۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۴۷۸۷۳۲
صفار هرندی:

تکلیف مدیریت فرهنگی کشور مشخص نیست

صفار هرندی گفت: برخی در کشور اعتقادی به مدیریت فرهنگی و تهاجم فرهنگی دشمن ندارند.
صفار هرندی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، بعد از ظهر امروز در دانشگاه اصفهان، با بیان اینکه انقلاب اسلامی در حقیقت یک هجوم بود به ارزشهای نادرست حاکم بر زمان خودش، گفت: ارزشهای زمان قبل انقلاب ناشی از فرهنگ غرب بود که ریشه در شرایط پس از رنسانس و انقلاب کبیر فرانسه داشت.

وی در ادامه افزود: به نوعی دو قرن دنیا تحت تهاجم فرهنگی بود که این فرهنگ در بستر خود در فرانسه و انگلستان در محیطی که محصول تضادها و تقبلاهای آنها بود و این ضد ارزشها به دیگر جوامع صادر شده بود و میان دیگر ملتها رخنه کرده بود، با انقلاب اسلامی ما تهاجم فرهنگی علیه بنیادهای فرهنگی غرب را آغاز کردیم، ارزشهای غربی یک سره انسان را بند به زمین می‌خواهد، این انسان خدایی که پس از شکل گیری جریانهای غربی حاکم شد این فراتر از انسان گرایی در حقیقت انسان خدایی است و در همین دوره است که نیچه می‌گوید اکنون در غرب خدا مرده است.

فرهنگ غربی همه چیز را بر مبنای لذتهای مادی قرار داده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به انسان محوری در فرهنگ غرب و اومانیسم، اظهار کرد: فرهنگی که همه چیز را بر مبنای لذتها و دنیا پایه ریزی می‌کند قواعدش با قواعدی که از وجدان انسان نشأت گرفته است فاصله بسیاری خواهد داشت، در جامعه نوین غربی منکراتی که ما از آنها پرهیز می‌کنیم نه تنها منکر نیست بلکه حق اشخاص محسوب می‌شود، فاصله گرفتن از خدا محوری موجب می‌گردد تا هیچ ارزشی جز انسان محوری برای اشخاص مطرح نباشد.

صفارهرندی علت تقابل میان انقلاب اسلامی و غرب را در حالت اوج و بدون مشابه عنوان کرد و گفت: این تضاد بنیادین است و به مباحث اولیه شناخت نسبت به عالم باز می‌گردد، انقلاب اسلامی یک شورش و یک انقلاب به معنای واقعی علیه مبانی غرب بود، انقلاب کبیر فرانسه برای ارزشهای دم دستی صورت گرفت، این انقلاب برای نان بود و نام دیگر آن انقلاب نان است، اما همین انقلاب هم در تاریخ جهان تأثیر بسزایی داشت، اما بعد از آن انقلاب جدی و مهمی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه غرب دعوت به خود می‌کند و اسلام دعوت به خداوند، تصریح کرد: انسان انقدر می‌تواند در اسلام ارتقا پیدا کند که خلیفه خداوند در زمین بشود، اومانیسم می‌گوید انسان حاکم بر زمین است و خط و ربطی به ما بعد آن ندارد اما اسلام انسان را حکم بر خلقت معرفی می‌کند که با نزدیک شدن به خداوند و معنویات می‌تواند به کمال برسد.

چهره‌های جوان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس درخشیدند

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به بروز توطئه‌ها علیه اقوام انبیای الهی به علت ضعف ایمان در آنها، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی دعوت را مطرح کرد اما استعدادی که این مسیر تازه گشوده شده را قبول کند در بخشی از جامعه وجود داشت و اتفاقهای بزرگی در ادامه این حرکت رخ داد، درخشش چهره‌های جوانی که در ابتدای جوانی کاری کردند که کار بزرگان بود، جوانهایی که بعضی از پشت میز دانشگاه آمدند و برخی حتی سنشان به دانشگاه هم نرسیده بود، اینها در محیط با صفا و معنویدفاع مقدس خوش درخشیدند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: صنایع فرهنگی نظیر سینما و تئاتر و دیگر هنرهای مرتبط نسبت به انقلاب اسلامی و فرهنگ آن مقاومت می‌کردند و علت آن این است که تولد این هنرها در غرب و در عمق فرهنگ اومانیستی بوده است، موسیقی در ابتدای انقلاب در فرهنگ ما جایی نداشت و امام خمینی موسیقی حلال را به جامعه معرفی کرد.

وی با اشاره به تحریم برخی از شاخه‌های هنر در پیش از انقلاب اسلامی، عنوان کرد: در برخی از عرصه‌های هنری زمینه و سابقه کشور به نحوی بود که به راحتی با انقلاب هم خوانی پیدا کرد اما در عرصه مطبوعات دست انقلابی‌ها و طیفهای مذهبی خالی بود، همه هنر و بضاعت ما در عرصه مطبوعات یک نشریه مکتب اسلام بود که بسیار مبتدی و ساده هم بود.

