۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۴۸۱۴۴۲
ریاست دفتر سیاسی حزب موتلفه اسلامی:

کلیدواژه تعیین کننده مردم‌سالاری دینی، ولایت فقیه است

کاظم انبارلویی گفت: مردم‌سالاری دینی برای شناساندن خودش یک کلیدواژه تعیین‌کننده به نام ولایت فقیه دارد. ولایت فقیه مُبین فلسفه سیاسی امام خمینی(ره) و پدیداری یک تفکر نو در سیاست‌ورزی است.
انبارلویی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، برنامه «چکاد بصیرت» رادیو گفت وگو با موضوع (مردم سالاری دینی، انتخابات و تعیین سرنوشت) با حضور محمدکاظم انبارلویی، ریاست دفتر سیاسی حزب موتلفه اسلامی روانه آنتن شد.

محمدکاظم انبارلویی با اشاره به تفاوت مردم سالاری دینی و دموکراسی غربی گفت: پدیده مردم‌سالاری دینی وقتی در سپهر فلسفه سیاسی جهان درخشید که ما با دو نوع حکومت تحت عناوین دموکراسی لیبرال و دموکراسی سوسیال روبه‌رو هستیم. اما پدیده مردم‌سالاری دین برای شناساندن خودش یک کلیدواژه تعیین‌کننده به نام ولایت فقیه دارد. ولایت فقیه مُبین فلسفه سیاسی امام خمینی (ره) و پدیداری یک تفکر نو در سیاست‌ورزی است.

وی افزود: در دنیای مدرن بحث حکومت از اینجا آغاز می‌شود که «چگونه باید حکومت کرد». در فلسفه سیاسی اسلام «چه کسی حکومت کند» مهم‌تر از بحث کلیدی «چگونه باید حکومت کند» است؟ بنابراین ما با یک فرضیه‌ای روبه‌رو هستیم که آن فرضیه می‌گوید کسی نیت و مشروعیت حکومت بر یک جامعه انسانی را دارد که بالاترین قله انسانی از لحاظ فهم، اجتهاد، شجاعت و دانایی باشد.

ریاست دفتر سیاسی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: البته مقوله "چگونه باید حکومت کرد" هم مهم است. بنابراین باید دید چگونه می‌توان به یک چنین نگره رسید که مردم چنین حکومتی را بپسندند.

انبارلویی اظهار کرد: مردم ما با انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) نهضتی برپا کردند و از این تفکر عبور کردند. البته یکصد سال اخیر، نهضت‌هایی در ایران پیدا شد که عبور از سلطنت در نهضت امام (ره) کلید خورد و در نهضت مشروطه و نهضت ملی نفت چنین تفکری نبود. امام (ره) فلسفه سیاسی خویش را تبیین کرد و در حوزه‌های علمیه درباره این مقوله کار شد./1325//102/خ

ارسال نظرات