۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۴۷۲۸۲۴
نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

مبنای رفتاری انسان‌ باید براساس حق باشد

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی گفت: در دوران جاهلیت قومیت، خویشاوندی و رفاقت به جای حق و باطل حرف نخست را می‌زده، در حالی‌که اگر انسان‌ها به ارزش‌های انسانی اعتقاد دارند باید براساس حق رفتار کنند، نه براساس خوی دوران جاهلیت.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان قزوین شب گذشته در جلسه تفسیر قرآن کریم که در حسینیه امامزاده اسماعیل(ع) قزوین برگزار شد با اشاره، به تفسیر آیه ابتدایی سوره قلم، اظهار کرد: درباره این آیه از سهل بن عبدالله تستری نقل شده است که «ن» نامی از اسماءالله است و وقتی این نام در اول سوره قرار می‌گیرد، گویای رحمت عام خداوند است که شامل همه خلایق می‌شود.

وی در ادامه افزود: از ابن عباس نقل شده است که «ن» همان دواتی است که ذکر به معنای قرآن با آن نوشته می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به شأن نزول این آیه، خاطرنشان کرد: زمانی که چند آیه اول سوره قلم نازل شده است، فضای خاصی پیرامون پیامبر گرامی اسلام(ص) وجود داشت و برخی‌ها ایشان را متهم می‌کردند که به خاطر علاقه‌ای که به امام علی(ع) دارند، تحت تأثیر ایشان قرار می‌گیرند و می‌گفتند که امیرمومنان(ع) به ایشان جهت می‌دهند.

وی در ادامه اضافه کرد: روایاتی داریم که در این فضا صحبت می‌کنند و فرات کوفی از امام باقر(ع) نقل می‌کند که آن حضرت فرموده‌اند روزی جبرئیل(ع) بر پیغمبر(ص) نازل شد و فرمود که خدایت سلام می‌رساند و می‌فرماید که به مردم بگو امروز دین شما را به وسیله ولایت علی بن ابی طالب کامل کردم.

این مفسر قرآن کریم در ادامه تصریح کرد: بعضی از منافقان به افرادی که با آن‌ها ارتباط داشتند می‌گفتند که گویی پیامبر(ص) شیفته و مجنون علی(ع) است و اگر این پیامبر(ص) می‌توانست علی(ع) را مانند کسری و قیصر موقعیتی بدهد، این کار را می‌کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه ابراز کرد: پس از این فضا سوره قلم بر پیامبر(ص) نازل شد و ایشان آن‌ را به اطلاع مردم رساندند باری‌تعالی در آیه دو این سوره می‌فرمایند «مَا أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ» یعنی تو به لطف پروردگارت ديوانه نيستى.

وی اظهار کرد: در آیه سه سوره قلم آمده: «وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيم» و راستى كه تو را خويى والاست، انسان هم می‌تواند به واسطه ارتباط با قرآن و رسول اکرم(ص) که عزیز هستند، عزت یافته و صاحب خلقی والا شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در ادامه تصریح کرد: آن‌ها به پیامبر(ص) می‌گفتند که ایشان هر چه می‌گوید می‌شنود و تحت تأثیر قرار می‌گیرد و این بدترین اهانت بود، پیغمبری که 23 سال کلام الهی را به مردم ابلاغ کرد، چگونه می‌تواند تحت تأثیر حرف مردم قرار بگیرد.

امام‌جمعه قزوین اظهار کرد: خدای متعال در ادامه سوره قلم می‌فرماید «فَسَتُبْصِرُ وَ يُبْصِرُونَ» بزودى خواهى ديد و خواهند ديد، «بِأَيْيِكُمُ الْمَفْتُونُ»  كدام يك از شما دستخوش جنونيد.

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: در تفسیر فرات کوفی آمده پس از آن‌که رسول خدا(ص) در واقعه غدیر خم دست امیرمومنان(ع) را گرفت و بلند کرد و فرمود هر کس من مولای اویم پس علی مولای اوست، برخی‌ها گفتند که پیغمبر مفتون و مجنون پسر عموی خود است و پس از گفته آن‌ها بود که آیات «فَسَتُبْصِرُ وَيُبْصِرُونَ» و «بِأَيْيِكُمُ الْمَفْتُونُ» نازل شد.

وی گفت: امروز همه در یافته‌اند که آن‌ها چقدر انسان‌های پستی بودند که این افتراها و تهمت‌ها را را به پیغمبر(ص) نسبت می‌دادند و اگر عاقل بودند هرگز خودشان را به این گناه و پستی دچار نمی‌کردند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در ادامه افزود: در دوران جاهلیت قومیت، خویشاوندی و رفاقت به جای حق و باطل حرف نخست را می‌زده، در حالی‌که اگر انسان‌ها به ارزش‌های انسانی اعتقاد دارند باید بر اساس حق رفتار کنند نه بر اساس خوی دوران جاهلیت.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه ابراز کرد: نبی مکرم اسلام(ص) امیرمؤمنان(ع) را به عنوان افضل‌ترین و برترین مردم معرفی کرد و این معرفی ارتباطی به نسبت، قومیت و خویشاوندی نداشت.

وی در پایان گفت: پیامبر(ص) دلایل برتری امیرمومنان(ع) را هم بر می‌شمارند و می‌فرمایند علی(ع) در اسلام از همه شما پیشی گرفت و در ایمان هم از همه شما جدی‌تر است، در همه جا و در خوف و سختی پیغمبر‌(ص) در کنار ایشان بود و در وجود او علم موج می‌زند و هر کسی که نهج‌البلاغه را مطالعه کند شیفته ایشان می‌شود./873/202/ب2

 

 

 

 

ارسال نظرات