۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۴۸۱۲۹۲
گفت وگو با حجت الاسلام مومنی:

نمی توان به بهانه «دل پاک» از انجام تکالیف دین سر باز زد!

برخی افراد تا جایی که دین مخالف با تمایلات شان نباشد با آن موافق اند اما به محض اینکه تکلیفی را مطلوب نیابند دین گریز می شوند و دنبال راهی می گردند که فرار کنند. در حالی که رسیدن به رتبه در آخرت نیازمند تحمل سختی است.
مومنی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان،حجت الاسلام سیدحسین مومنی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در پاسخ به سوالی در مورد تفسیر به رای از دین که به ویژه در چند سال اخیر از سوی اقلیتی از جامعه بروز می کند، اظهار کرد: برخی افراد هستند که از تعالیم دینی فاصله گرفته اند یا هر زمان که دین موافق با نظرشان باشد از آن پیروی می کنند و اگر مخالفتی از جانب دستورات دینی ببینند، ترجیح می دهند که اصلا توجهی به دین نداشته باشند.

وی ادامه داد: این افراد اقلیتی هستند که عمدتا از تعالیم دینی فاصله گرفته و تحت تعلیم تمدن غربی قرار گرفته اند که این گونه صحبت هایی را مطرح می کنند، افرادی کج اندیش که هم اندیشه شان کج است و هم سخنان ناپسندی را بیان می کنند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، تصریح کرد: یا ما ادعا داریم که دیندار هستیم و دین مسیر پیشرفت در امور دنیوی و اخروی را برایمان معلوم کرده و الگویمان است یا اینکه عقیده ای خلاف این را مطرح می کنیم، حد وسطی وجود ندارد چون دستورات دینی مشخص است.

تنها قانون راهگشا در زندگی

مومنی با بیان اینکه عقل به انسان می گوید از قانونی بهره ببرید که در گذر زمان فرسوده نشود، ابراز کرد: باز هم عقل است که می گوید باید از قانونی تبیعت کنیم که بدون در نظر گرفتن جنسیت، زن و مرد بتوانند از آن پیروی کنند. عقل است که می گوید از قانونی تبیعت کنیم که یک ماده نقد هم به آن وارد نباشد.

این پژوهشگر اظهار کرد: با شرایط فوق هیچ برنامه ای جز قرآن و روایات اهل بیت(علیهم السلام) وجود ندارد که این جامعیت را داشته باشد. انسان کامل کسی است که یک نقطه ظلمانی در زندگی او نباشد و جز ائمه(ع) هیچ انسانی چنین نیست و در نتیجه تبیعیت از سیره و منش حضرات معصومین(ع) است که می تواند تنها قانون راهگشا در زندگی به حساب بیاید.

وی با اشاره به اینکه قابل اعتناترین آموزه همان است که از قرآن برگرفته شده است، تاکید کرد: کلام پیامبر اسلام(ص) در حدیث ثقلین موید این امر است، حدیثی که در کتب شیعه و سنی وجود دارد و از سنداً و روایاتاً هیچ خدشه ای به آن وارد نیست. حضرت(ص) فرمودند: «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی: کتاب الله فیه‌الهدی والنور حبل ممدود من السماء الی الارض وعترتی اهل بیتی وان اللطیف الخبیر قد اخبرنی‌انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض وانظروا کیف تخلفونی فیهما.»

وی گفت: بنابر آنچه که حضرت رسول(ص) فرمودند تمسک به این دو مانع از گمراه شدن است. این سخن اطلاق بر گذشته، حال و آینده دارد، بنابراین، من به کسانی که مطالبی را در مورد دین (با نظر خودشان و از برداشت شخصی خود) عنوان می کنند تقاضا دارم که برای دین مشتری جمع نکنید چون دین ما نیازی ندارد که کسی بخواهد برایش با مطالب غیرصحیح، پیرو جمع کند.

 

عدم قرابت سخن روشنفکران با مباحث دین

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه برخی سعی می کنند وجه رحمانیت صرف از دین را نشان دهند، تصریح کرد: دین وجهه رحمانیت دارد و در کنار آن از عقوبت انجام ندادن تکالیف نیز سخن گفته است، برخی از قرائت ها که از سوی عده ای روشنفکر مطرح می شود هیچ قرابتی با مباحث دینی ندارد و البته به آنها اقبالی هم نشده است و شاهد آن نسل جوانی است که در مجالس مذهبی، در اعتکاف، پیاده روی اربعین و ... حضور پیدا می کنند.

وی ادامه داد: انجام دستورات دینی بحث واضح و عقلی است. وقتی که می خواهید از بیماری رهایی یابید درد جراحی، درد تزریق، درد داروی تلخ را تحمل می کنید. تکلیف از مشق می آید. اینجا بحث آیه و روایت را مطرح نمی کنیم، اساساً کسی که می خواهد در امور خود موفق باشد باید تلاش کن. قرار نیست کسی بدون تلاش مدرک دانشگاهی بگیرد. پس اگر کسی بخواهد در مسیر پرستش الهی قرار گیرد باید به خودش سخت بگیرد.

وی تاکید کرد: برخی افراد تا جایی که دین مخالف با تمایلات شان نباشد با آن موافق اند اما به محض اینکه تکلیف و مخالفتی را ببینند دین گریز می شوند و دنبال راهی می گردند که فرار کنند. این در حالی است که رسیدن به رتبه در آخرت نیازمند تحمل سختی و زحمت در دنیا است. چه طور است افراد برای پرورش جسم خود مشقت را به جان می خرند، تمرین های سخت ورزشی انجام می دهند اما برای انجام تکالیف دینی که بسی آسان تر است، کوتاهی می کنند؟

وی در پاسخ به سوالی در مورد قرائت برخی افراد که می گویند «دل مان پاک است» و نیازی به عمل به احکام دین نظیر نماز و واجبات را نداریم، گفت: این چنین سخنی ناشی از جهل افراد است. آیا ما خدا را قبول داریم یا نداریم؟ اگر قبول نداریم که هیچ اگر هم قبول داریم باید آنچنان که خداوند فرموده است صلاح ماست عمل کنیم. مگر می شود که انسان به یک امر اعتقاد داشته باشد ولی در منش و رفتار و اعتقادش جز آن چیزی باشد که به آن اعتقاد دارد و خداوند ما را خلق کرد تا عبادت و بندگی او را کنیم.

مومنی در پایان خاطرنشان کرد: چنین سخنانی فقط از نادانی و جهل است. البته برخی نیز با القای شبهه در این میان سبب پررنگ شدن چنین تفکراتی شده اند ولی آنچه که مشخص است اینکه خداوند دستورات و واجباتی را برای ما تعیین و عمل به آن را سبب سعادت و رستگاری انسان عنوان کرده است پس باید به این دستورات عمل کنیم چنانکه به طبیب مراجعه می کنیم و بدون اینکه سوالی بپرسیم به دستورات او برای کسب سلامت جسم عمل می کنیم. خداوند رحمانیت دارد. باید به خدا اعتماد کنیم نه جز او./1325//102/خ

ارسال نظرات