۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۴۸۱۵۵۸
استاد حوزه علمیه:

آزادی حقیقی در گرو بندگی الهی است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه آزادی حقیقی با عبادت و بندگی معبود حاصل می‌شود، گفت: کسانی که از عبادت الهی سر باز می‌زنند در اصل انسانهایی اسیر و ضعیف هستند.
شجاعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد شجاعی، استاد حوزه و دانشگاه شامگاه پنجشنبه در جلسه درس اخلاق که در حسینیه اثنی عشری شهرری برگزار شد، گفت: ظلم به ضعیف از زشت‌ترین ظلم‌ها است.

وی با استناد به روایتی از پیامبر اکرم(ص)، ادامه داد: حضرت فرمودند: غضب الهی شدت می‌گیرد بر کسی که ظلم کند به مظلومی که جز خداوند یاوری ندارد؛ ظلم به پدر و مادر بسیار زشت و قبیح است.

شجاعی توقع بیش از اندازه از دیگران را ظلم دانست و بیان داشت: انتظار و توقع بیش از حد از دیگران ظلم است، پدر و مادر نباید بیش از توان از فرزندان خود انتظار داشته باشند، انصاف داشتن مانع ظلم و از خصائص نیکو به شمار می‌رود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خودشیفتگی سبب ظلم می‌شود، گفت: انسان در مواجهه با ظلم تنها باید از خداوند استعانت بطلبد.

وی در تبیین ظالم‌ترین مردم، تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: چه کسی ظالم‌تر از کسی است که آیات الهی را برای او یادآور شوند و او از آن روی بگرداند؛ کسانی که در مقابل فعل ناصحیح‌شان از دیگران تذکر حق می‌شنوند و ناراحت می‌شوند انسانهای مجرم و ظالمی هستند.

استاد دانشگاه ادامه داد: مقاومت نکردن در برابر شنیدن کلام حق انسان را رشد می‌دهد در غیر این صورت مرتکب ظلم می‌شود، خداوند در قیامت توجهی به انسانهای متکبر نمی‌کند.

شجاعی با تأکید بر اینکه انسان باید از گناهان کوچک بترسد، بیان داشت: اگر انسان از انجام گناهان کوچک هراس نداشته باشد در اصل خداوند را کوچک به شمار آورده که توانسته به انجام گناه اسرار ‌کند.

استاد حوزه علمیه درباره اینکه آزادی حقیقی با عبادت معبود حاصل می‌شود، گفت: عبد فردی آزاد و قدرتمند است کسانی که از عبادت الهی سر باز می‌زنند در اصل انسانهایی اسیر و ضعیف هستند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در فرهنگ جامعه ما اگر کسی به مظلوم ظلم کند مورد ذم و سرزنش قرار می‌گیرد و این از ویژگیهای نیکوی مردم ایران به شمار می‌رود./813/202/ب2

ارسال نظرات