۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۴۷۳۳۹۶

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

فراخوان ارسال آثارهمسرایی و همخوانی ویژه چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن، مدیریت سرمایه موقوفات با واقف و تبیین فرهنگ وقف برای ایرانیان خارج از کشور بخشی از اخبار سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف وامور خیریه مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، در راستای اهداف خود جهت ویژه برنامه‌های سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران،  از گروه‌های همسرایی و همخوانی کشور دعوت می‌کند تا  آثار فاخری در موضوعات و ضوابط مشخص‌شده، تهیه و تولید نمایند.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه ارسال آثار به سایت رسمی مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران به نشانی www.quraniran.ir مراجعه کنید.

مدیریت سرمایه موقوفات با واقف است

حجت الاسلام و المسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در جمع معاونان این سازمان و مدیران کل ستادی و استانی با قدردانی از زحمات و تلاش های مدیران و کارکنان ادارات اوقاف نظارت و اجرای دقیق و درست ابلاغیات اداری را مورد تاکید قرار داد و افزود: یکی از وظایف اصلی مدیران و مسئولان ادارات اوقاف نظارت بر امور جاری و مراقبت و کنترل امور محوله و اجرای دقیق و صحیح مکاتبات و دستورات اداری و پیگیری تا به نتیجه رسیدن کارها  در صحنه عمل است.

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در اجرای امینانه نیات واقفان گفت: عواید حاصله از موقوفات باید با توجه به نیت واقف به طور امینانه و درست اجرا شود و در کیفیت اجرا و نحوه توزیع دقت لازم به عمل آید.

حجت الاسلام محمدی ضرورت بهر ه گیری از موسسات خیریه و ظرفیت خیران  را یادآور شد و افزود: ضرورت دارد تعامل و همکاری مدیران و کارشناسان ادارات اوقاف با موسسات و خیران و نیک اندیشان بیشتر شده و تبیین و ترویج فرهنگ وقف و برکات آن در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان اوقاف شناسایی واقفان و کسانی که نیات خیر دارند را مورد تاکید قرارداد و افزود: برای ترویج فرهنگ وقف و گسترش وقف های جدید باید به دنبال واقفان ، خیران و کسانی که نیات خیر دارند بود و آنها را با تبیلغ و ترویج درست این سنت حسنه به سمت وقف هدایت کرد.

حجت الاسلام محمدی یکی از ویژگی های برجسته وقف را استقلال مدیریتی آن دانست و تاکید کرد: تبیین درست و صحیح ابعاد ، آثار و مزایای سنت حسنه وقف برای واقفان و خیراندیشان و اینکه مدیریت سرمایه وقف با خود واقف است، باید در اولویت فعالیت های فرهنگی، تبلیغی و رسانه ای قرار گیرد.

وی با انتقاد از برخی از تبلیغات منفی نسبت به سنت وقف در فرهنگ شفاهی تاکید کرد: سنت حسنه وقف یک حکم شرعی، دینی و انسانی است و در سیره عملی معصومین(ع) به صورت مکرر دیده می شود لذا وقف متعلق به مدیران گذشته، حال و آینده اوقاف نیست و به مردم تعلق دارد و هیچ کس نباید مانع این امر خیر شود.

رئیس سازمان اوقاف یکی از وظایف محوله در ادارات اوقاف را اجرای امینانه نیات واقفان خیراندیش دانست و افزود : به منظور اجرای درست و امینانه نیات واقفان باید مطالبات معوقه موقوفات از مستاجران اخذ شود، تا بتوان به درستی به مردم و بهره مندان از وقف کمک کرد.

حجت الاسلام یکی از وظایف این سازمان را اداره امامزادگان و بقاع متبرکه دانست و تاکید کرد : برای ارتقاء سطح خدمات در بقاع متبرکه و برخورد درست و اصولی با مردم، خادمان و متولیان باید آموزش های لازم را فرا بگیرند.

