکرم اسلام دارد را انجام دهند.

استاد حوزه علمیه با بیان این اگر حوزه بخواهد از دولت ها بودجه بگیرد و خود را اداره کند مدیریت به دست دولت ها خواهد بود، اظهار داشت: در این صورت دولت ها فتیله را بالا و پایین می کنند و هرگاه کار به نفع آنها بود بودجه را زیاد خواهند کرد وگرنه برعکس عمل می کنند.

وی ادامه داد: مسؤولان و مدیران حوزه باید مراقب باشند که خود را بند به اخذ بودجه از دولت ها نکنند، مسأله ولی امر جدا است؛ او ولی امر شرعی و نائب امام عصر(عج) است و وظیفه دارد حوزه را حمایت مالی کند و حوزه موظف است که از او دریافت کند، این مسأله جدا است و حتی افتخار به شمار می رود چون در حقیقت کسی که مورد توجه ولی امر باشد یعنی در مسیر انقلاب و ارزش های نظام است؛ بنابراین این مشکلی ندارد بلکه مشکل دولتی بودن است.

آیت الله سیفی مازندرانی ابراز داشت: اگر رییس جمهوری، روحانی باشد وقتی زمام کار را در دست بگیرد خود را مجتهد بداند و بخواهد حوزه هایی با عده و عُده راه بیندازد، خیزش برای حوزه های متعدد بردارد و طلاب را جذب کند تأثیر خود را در ارگان ها و حوزه قم خواهد گذاشت و این کار مصداق ایجاد حوزه دولتی و  گرایش حوزه به سوی دولتی شدن است.

وی عنوان کرد: در این صورت حوزه ها رنگ و بوی سیاسی بر اساس مذاق سیاسی دولت ها می گیرند، کسانی که بخواهند در این حوزه ها با بودجه های دولتی پرورش پیدا کنند تبعا هدف اصلی که رسالت پیامبر اسلام و ائمه طاهرین(ع) مبنی بر اقامه دین است را نمی توانند اجرایی کنند؛ البته بنده نمی گویم چنین چیزی وجود دارد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: این روش سبب تزکیه مردم نمی شود چون ممکن است در دولتی واقع شویم که مظاهر دین در آن انجام نشود آن زمان دیگر نمی توان کاری کرد و کار اثرگذاری انجام نمی شود، ممکن است دولتی رقص و اختلاط زن و مرد را مشکل نداند در حالی که خلاف شرع بین و مسلم اسلام است؛ ممکن است رییس دولتی بگوید موسیقی انسان را به خدا نزدیک می کند و بخواهد این بدعت را به طلبه های خود تزریق کند و بخواهد این مسأله را پرورش دهد.

وی اضافه کرد: اگر بودجه از دولت گرفته شود یا دولت و مسؤولان دولتی احاطه و اعمال قدرتی در حوزه داشته باشند به یقین تأثیرات منفی خواهد داشت، حوزه باید از هر باند و جناحی آزاد باشد، این بدان معنا نیست که حوزه وارد سیاست نشود بلکه حوزه باید مخ سیاست باشد اما حوزه نباید دنباله رو احزاب و گروه ها باشد.

آیت الله سیفی مازندرانی با بیان این که دولت جمهوری اسلامی تنها دولت حق در کره زمین است، گفت: هیچ دولتی که متکفل پیاده کردن مکتب اهل بیت(ع) باشد در دنیا نداریم اما هر کدام از دولت ها گرایشاتی دارند و تبعا به هرکس که به روش آن ها گرایش داشته باشد توجه می کنند؛ اگر بنا شد حوزه علمیه قم بند به بودجه دولت باشد بند به گرایش ها خواهد شد.

وی افزود: برخی از این گرایش ها زاویه با شرع است، حوزه باید آزاد باشد و مر اسلام را نگاه کند، باید بر اساس کتاب، سنت و فتاوای فقها حوزه شکل گیرد، سلف صالح حوزه را شکل دادند و سالم به دست ما رساندند مبادا به گونه ای شود که با تأثیرپذیری از دولت ها به زمانی برسیم که از ارزش ها پاسداری نشود./1323/ 202/ص

ارسال نظرات