۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۴۸۱۶۵۱
استاد حوزه و دانشگاه:

معرفت حقیقی رفتار و کردار فرد را اصلاح می‌کند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: معرفت حقیقی، معرفتی است که تنها مجموعه‌ای از اطلاعات نباشد، معرفت حقیقی در رفتار و کردار فرد اثر می‌گذارد و سبب اصلاح رفتار او می‌شود.
معرفت خدا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی رهایی امشب در جمع مردم شهرضا در مسجد صدیقه طاهره این شهرستان، با اشاره به حدیث «مَن مَاتَ وَ لَم یَعرِف اِمَامَ زَمانِه مَاتَ میتةً جاهِلیَّة»، عنوان کرد: کسی که واقعاً امام زمان(عج) را بشناسد یک معرفت حقیقی به دست می‌ آورد که در رفتار و کردار او اثر می‌گذارد، معرفتی حقیقی است که تنها مجموعه‌ای از اطلاعات نباشد و رفتار فرد را اصلاح کند، به عبارت دیگر معرفت حقیقی باید همراه با ایمان باشد.

وی اظهار کرد: کسی که به خاطر جلب محبت امام زمان(عج) حاضر نباشد گناه خود را ترک کند و با توجیهات مختلف به گناه خود ادامه دهد، نمی‌تواند مدعی کسب معرفت به آن حضرت باشد، در حقیقت چنین فردی یک معرفت ناقص را کسب کرده که در رفتار او تأثیری ندارد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرارسیدن ایام شهادت حضرت زهرا(س)، بیان کرد: یکی از صفات حضرت زهرا(س) مظلومیت ایشان است اما مظلوم بودن آن حضرت تنها به بی حرمتی و جسارت کردن عده‌ای محدود نمی‌شود، مظلومیت ایشان به دلیل نشناختن آن حضرت است، زیرا وقتی شخصیتی مثل ایشان که ولی‌الله است شناخته نشود، بنابراین عظمت وجودی ایشان هم درک نمی‌شود و در نتیجه ایشان در عصر خود مظلوم واقع شده و حقوق ایشان نقض می‌شود.

حجت الاسلام رهایی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) چند ماه قبل از وفاتشان هر روز قبل از اقامه نماز صبح در مقابل خانه حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) می‌استادند و آیه «إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطهیرا» را تلاوت می‌کردند، زیرا در این آیه به معصومیت اهل بیت(ع) اشاره شده و آن حضرت با این اقدام سعی داشتند تا حجت را بر همه تمام کنند تا کسی نتواند ادعا کند که از معصومیت حضرت زهرا(س) و اهل بیت(ع) اطلاع نداشته است.

وی همچنین با اشاره به آیه «اِنا اَنزَلناهُ فی لَیلَةِ القَدر»، گفت: این آیه از جمله آیاتى است که علاوه بر معنا و تفسیر ظاهری، به حکم تفسیر باطنى برآن حضرت منطبق است، از امام صادق‌(ع) نقل شده است، که حضرت در تفسیر «إنّا أنزلناه فى لیله القدر» فرمودند: «لیله» فاطمه و«القدر»، اللّه است، سپس افزودند:«فَمَن عَرَفَ فَاطِمَةُ حَقَّ مَعرِفَتِها، فَقد أدرَکَ لَیلة‌القَدر وَ‌إنّما سَمَّیتُ فَاطِمَةُ لِأن الخَلقَ فَطِموُا عَن مَعرِفَتِها»، پس هر کسى که فاطمه را به درستى و کما هو حقه بشناسد، لیله القدر را درک کرده است و فاطمه به این نام، نامگذارى شده، به خاطر آن‌که مردم از شناخت او عاجزند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: ممکن است سال‌ها بگذرد و کسى از شب قدر، جز ظاهر آن را درک نکند، اما اگر از حقیقت این شب به اندازه ذره‌اى درک کند، چنان آگاهى و تنبه و بیدارى به او می‌بخشد که مسیر زندگی اش عوض شده و بسیار به خدا نزدیک می‌شود، حضرت فاطمه(س)، نیز چنین جایگاهی دارند یعنى ممکن است فرد یا جامعه‌اى سالها به لیله‌القدر برسد و حضرت فاطمه‌‌(س) را از خود بداند اما حقیقت وجودی ایشان را درک نکند و جز ظاهرى از آن نفهمند، اما با درک زندگى و ابعاد گوناگون حیات واقعى حضرت فاطمه(س)، ارزش وجودی ایشان را درک کرده و مسیر سرنوشت آنان عوض شود./868/202/ب2

ارسال نظرات