۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۴۷۲۵۴۱
حجت‌الاسلام قائمی:

دنیاگرایی مقدمه مفاسد اخلاقی و اقتصادی است

كارشناس اخلاق و آداب اجتماعي با اشاره به مفاسد اقتصادی در کشور گفت: مسؤولانی که با گرفتن حقوق های نجومی به انباشتن پول‌ و ثروت پرداخته و به بیانات رهبر معظم انقلاب گوش فرا نمی‌دهند، هیچ بویی از انسانیت نبرده‌اند و بر اساس تعابیر قرآن کریم در دنیا و آخرت دچار خسران شدید خواهند شد.
حجت الاسلام والمسلمین علی‌اصغر قائمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ علی‌اصغر قائمی در جلسه اخلاق عمومی که عصر امروز در سالن اجتماعات مدرسه آیت‌الله مجتهدی‌ تهرانی(ره) برگزار شد، به تبیین پیامد‌های موعظه از دیدگاه روایات پرداخت و گفت: موعظه سبب زدوده شدن زنگار آینه دل می‌شود؛ بر این اساس می توان گفت یکی از نیاز‌های همیشگی انسان موعظه پذیری است.

كارشناس اخلاق و آداب اجتماعي با اشاره به بخشی از وصیتنامه امام علی(ع) به امام حسن(ع)«اَحْىِ قَلْبَكَ بِالْمَوْعِظَةِ؛ دلت را با موعظه زنده كن» اظهار داشت: سیره معصومین(ع) اینگونه بوده که فقط به موعظه نمی‌پرداختند بلکه گاهی از اصحاب خود درخواست می‌کردند تا ایشان را موعظه کنند؛ بنابراین در‌می‌یابیم در شنیدن اثری است که در سخن گفتن وجود ندارد و هیچ کس از موعظه بی‏ نیاز نیست.

موعظه‌پذیری، اساسی‌ترین راهبرد طلبگی

حجت‌الاسلام‌ قائمی با بیان اینکه طلاب علوم دینی باید نسبت به سایر مردم موعظه پذیرتر باشد، بیان داشت: طلاب باید در هم‌نشینی و انتخاب دوست بسیار دقت کنند چرا که با توجه به روایات درمی‌یابیم هم نشینی با افرادی که سبب فراموشی و غفلت از خداوند می‌شوند، پسندیده نیست.

وی افزود: طلاب باید در مسائل مادی و معیشتی همواره با تمام وجود بر خداوند متعال توکل کرده و با این ذهنیت به درس‌خواندن پرداخته و اسباب تعالی خود را فراهم کنند؛ بنابراین می‌توان گفت آن مسؤولانی که با گرفتن حقوق های نجومی به انباشتن پول‌ و ثروت پرداخته و به بیانات رهبر معظم انقلاب گوش فرا نمی‌دهند، هیچ بویی از انسانیت نبرده‌اند و بر اساس تعابیر قرآن کریم در دنیا و آخرت دچار خسران شدید خواهند شد.

كارشناس اخلاق و آداب اجتماعي با اشاره به اینکه امروزه آمار ازدواج‌های ناموفق بالا رفته است، عنوان داشت: طلاب باید در زمینه ازدواج بسیار با دقت و صبر عمل کنند چراکه اگر در زندگی مشترک خود دچار مشکل شوند به درس‌هایشان لطمه‌های شدیدی وارد می‌شود.

دنیاگرایی، مقدمه مفاسد اخلاقی

حجت‌الاسلام‌ قائمی با اشاره به حدیث امیرالمؤمنین(ع) که می فرمایند «إنّ أیقَن أنه یُفارِقُ الأحبابَ و یَسکُن الترابَ و یُواجِهُ الحسابَ و یُستَغنی عَمّا خَلف يَفتَقِرُ إلى ما قَدَّمَ ، كانَ حَرِيّا بِقِصَرِ الأملِ و طُولِ العَملِ» ابراز داشت: طلاب علوم دینی باید همواره قیامت و آخرت را مورد توجه قرار داده و بدانند باید از افکار مادی دور شوند چراکه دنیاگرایی انسان را از یاد آخرت غافل می‌کند؛ بنابراین سزاوار است که آرزوهای دنیوی خود را کوتاه کرده و اعمال صالح خویش را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه طلاب باید با بصیرت شده و نگاهشان را از ظواهر دنیوی به عمق و باطن آن تغییر دهند، گفت: هنگامی که بصیرت در دین برای مؤمن ایجاد شود، این توانایی را دارد که باطن لذت‌های حرام دنیوی را ببیند، بر اساس این هیچ‌گاه به دنبال دنیا و متعلقاتش نخواهد رفت.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به اینکه انس با قرآن و نهج‌البلاغه و دیگر کتب دینی باید همواره مورد توجه طلاب باشد، اظهار داشت: طلاب علوم دینی که سربازان حقیقی امام زمان(عج) هستند باید با تفکر و تدبر در منابع اصیل دین به یقین قلبی برسند و با این ذهنیت با جدیت تمام درس‌های خود را مطالعه کنند؛ بنابراین ایجاد یقین سبب از بین رفتن غم‌ و اندوه می‌شود چرا که منشأ اندوه شک و تردید است./841/202/ب3

ارسال نظرات