۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۴۷۳۴۲۴
حجت الاسلام والمسلمین طبسی:

فاصله میان ایمان و کفر بهره نبردن از عقل است

کارشناس دوره های معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه فاصله میان ایمان و کفر کم عقلی و بهره نبردن از نعمت عقل است، گفت: امام علی(ع) پردرآمدترین سرمایه را برای انسان سرمایه عقل می دانند.
عقل و ايمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد طبسی، استاد حوزه علمیه قم امشب در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان اینکه امتیاز انسان نسبت به سایر مخلوقات در بهره مندی و برخورداری از نعمت عقل است، گفت: امام علی(ع) در حدیثی از نهج البلاغه پردرآمدترین سرمایه را برای انسان سرمایه عقل می دانند.

وی افزود: انسان به مدد این سرمایه نه تنها در زندگی مادی بلکه در زندگی معنوی نیز می تواند به فیض و قرب الهی برسد زیرا عقل چراغ راهنما و پیامبران درون انسان بوده و انسان با اتکا به این سرمایه اگر به شهوت نفس آلوده نشده باشد، می تواند به سعادت و کمال دست یابد.

کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه(س) تصریح کرد: امام صادق(ع) در حدیثی مرز و فاصله میان ایمان و کفر را در کم عقلی و عدم بهره بردن از نیروی عقل می دانند و بهترین نوع عقل را عقل عاقبت اندیش می دانند.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی ادامه داد: منظور از عقل عاقبت اندیش، عقلی است که انسان را متوجه یاد مرگ و عالم آخرت کند زیرا اگر عقل عاقبت اندیش نباشد انسان را گرفتار دنیا و خود بینی کرده و انسانی که دچار کبر و خود بینی شود در مقابل خداوند طغیان کرده و زمینه هلاکت خود و دیگران را فراهم می کند.

وی با اشاره به اینکه انسان همواره باید کارهایی را انجام دهد که عاقبت آنها خوب و نیکو باشد، افزود: انسان عاقبت اندیش اگر پایان یک کار را نیکو و پسندیده دید آن کار را انجام می دهد اما اگر پایان کار نافرجام و زشت باشد هرگز به دنبال آن نرفته و از آن پرهیز می کند.

کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه(س) تصریح کرد: متأسفانه امروز انسان های زیادی وجود دارند که به علت عدم بهره مندی از نعمت عقل عاقبت اندیش آینده خود را تباه کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی یادآرو شد: اگر انسان از نعمت عقل بهره گیرد و به عاقبت اعمال خود فکر کند هرگز در مسیر گناه قرار نخواهد گرفت به همین دلیل است که انسانی مانند لقمان حکیم به دلیل بهره مندی از نعمت عقل و استفاده از این نعمت با وجود اینکه مسلمان نبود به یکی از اسوه های قرآنی برای مؤمنان تبدیل شده و قرآن کریم از او به عنوانی یک انسان حکیم و اهل فضل یاد می کند./968/202/ب3

ارسال نظرات