۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۴۸۰۹۲۲
خانواده به منزله جامعه کوچک؛

چند توصیه اینترنتی به خانواده ها

فعال عرصه رسانه با اشاره به ضرورت قانونمند کردن رسانه در بنیان خانواده گفت: هنگام تهیه ابزارهای نوین رسانه‌ای باید نوع و زمان استفاده از این رسانه‌ها برای فرزندان از سوی والدین تعیین شود؛ چراکه استفاده بدون ضابطه از این ابزارها افراد را به سقوط می‌کشاند.
حجت الاسلام فروهر

حجت‌الاسلام محمد فروهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه وجود قانون و رعایت آن در خانه برای فضای مجازی، بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها را کاهش می‌دهد و راه درست استفاده از آن را به اعضای خانواده آموزش می‌دهد، از «اصل حاکمیت قانون» به عنوان یکی از اصول جلوگیری از آلودگی‌های فضای مجازی یاد کرد.

کارشناس مسائل فضای مجازی در ابتدای ارائه مباحث به «حاکمیت قانون خدا» اشاره کرد و گفت: در چگونگی استفاده از رسانه، آن‌چه به‌عنوان سند بالا دستی عمل می‌کند و از تمامی اصول دیگر برتر است، آموزه‌های دینی و برنامه‌های الهی است؛ بنابراین آموزه‌های دینی به عنوان برنامه‌ الهی، تعیین کننده نهایی شیوه بهره‌گیری از رسانه‌های دیجیتال است.

وی آگاهی خانواده‌ها نسبت به مسائل دینی که مربوط به رسانه های نوظهور است به ویژه فتاوی مراجع گرانقدر در مواردی همانند خرید و فروش ابزارهای رسانه‌ای نوین، چت با نامحرم، عضویت در شبکه‌های اجتماعی، دیدن فیلم، سریال و پویانمایی که تصاویر نامحرم در آن پخش می‌شود، دیدن عکس نامحرم، استفاده از برخی سرویس‌های خاص و غیره را امری ضروری دانست.

حجت‌الاسلام فروهر به بیان شیوه‌ای جهت قانونمند کردن رسانه در بنیان خانواده کرد و عنوان کرد: بدون ترسیم قانون هدفمند در امان ماندن از خطر‌های رسانه ممکن نیست؛ بر این اساس هنگام تهیه ابزارهای نوین رسانه‌ای باید نوع و زمان استفاده از این رسانه‌ها برای فرزندان از سوی والدین تعیین شود چراکه استفاده بدون ضابطه از این ابزارها انسان را به پرتگاه سوط می‌کشاند.

این کارشناس شرط اساسی استفاده از ابزارهای نوین رسانه‌ای را عوض نشدن سبک زندگی یعنی عدم تغییر در خوراک، پوشاک، روابط با اطرافیان و اخلاق معرفی کرد و در این راستا به ارائه توصیه‌هایی برای والدین پرداخت که بخشی از آن در ذیل تقدیم خوانندگان می‌شود:

1. با توجه به پیامدهای ناگوار اینترنت نسل سوم و چهارم تلفن همراه تا قبل از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و پروژه‌های اقماری آن، از فعال سازی اینترنت برای فرزندان خودداری کنید.

2.  فرزندان تنها در کنار والدین می‌توانند فیلم، موسیقی، نرم‌افزار و غیره دانلود کنند.

3. بازی‌هایی با محتوای قتل، مسائل غیر اخلاقی، هیجان کاذب، جادوگری، سرقت، مسائل غیر توحیدی و غیره استفاده نشود.

4. با توجه به تحقیقات کارشناسی و مشورت با اساتید، روانشناسان، مشاوران خانواده و غیره حداکثر سرعت اینترنت برای امور علمی و تحقیقاتی و سایر نیازهای واقعی 128kb/s  معین شده است؛ بنابراین خانواده‌ها از تهیه اینترنتی با سرعت بیش از این مقدار باید صرف نظر کنند.

5. فرزند‌ان فقط در ساعات تعیین شده از این نوع ابزارها استفاده کنند و از سپری کردن بی‌هدف وقت خود به شدت پرهیز کنند.

6. به سبب برهم زدن تمرکز در محیط‌های پرورشی و آموزشی، بهتر است از این ابزارها در محیط‌های یاد‌شده استفاده نشود، بر این اساس خاواده‌ها در این زمینه باید با مدارس هماهنگی‌های لازم را به عمل آورند.

7. به دلیل مدیریت غرب بر فضای مجازی و خطر نشر اطلاعات خصوصی، فرزندان نباید این‌گونه اطلاعات‌ را در ابزار‌های رسانه ای و حافظه‌های ابری ذخیره کنند؛ از این رو والدین باید از یک «هارد اکسترنال» مستقل از رایانه برای ذخیره‌سازی اطلاعات شخصی خود استفاده کنند.

8. مالکیت ابزارها باید با والدین باشد، به این معنا که در صورت مشاهده اعمال ناشایسته از فرزندان، ابزار‌ رسانه‌ای را از آن‌ها گرفته و امورشان را مدیریت کنند./841/ت 302/س

ارسال نظرات