۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۴۷۲۸۳۷
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

تذکر لسانی با زبان نرم و متناسب با مخاطب صورت گیرد

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان این که تذکر لسانی آغازگر بیداری در افراد است، گفت: این مرحله مهم از امر به معروف و نهی از منکر باید با زبان نرم و دلپسند و متناسب با مخاطب صورت گیرد.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، یکشنبه‌شب در نشست ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان، با اشاره به اهمیت تذکر لسانی در اجرای فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر، اظهار کرد: گسترش تذکر لسانی سبب می‌شود انسانهای بصیر در جامعه دینی ما افزایش یابند.

وی افزود: برخی مواقع بیان یک جمله سبب ایجاد نقطه عطفی در زندگی فردی و اجتماعی انسان شده و زندگی او را متحول می‌کند؛ از این‌ رو نباید نسبت به اجرا و گسترش تذکر لسانی در جامعه ناامید شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی که رییس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان شمالی هم هست، ادامه داد: وقتی که تذکر لسانی در مورد یک رفتار غلط به‌صورت مکرر اجرا شود ابتدا فرد نسبت به آن عمل دچار تردید شده و پس از آن به یقین رسیده و رفتار خود را تغییر می‌دهد.

به گفته وی، ما باید هنر ایجاد تردید در افراد را در خود تقویت کنیم؛ چرا که مقدمه تغییر و انقلاب روحی افراد ایجاد شدن تردید نسبت به‌درستی و یا اشتباه بودن یک رفتار و رویه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه تذکر لسانی از رهنمودها و تأکیدهای قرآنی است، افزود: این مرحله مهم از امر به معروف و نهی از منکر باید با زبان نرم و دلپسند و متناسب با مخاطب صورت گیرد.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: اگر تذکر لسانی با زبان نرم و به‌صورت دلپسند اجرا شود به‌گونه‌ای که مخاطب احساس کند این تذکر از روی دلسوزی صورت گرفته بدون شک تأثیرگذاری بیشتری دارد.

وی اظهار کرد: تذکر لسانی آغازگر بیداری در افراد است؛ اما این تذکر باید به‌گونه‌ای انجام شود که به تجدیدنظر فرد از آن رفتار منجر شده و سبب تغییر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر از بین بردن زمینه‌ها و محورهای گناه در جامعه دینی، خاطرنشان کرد: در این راستا باید در مرحله نخست افراد مشکل‌آفرین شناسایی شده و پس از آن مشکلات ریشه‌یابی شوند تا در جامعه اصلاح کیفی صورت گیرد.

وی افزود: مهم‌ترین هدف از اجرای امر به معروف و نهی از منکر یادآوری غفلتها است؛ زیرا اجرای درست این فریضه در فرد انقلابی ایجاد کرده و دگرگونی قلبی و معنوی وی را به دنبال خواهد داشت./9314/202/ب2

ارسال نظرات