۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۸۱۱۳
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی:

نظام حاکم در ایران قابلیت جهانی شدن دارد

مدیر گروه سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: نظام مردم سالاری دینی قابلیت جهانی شدن دارد و باید این نظام را به گونه ای تدوین و بازخوانی کنیم که امکان گسترش و نشر آن در سراسر جهان وجود داشته باشد.
بازدید حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدهی از خبرگزاری رسا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی در سومین همایش ملی از سلسله همایش های فقه حکومتی با موضوع «نقش مردم در نظام اسلامی» به دموکراسی غربی اشاره کرد و اظهار داشت: منشأ دغدغه اصلی مردم سالاری، نظام غرب است و این اصل در همان فضا شکل گرفت و رشد کرد و امروز به شکل دموکراسی گسترش پیدا کرده است.

مدیر گروه سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز داشت: این که مسأله دموکراسی غربی مسأله اسلام هم باشد یا خیر به تاریخ پیدایش اسلام باز می گردد، چرا که پیامبر اکرم(ص) حکومتی تشکیل دادند که اصلا استبداد و بی قانونی در آن وجود نداشت؛ اما پس از رحلت ایشان و غصب نظام نبوی، حکومت سلطنتی ایجاد شد و اصول اسلامی را با چالش رو به رو کرد.

عضو هیأت علمی گروه فقه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی افزود: حال با این وضعیت آیا اسلام در جهان امروزی باید به دموکراسی غربی روی بیاورد یا این که به اصول اسلامی و حکومت نبوی رجوع کند؟

پژوهشگر و استاد حوزه علمیه به تشریح رویکردهای نظام اسلامی پرداخت و گفت: سه رویکرد در نظام اسلامی ایجاد شده است که یک رویکرد در افکار اهل سنت و دو رویکرد در تشیع وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: اهل سنت مدل دموکراسی امروزی را انتخاب کردند و بر اساس برخی مبانی و مؤلفه های دینی، نظامی را تشکیل دادند که البته از بسیاری از اصول اسلامی عدول کرده‌اند؛ عدول از اصول به این دلیل بود که در تزاحم میان کارآمدی و مشروعیت، کارآمدی را برگزیدند.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی افزود: درنظام شیعی دو رویکرد نظام مشروطه و نظام مردم سالاری دینی مطرح شده است؛ درباره نظام مشروطه بحث های مختلفی وجود دارد که مرحوم نائینی این نظام را نظام مطلوب نمی داند و احکام این نظام را از احکام ثانویه قلمداد می کند.

وی احیا کننده نظام مردم سالاری دینی را امام خمینی(ره) عنوان کرد و ابراز داشت: برگزاری انتخابات، تشکیل پارلمان و دیگر ارگان های نظام مردم سالاری دینی، بر اساس اصول اسلامی انجام شد؛ رجوع به سیره اولیه پیامبر اکرم(ص) مهمترین اصل امام راحل در ایجاد نظام مردم سالاری دینی است.

مدیر گروه سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: در گذشته ولایت فقیه در صدر حکومت قرار داشت که تمامی امور مملکت به دست وی انجام می شد؛ اما نظامی که امام خمینی(ره) ایجاد کرد، تلفیقی از مردم سالاری دینی و ولایت فقیه بود؛ نظام مردم سالاری دینی برگرفته از الگوی غربی نیست بلکه برگرفته از آیات، روایات و سیره اهل بیت(ع) است.

وی در پایان تأکید کرد: مردم سالاری دینی به معنای دینی بودن مردم نیست و در واقع جمهوریت در مقابل اسلامیت قرار نمی گیرد؛ جمهوریت و اسلامیت دو روی یک سکه هستند که هر دو، یک اصل واحد هستند؛ نظام مردم سالاری دینی قابلیت جهانی شدن دارد و باید این نظام را به گونه ای تدوین و بازخوانی کنیم که امکان گسترش و نشر آن در سراسر جهان وجود داشته باشد./840/202/ص

ارسال نظرات