۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۴۸۶۶۵۲

کتاب «آیین خرد و عرفان؛ ترجمه و شرح نهج البلاغه» منتشر شد

جلد اول کتاب «آیین خرد و عرفان؛ ترجمه و شرح نهج البلاغه»، اثر آیت الله ممدوحی روانه بازار نشر شد.
کتاب «آیین خرد و عرفان؛ ترجمه و شرح نهج البلاغه»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلد اول «آیین خرد و عرفان؛ ترجمه و شرح نهج البلاغه»، اثر آیت الله حسن ممدوحی، عضو سابق مجلس خبرگان رهبری روانه بازار نشر شد.

آیت الله ممدوحی در این کتاب 90 خطبه از نهج البلاغه را بررسی و در ابتدای هر خطبه، اشاره‌ای کوتاه به تاریخ و محتوای آن کرده، سپس به ترجمه و شرح آن پرداخته است.

نویسنده در پیشگفتار کتاب خود چنین آورده است:

«آن چه نگارنده در شرح این صحیفه مکرمه الهی آورده است، متاعی قلیل از سرمایه‌ای ضعیف و بابضاعت علمی مزجاتی بیش نیست؛ و نام این شرح را «آیین خرد و عرفان» نامیدم؛ زیرا حضرت ولی الله؛ امیرالمؤمنان علیه السلام در نهج البلاغه عقلانیت تمام را با شهود و صبغه عرفانی درآمیخته و در افق بسیار بلند و قله متعالی فصاحت و بلاغت، الفاظ را به تصویر حقایق معجزآمیزی استخدام فرموده است؛ یعنی آن عظمت معجزآمیز معانی عمیق در قالب کلمات و جمله‌های بسیار فرود آمده و با کاربرد قواعد علوم بلاغی به استعاره و تشبیه و کنایات پرداخته و در رساندن حقایق و اسرار الهی ید بیضایی را به عالم ادب تقدیم می‌دارد که موجب سرافرازی مسلمین و تبیین و معرفی مکتب عمیق الهی و اسلامی است.

سبک نوشتار چنان است که در هر فصلی خطبه‌ها و نامه‌ها، با تقطیع مناسب، هر یک را به فرازهای متعدد تقسیم کرده و پس از ترجمه، نکات قابل توجه را با بیانی رسا ولی کوتاه شرح نمودم و از اشارات فلسفی، عرفانی، ادبی و اجتماعی آن فرازها غافل نبوده و در سر حد توان در توضیح آنها از کوشش لازم خودداری نکرده‌ام.»

همچنین، نویسنده کتاب «انسان‌ و جهان‌ در شناخت‌ مكتب‌ اسلام»‌، در صفحه 262 این کتاب در شرح خطبه 50 نهج البلاغه آورده است:

«امام معصوم(ع) در این خطبه به رمز بسیار مهمی که می‌توان بدان وسیله، نقشه تبهکاران را کشف و سپس از اجرای آن پیشگیری کرد، اشاره فرموده است که بس مغتنم و سودمند است.

در تاریخ جوامع بشری، این رابطه ثابت است که فتنه‌پردازان روزگار، قبل از اقدام در ایجاد هرگونه انحراف، دست به زمینه‌سازی‌هایی می‌زنند تا به سادگی و آسانی نقشه شوم خود را عملی کنند. معیارهای صحیح فکری و عقلی را دست‌کاری می‌کنند و خط مستقیم را کم‌رنگ و به تدریج بی‌رنگ می‌سازند، تا معیار تشخیص کج فهمی را از دست مردم بگیرند؛ زیرا با بودن خط مستقیم، انحراف خطوط، بلکه درجه انحراف آنها مشخص است؛ ولی با ابهام و پیرایه‌های فاسد مردم را به بیراهه می‌کشند و دیده حق‌بین را کم‌سو و معیار صحیح را ماهرانه از ذهن می‌پردازند. چنانکه امام فرمود:‌ «حق را به خلوص خود باقی نگذارند؛ بلکه از ترکیب حق و باطل چهره مبهم می‌سازند».

دست جنایتکاران با فراغت بال از آستین بیرون آمده به آسانی (هنوز پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را دفن نکرده‌اند)، علی علیه السلام را با هزاران حیله و تحریف خانه‌نشین می‌کنند و پس از مدتی امام حسن مجتبی علیه السلام و امام حسین علیه السلام را در منظر عموم می‌کشند؛ البته چنین کاری با مقدمه چینی‌های وسیع مقدور گردیده است.

اگر معاویه در مدت 20 سال حکومت بر شام، تبلیغ وسیعی بر علیه اهل بیت علیهم السلام نمی‌کرد؛ چگونه ممکن بود اذهان عمومی را آماده قتل دو امام معصوم نماید؟

از همین انحراف‌های ذهنی است که با شعار «لا حکم الا الله» دست امیرمؤمنان علیه السلام را می‌بندند که حضرت امیر علیه السلام فرمود:‌ «کلمة حق یراد بها باطل». امید آنکه جامعه مسلمین با این همه تجربه‌های تلخ بتواند دسیسه را شناسایی و پیشگیری کنند!

همچنین حضرت امیر علیه السلام در جای دیگر می‌فرماید: «معاویه با همراهی عده‌ای از بی‌خبران می‌جنگد که حق را بر آنها چنان مخفی کرده که آنان گلوگاه خود را آماده تیر و هدف مرگ قرار داده‌اند.»

ضمنا آيت‌الله‌ ممدوحی‌ کتاب‌های فراوانی‌ نگاشته‌ است‌ كه‌ «شرح‌ صحيفه‌ سجاديه»‌، «شرح‌ نهج‌البلاغه»‌، «شرح‌ رسالة‌ الولاية‌ علامه‌ طباطبايی»‌، «رساله‌ای در علم‌ امام»‌، «حقوق‌ اساسی»‌، «انسان‌ و جهان‌ در شناخت‌ مكتب‌ اسلام»‌، «اجتهاد و تقليد»، «حكمت‌ حكومت‌ فقيه‌ و شرح‌ رسالة‌ الوجود كاشف‌ الغطاء» از آثار ایشان است.

گفتنی است، مؤلف، جلد اول کتاب «آیین و خرد؛ ترجمه و شرح نهج البلاغه» را با شمارگان 3000 نسخه و در 446 صفحه به قیمت 30 هزار تومان منتشر کرده است./998/پ202/ش

ارسال نظرات