۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۴۷۲۴۳۳
آیت الله نوری همدانی:

بدون قیام هیچ اصلاحی در جامعه صورت نمی گیرد

حضرت آیت الله نوری همدانی تأکید کرد: قیام یکی از آرزوهای مهم فرهنگ اسلامی است و هیچ اصلاحی بدون قیام شکل نمی گیرد.
حضرت آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی، ظهر امروز در دیدار با اعضای ستاد دهه بصیرت و جمعی از مردم انقلابی قم که به مناسبت حماسه 19 دی برگزار شد، اظهار کرد: قیام یکی از آرزوهای مهم در فرهنگ اسلامی است و هیچ اصلاحی در جامعه بدون قیام شکل نمی گیرد و اگر پیامبران هم در مسیر هدایت خود موفق شده اند، به دلیل همین قیام بوده است.

وی افزود: در قرآن کریم درباره  قیام و مصلحان، آیات بسیاری آمده است و آیه 46 سوره سبأ اشاره به همین موضوع داشته و تأکید بر این اصل دارد که بدون قیام و حرکت قیامی، هیچ اصلاحی در جامعه واقع نمی‌شود.

این مرجع تقلید، تصریح کرد: قیام برای خدا به صورت انفرادی و جمعی در آیات قرآن اشاره شده است و در قرآن هم ذکر شده است که حضرت ابراهیم(ع)، به صورت فردی و حضرت موسی(ع) به همراهی برادرش، قیام کردند و باید بدانیم که هرکس برای خدا قیام کند، خدا به او یاری رسانده و پیشرفت در کارش حاصل می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه، با بیان اینکه امام خمینی(ره) نیز بارها به عنصر قیام اشاره داشته اند، خاطرنشان کرد: امام راحل در کتاب صحیفه نور در 11 جا درباره قیام صحبت کرده‌اند که بدون قیام هیچ توفیقی حاصل نشده و حرکت اصلاحی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: امام خمینی(ره) نیز وقتی قیام کرد، تنها بود به طوری که در سخنرانی پیرامون کاپیتولاسیون، گفت« ای نجف ساکت، ای قم ساکت، اسلام در خطر است» و یا اینکه« اگر کسی داد نزند، اگر کسی فریاد نزند،معصیت کار است» که هرکسی که محضر امام را درک کرده و با کلمات امام آشنا بوده است، می تواند این موضوع را درک کند.

حضرت آیت الله نوری همدانی، شجاعت را یکی از بزرگترین ویژگی های امام در قیام علیه رژیم ستمشاهی دانسته و تأکید کرد: امام خمینی(ره) با شجاعت، شهامت و منطق خود، پای به میدان قیام نهاد و بعد از تبعید ایشان، شاگردان و مریدان امام، مسیر مبارزه و قیام را ادامه دادند تا انقلاب به ثمر نشست.

وی ابراز کرد: در سال 56 که مقاله ای در روزنامه اطلاعات در توهین به امام خمینی(ره)، چاپ شد، آن ها سعی کردند تا میزان ارادت و حساسیت مردم نسبت به ایشان را بفهمند، که ما آن جا گفتیم که نباید در برابر این توهین و هتک حرمت سکوت کرد و جرقه قیام 19 دی از همین جا شروع شد و باعث شد که روند انقلاب سرعت بیشتری بگیرد و با تعطیلی بازار و تجمع طلاب و روحانیون و مردم انقلابی قم، حماسه بزرگی در این روز رقم خورد.

این مرجع تقلید، با اشاره به احادیث ائمه درباره شهر قم، خاطرنشان کرد: در روایات زیادی به قم و مردم این شهر اشاره شده است به عنوان مثال امام کاظم(ع) فرموده اند:« مردی از قم قیام می کند و مردم بر محور وجود او می گردند، مردمی که مانند قطعات آهن محکم هستند و تندبادها آن ها را از جایشان تکان نمی دهد و هرگز ترسی به دل راه نمی دهند و از جنگ و جهاد خسته نشده و توکلشان برخداست» که این موضوع نشان دهنده جایگاه ویژه قم و مردم آن در نزد اهل بیت(ع) است.

وی افزود: انقلاب ما زمینه ساز ظهور امام عصر(عج) و چشم امید و چراغ راه مستضعفان عالم است و البته استکبار و ایادی صهیونیست و آل سعود به دنبال خاموش کردن این چراغ هستند ولی این انقلاب به راه خود ادامه خواهد داد.

حضرت آیت الله نوری همدانی، در پایان ضمن بیان سخن امام پیرامون انقلاب اسلامی ایران، تأکید کرد: این انقلاب باعث ایجاد تحول و بیدارگری در جهان شده است و امام راحل فرموده‌اند که این انقلاب زمینه‌ساز ظهور امام عصر(عج) است و باید با انتظار ظهور زندگی کرد و انقلاب را به‌پیش برد و در حال حاضر نیز این انقلاب به دست فقیه فرزانه، مدیر، مدبر و بسیار شجاع، حضرا آیت‌الله خامنه‌ای سپرده‌ شده است./872/پ202/ج1

 

 

ارسال نظرات