۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۴۷۳۴۰۰
حجت الاسلام والمسلمین تراشیون مطرح کرد؛

حق تربیت دینی مهم ترین حق کودک نسبت به والدین است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه خانواده محیطی است که کودک به ناچار باید در آن زندگی کند، گفت: قانون هایی که در خانه حکمفرما هستند بر کودک تحمیل می شوند و او باید آنها را بپذیرد؛ بنابراین حق تربیت دینی مهم ترین حق کودک نسبت به والدین است.
حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون شامگاه امروز در آستان حضرت معصومه(س) با اشاره به نقش و جایگاه پدر در نظام خانواده گفت: از نظر روانشناسان کودکان سه تا شش ساله به ویژه پسر بچه ها پدر را الگوی خود قرار می دهند و در این دوران پدر برای کودک سمبل قدرت و بقای خانواده است به گونه ای که تمام آرزوی کودک این است که شبیه پدر خود باشد.

وی افزود: اگر چه کودک در سنین نوزادی تا سه سال به شدت به مادر وابسته است ولی از حدود چهار سالگی به پدر پناه برده و پدر را پناهگاه خود می داند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه در دوران نوجوانی جایگاه پدر برای فرزند در خانواده ثابت شده و نوجوان مادر را عامل مهر و محبت و پدر را عامل تأمین نیازهای زندگی و بهترین پناهگاه خود می داند، افزود: اگر در این سن پدر به رفتار و کردار خود توجه نکرده و نتواند از سن چهار تا 15 سالگی برای فرزند خود الگوی شایسته ای  باشد، در امر تربیت فرزند ناموفق خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با بیان اینکه خانواده محیطی است که کودک به ناچار باید در آن زندگی کند، تصریح کرد: قانون هایی که در خانه حکمفرما هستند بر کودک تحمیل می شوند و او باید آنها را بپذیرد؛ بنابراین حق تربیت مهم ترین حق کودک نسبت به والدین است.

وی ادامه داد: همانطور که تأکید شد کودک چه دختر و چه پسر از سن چهار سال و حتی قبل تر از این سن به شدت به پدر و الگو پذیری از او نیاز دارد و طبق دستورات شرع نیز پدر در رابطه با تربیت کودک مسؤولیت مستقیم دارد؛ بنابراین باید کودک را به گونه ای پرورش دهد که آراسته به اخلاق و رفتار اسلامی شود و برای آینده جامعه مفید باشد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه آیه 30 سوره روم به این نکته اشاره دارد که خداوند مردم را براساس فطرت خداجو و خدایی آفریده است، گفت: بنابر فطرت توحیدی سعادت و هدایت در وجود کودک به امانت گذاشته شده است و والدین نباید اجازه دهند که این فطرت از مسیر اصلی خود خارج شود.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با بیان اینکه یکی از وظایف پدر که متأسفانه در جامعه امروز مغفول مانده و به شدت از آن غفلت می شود ارائه آداب و اعتقادات اسلامی از سوی پدر به فرزند است، افزود: طبق نص صریح قرآن پدر باید عقاید و افکار اسلام را به فرزندش ارائه کرده و فرزندش را با آداب دینی آشنا کند و با عملکرد خود او را متدین تربیت کرده و اگر نمی تواند باید از عالمان دین کمک بگیرد و باید دقت کرد که امر تربیت بر عهده پدر بوده و در صورت سهل انگاری و غفلت پدر اگر کودک دچار انحراف شود این پدر است که باید در این زمینه پاسخگو باشد.

وی یادآور شد: بنابراین بر پدر واجب است که از نظر دینی برای فرزند خود الگویی مناسب بوده و او را در صراط مستقیم قرار دهد و همانطور که بیان شد حق تربیت دینی اولین حق کودک بر پدر است که این موضوع رسالت سنگینی را بر دوش پدر قرار داده و پدر به بهانه حضور مادر و سایر نهادهای تربیتی نمی تواند در در این زمینه از خود سلب مسؤولیت کند./968/202/ب3

ارسال نظرات