در انقلاب اسلامی باید فعالیتهای بنیادین فرهنگی انجام شود

صفارهرندی انقلاب اسلامی را یک پدیده فرهنگی دانست و تصریح کرد: در چنین انقلابی باید کارهای بنیادین در زمینه فرهنگی صورت بگیرد، اسلامی سازی سینما یکی از این فعالیتها بود، سینمای اسلامی یعنی سینمایی که ارزشهای ناب اسلامی در آن شکل پیدا کند، کسانی که بویی از فرهنگ دینی نبرده بودند در این حوزه فعالیت داشتند و یک وفاق زیادی میان انقلاب و چنین مقوله‌هایی وجود داشت تا زمانی که یک نسلی به وجود آمد که به عنوان جریان دینی سینما وارد میدان شدند.

وی با بیان اینکه همین جریان شکل گرفته در سینما نیز نیازمند مراقبت بودند تا به سرنوشت مخملباف دچار نشوند، اظهار کرد: در بخش فرهنگ عمومی که مهمترین شعبه فرهنگ در قصه سبک زندگی است مربوط می‌شود به ناکارامدی ما در مهندسی فرهنگی و اساسا مشکل داشتیم در اینکه آیا فرهنگ مدیریت شدنی است یا اینکه خود به خود پدید می‌آید و این بحث همچنان هم ادامه دارد و بر سر آن بحث وجود دارد.

وزیر ارشاد دولت نهم با تأکید بر لزوم اهتمام ویژه به مدیریت فرهنگ جامعه، در ادامه به تبعیت برخی در حوزه مد و پوشش و مسائل فرهنگی از اشخاص مشهور که دارای بینش و معرفت ضعیف هستند، افزود: مشکلاتی که در حوزه فرهنگ وجود دارد مربوط به دست اندرکاران است و بخش عمده آن به مسؤولان مربوط می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مسؤولان فکر می‌کنند که همه چیز به آنها مربوط می‌شود و دیگران در زمینه فرهنگ دخیل نیستند، فعالیتهای هر مدیر و وزیر و مسؤولی در حوزه فرهنگ اثرگذار است، اینجا است که اهمیت مهندسی فرهنگی که رهبر انقلاب در اواخر دولت اصلاحات متذکر شدند به خوبی مشخص می‌شود.

برای تأمین زیرساختهای کشور نباید به هر کاری دست زد

وی خاطرنشان کرد: کسی حق ندارد برای تأمین زیرساختهای کشور دست به هرکاری بزند، همانطور که نباید برای ساخت جاده درختان را قطع کرد، امروزه متأسفانه از درختهای وجودی خود غافل هستیم و نسبت به نابودی فرهنگ پیشین خود بی اعتنا هستیم، سبک معماری ما دگرگون شده است و دیگر اندرونی وبیرونی ما باهم تفاوتی ندارد و حریمها در خانه و منزل ما از بین رفته است.

صفارهرندی با اشاره به مشکلات متعدد در حوزه شهرسازی در کشور، اظهار کرد: در گذشته در اطراف مساجد شهر ساخته می‌شد اما امروزه شاهد هستیم مناطق مسکونی ما و شهرکهای ما فاقد مسجد هستند و حتی برخی از ساخت مسجد ممانعت می‌کنند، علت بروز این مشکلات و مشکلات دیگر از این دست مهندسی نشدن انقلاب است.

وی با بیان اینکه ستاد انقلاب فرهنگی که در ابتدای انقلاب تشکیل شد قرار بود دانشگاه را با ارزشهای اخلاقی و انسانی تطبیق دهد، تصریح کرد: این ستاد فعالیت عجولانه و در حر تغییر صورتهای ظاهری داشت، ما شورای انقلاب فرهنگی تشکیل دادیم اما چیزی که خروجی این شورا بود چنان نبود که همه جوانب را به درستی بشناسد و نسبت به آن اقدام کند.

برخی به مدیریت فرهنگی و تهاجم فرهنگی اعتقاد ندارند

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عدم درک صحیح برخی افراد از مسائلی نظیر مدیریت فرهنگی و تهاجم فرهنگی، عنوان کرد: کشورهایی که اعتقاداتی نظیر ما ندارند به تهاجم فرهنگی اعتقاد دارند و تلاش می‌کنند با پالایش محصولاتی که وارد کشورشان می‌شود در زمینه فرهنگی مهندسی داشته باشند و مانع از تهاجم فرهنگی شوند اما متأسفانه بعضی افراد در داخل کشور اعتقادی به مدیریت فرهنگی و تهاجم فرهنگی ندارند.

صفارهرندی با اشاره به تهیه سند مهندسی فرهنگی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: چون این سند در دولت قبلی تهیه شده است دولت کنونی مانع از اجرای آن می‌شود و به هر بهانه‌ای که شده است آن را اجرا نمی‌کند، این گونه برخوردها در پروژه‌ای نظیر مسکن مهر هم دیده می‌شود، حکومت دنباله دار است و دولتها باید بدانند که باید دنباله اهداف حاکمیت حرکت کنند، حتی برخی قولهایی که در طاغوت داده شد به دلیل مطلوب بودن پس از انقلاب پیگیری شد و ادامه داشت، نباید اینطور باشد که دولتها مصوبات یکدیگر را یکی پس از دیگری کنار بگذارند.

