۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹
کد خبر: ۴۷۳۱۰۹
استاد حوزه علمیه قزوین:

حضرت معصومه یگانه بانوی میدان‌ ایمان و عمل بود

حجت الاسلام موسوی موینی با اشاره به علت برتری و فضیلت حضرت معصومه(ع) بر دیگر خواهرانش تصریح کرد: این بانوی والامقام افزون بر شرافت خانوادگی، در میدان‌های ایمان و عمل، یگانه بانوان آن زمان به شمار می‌آمده وایشان در صحنه‎های علم، عرفان، ایمان، سیاست و حمایت از مقام ولایت، بسیار فعال بود که سرانجام در همین راه به لقای پروردگار رسید.
وفات حضرت معصومه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام محمود موسوی موینی، استاد حوزه علمیه قزوین شب گذشته در مسجد حاج کاظم قزوین با اشاره فضیلت زیارت حضرت معصومه(ع)، اظهار کرد: روایات فراوانی از پیشوایان معصوم داریم که از جمله هنگامی که یکی از محدثان به نام سَعد به محضر امام رضا(ع) شرفیاب شد، حضرت خطاب به او فرمود ای سعد از ما نزد شما قبری است، سعد گفت فدایت شوم آیا قبر فاطمه دختر موسی بن جعفر(ع) را می فرمایید امام پاسخ داد آری، هر کس او را زیارت کند، در حالی که به حق او آگاه باشد، بهشت از آن او است.

وی در ادامه با اشاره به دلیل هجرت حضرت معصومه(س) از مدینه به ایران افزود: مأمون عباسی در سال 200 هجری قمری با نامه‌ها و پیام‌های زیادی، حضرت رضا(ع) را به خراسان دعوت کرد و آن بزرگوار به ناچار این دعوت را پذیرفت و با کاروانی که مأمون فرستاده بود، به سوی خراسان رفت.

این استاد حوزوی در ادامه اضافه کرد: پس از مدتی، امام رضا(ع) نامه‌ای خطاب به خواهر گرامی‌اش، حضرت فاطمه معصومه(س) نوشت و آن را به دست یکی از غلامانش به مدینه فرستاد، غلام خود را به مدینه رساند و نامه امام را به حضرت معصومه(س) داد آن حضرت پس از خواندن نامه برادر، خود را آماده سفر کرد.

وی در ادامه ابراز کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) پس از یک سال تحمل دوری، برای دیدار حضرت رضا(ع) در سال 201 هجری قمری از مدینه به همراه چند تن از برادران و برادرزادگان خویش خارج شد و به طرف ایران حرکت کرد.

حجت الاسلام موسوی موینی در ادامه خاطرنشان کرد: هنگامی که حضرت معصومه(س) شهر مدینه را به قصد دیدار برادر در خراسان ترک کرد و به شهر ساوه رسید، در آنجا بیمار شد وقتی خبر ورود آن بانوی والا به آل سعد رسید، همگی به اتفاق به استقبال رفتند تا ایشان را به قم دعوت کنند.

وی در ادامه افزود: در میان آنها، موسی بن خزرج به کاروان حضرت معصومه(ع) رسید و زمام شتر آن حضرت را گرفت و به طرف قم آورد روز 23 ربیع الاول سال 201 هجری قمری کجاوه حضرت فاطمه معصومه(س)درمیان شور و هیجان مردم قم به این سرزمین وارد شد موسی بن خزرج، آن حضرت را در منزل خود جای داد و با کمال افتخار از آن بانو پذیرایی کرد، که ایشان تنها هفده روز در قید حیات بود و سپس از دنیا رفت.

این کارشناس حوزوی با بیان اینکه حضرت معصومه(س) در اقامت هفده روزه خود در قم، به عبادت و راز و نیاز با خدا پرداخت،گفت: عبادتگاه او که بیت النور نام دارد، که گواه این صفای ایشان در ارتباط با خداست حاج شیخ عباس قمی وقتی که از دختران موسی بن جعفر(ع) سخن می‎گوید، درباره فاطمه معصومه(ع) می‎نویسد بر حسب آنچه به ما رسیده، افضل آنها، سیده جلیله معظمه، فاطمه بنت امام موسی(ع) معروف به حضرت معصومه است.

حجت الاسلام موسوی موینی با اشاره به علت برتری و فضیلت حضرت معصومه(ع) بر دیگر خواهرانش تصریح کرد: این بانوی والامقام افزون بر شرافت خانوادگی، در میدان‌های ایمان و عمل، یگانه بانوان آن زمان به شمار می‌آمده وایشان در صحنه‎های علم، عرفان، ایمان، سیاست و حمایت از مقام ولایت، بسیار فعال بود که سرانجام در همین راه به لقای پروردگار رسید.

وی در پایان گفت: ما درباره شخصیت حضرت معصومه(س) این را داریم که ایشان مدافع حریم ولایت بودند و به خاطر دفاع از حریم ولایت به شفیعه محشر کریمه اهل بیت(ع) ملقب شدند بنابراین کسی که عارفا بحقها حضرت را زیارت کند بهشت بر او واجب خواهد شد./873/202/ب2

 

ارسال نظرات