تبیین فرهنگ وقف برای ایرانیان خارج از کشور

نشست مشترکی با حضور رحمتی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه و دیوسالار مدیر کل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با موضوع بررسی همکارهای متقابل در زمینه وقف و امور خیریه و به منظور بررسی زمینه های همکاری مشترک میان دو مجموعه با هدف جذب سرمایه های ایرانیان خارج از کشور برگزار شد.

در این نشست مشترک که با حضور کارشناسان دو مجموعه برگزار شد مقرر گردید زمینه های مشترک همکاری بین دو سازمان مشخص شده و به تبیین و عملیاتی کردن آن ها پرداخته شود.

بانوی خیراندیش تهرانی آپارتمان میلیاردی را وقف توسعه علم و فناوری و ایتام کرد

حجت الاسلام رحیم بابایی مسئول فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف وامورخیریه استان تهران از وقف یک واحد آپارتمان مسکونی با ارزش 7 میلیارد ریال واقع در میدان  هفت تیر تهران  خبر داد و اظهار کرد: این منزل مسکونی توسط واقف خیراندیش خانم سهیلا بهرامی نژاد با نیت علم و فناوری وقف شده است.

وی افزود: این موقوفه دارای مساحتی بالغ بر 90 متر مربع می باشد که با نیت خیرات و مبرات، علم و فناوری اعم از پژوهش ، تحقیق ،تجهیز آزمایشگاه ها و رسیدگی به امور درمانی بیماران نیازمند و ایتام وقف نموده که در سامانه جامع موقوفات سازمان نیز به ثبت رسیده است

بابایی گفت: وقف به عنوان یک بنای الهی و سنت انسانی و ایرانی باید همواره مورد نظر قرار گیرد

وی تصریح کرد: فرد واقف با انجام عمل خداپسندانه وقف نه تنها جامعه را از احسان جاریه‌ خویش بهره‌مند می‌سازد ؛ بلکه اسباب و لوازم آرامش روح، جسم و جانش را در دنیا و آخرت نیز فراهم می‌آورد.

 25 میلیارد ریال به توسعه اماکن مذهبی چهارمحال وبختیاری اختصاص یافت

حجت الاسلام عزیزی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در سومین نشست هم افزایی ادارات هم خانواده فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال وبختیاری که در محل خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز شهرکرد برگزار شد از اختصاص 25 میلیارد ریال اعتبار جهت توسعه اماکن مذهبی چهارمحال وبختیاری خبر داد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال وبختیاری در این نشست گفت: هم اینک یک هزار و 500 مکان مذهبی از جمله بقعه متبرکه، مسجد و اماکن مذهبی زیر مجموعه این اداره کل قرار دارد که امسال 25میلیارد ریال برای اجرای طرح های عمرانی در این اماکن از اعتبارات استانی اختصاص داده شد.

حجت الاسلام مرتضی عزیزی با انتقاد از اینکه فعالیتهای فرهنگی این اداره کل در استان براساس نیت واقفان و از محل درآمد اماکن مذهبی انجام می شود، افزود: وقف های فرهنگی بخصوص وقف با نیت قرآنی در استان وجود ندارد.

وی به ظرفیت بقاع متبرکه و اماکن مذهبی در زمینه اجرای فعالیت های فرهنگی اشاره کرد و گفت: در این اماکن از همه قشرها حضور دارند و می توان از این ظرفیت برای اجرای فعالیت های فرهنگی استفاده کرد.

به گفته وی هم اکنون کارشناسان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در زمینه نیت واقف به واقفان جدید مشاوره ارائه می دهند که براساس نیازهای روز وقف های جدید به ثبت برسند.

مدیر کل اوقاف وامورخیریه چهارمحال وبختیاری به اجرای طرح وقف مشارکتی در استان نیز اشاره کرد و گفت: با اجرای شدن این طرح به عاملیت بانک ملت می توان در زمینه احداث بیمارستان و مدارس و همچنین وقف های منفعتی بزرگ سرمایه گذاری کرد.

وی در ادامه با اشاره به نزدیک شدن به دهه فجر افزود: آیین تجلیل از فعالان قرآنی استان همزمان با دهه فجر در استان با همکاری دستگاه های فرهنگی برگزار می شود./1325/303/ب3

 

 

ارسال نظرات