وی رهبر معظم انقلاب را فرهنگی‌ترین شخصیت کشور عنوان کرد و افزود: حتی کسانی که با ایشان زاویه دارند معترف به دیدگاه‌های عمیق ایشان در حوزه فرهنگ هستند، زمانی که وزیر ارشاد بودم اهالی سینما را به دیدار ایشان بودیم و پس از جلسه با ایشان کسانی که چندان میانه‌ای هم با انقلاب نداشتند از عمق نگاه و دیدگاه‌های عمیق ایشان نسبت به مسائل فرهنگی و به ویژه حوزه سینما و تلویزیون متعجب شده بودند.

دولت مانع اجرایی شدن سند تحول فرهنگی شده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای بالاترین میزان اختیارات و امکانات برای تغییر و تحول در حوزه فرهنگ است، همین شورای عالی انقلاب فرهنگی گاهی مسائلی را تصویب می‌کند که دولت قبول نمی‌کند، نظیر سند تحول فرهنگ که دولت یازدهم آن را قبول نمی‌کند در حالی که رییس جمهور خود رییس این شورا است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم، با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیازمند یک ستاد اجرایی است، تصریح کرد: ضرورت تشکیل یک ستاد برای هماهنگی و پرهیز از موازی کاری‌های زائد در شورا و نهادهای فرهنگی که حدود 40 دستگاه می‌شوند بسیار احساس می‌شود.

وی ادامه داد: شاید در ابتدای انقلاب خیال ما از حوزه فرهنگ به دلیل اینکه شخصیتهای سیاسی کشور فرهنگی نیز بودند راحت بود، یک زمانی اینترنت مطرح شد و ما سریع آن را پذیرفتیم و نسنجیده نسبت به آن اقدام کردیم و با مشکلاتی روبرو شدیم ولی کشورهایی که ملاحظات اخلاقی و دینی و فرهنگی نداشتند از همان ابتدا نسبت به ورود اینترنت فیلتر گذاری انجام دادندو مردم اینها با اینترنتی آشنا شدند که از همان ابتدا فیلتر گذاری شده بود.

صفارهرندی با اشاره به ضعفهای موجود در جلوگیری از تهاجمات فرهنگی و مقابله با فرهنگهای مهاجم در کشور، عنوان کرد: کشوری نظیر مالزی تمام شبکه‌های ماهواره‌ای را فیلتر کرده و با پخش با تأخیر مشکلات موجود در آنها را برطرف کرده است اما ما اقدام کردیم به ممنوعیت ماهواره و دخالت نیروهای امنیتی و انتظامی در این حوزه.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: انقلاب ما کمتر از 40 سال دارد، در حالی که انقلاب دیگر کشورها 370 سال سن دارد، از بعد از انقلاب کبیر فرانسه تا 100 سال چندین مرتبه انقلاب دست به دست شد و چندین مرتبه بین سلطنت و جمهوری حکومت دست به دست شد، ما باید خدا را شکر کنیم که آزمون و خطاهای ما موجب سرنگونی انقلاب اسلامی نشده است.

رهبر معظم انقلاب دلبسته جوانان انقلابی هستند

وی رهبر معظم انقلاب را دلبسته به فعالیتهای نسل جوان دغدغه‌مند نسبت به مسائل فرهنگی و انقلاب اسلامی دانست و افزود: امروزه مدیریت دفاعی ما افتخار امیزترین بخش مدیریتی کشور است و این حوزه مدیریتی حامی دیگران هم شده است.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در حوزه فرهنگ هم با استفاده از جوانان و اشخاص دارای دغدغه و دلسوزی فارغ از مسائل دنیایی و حزبی می‌توان استفاده کرد، در دیگر عرصه‌ها نیز باید چنین مسأله‌ای صورت بگیرد، نیازمند جریان مردمی در حوزه فرهنگی هستیم و لازم است که همانطور که رهبر انقلاب فرمودند بار فرهنگ بر دوش مردم است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عدم توان دخالت وزارت ارشاد در فعالیتهای فرهنگی داخل دانشگاه‌ها، اظهار کرد: با افتخار عرض می‌کنم نسبت به دوره ماقبل من خروجی‌های ما در حوزه سینما و تلویزیون و کتاب بسیار ارزنده و فاخر بود، در دولت اصلاحات وزارت ارشاد تنها بودجه برای فعالیت مؤسسات قرآنی تأمین می‌کرد و کار دیگری به فعالیتهای قرآنی نداشتند.

وی با بیان اینکه کسانی که باید از فعالیتهای ما در عرصه فرهنگ حمایت می‌کردند حمایتی از ما نداشتند، گفت: اوضاع فرهنگ با مدیرانی که اهل مطالعه نیستند درست نمی‌شود، مدیری که کتاب نمی‌خواند نمی‌تواند دغدغه کتاب داشته باشد./201/1304/ب1

ارسال نظرات