۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۴۷۱۶۹۷
حجت‌الاسلام زائری تبیین کرد؛

پذیرش و پیشرفت؛ فضایی که گفت‌وگو بر مبنای قرآن ایجاد می‌کند

مدیرعامل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی با بیان اینکه مسئله ‌گفت‌وگو، بر اساس قرآن و آموزهای دینی، تجربه‌ای است که برای کل فضای فرهنگی کشور ارزشمند و ضروری است، گفت: مناظره و گفت‌وگو بر مبنای اسلام و قرآن فضایی را ایجاد می‌کند که افراد در آن یاد می‌گیرند، طرف مقابل را بپذیرند و پیشرفت کنند.
زائری

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، مدیرعامل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی، با اشاره به جایگاه گفت‌وگوی سالم در اسلام و شرایط صحیح آن گفت: گفت‌وگو، یک جریان دو سویه است و زمانی پدیدار می‌شود كه فرد گفت‌وگو كننده به موجودیت طرف مقابل احترام بگذارد و ارتباط را در فضایی آرام، بدون تنش و توأم با سعه صدر ارائه دهد.

وی با بیان اینکه قرآن، معصومین(ع) و پیامبران الهی، بالاترین مرتبه سعه صدر، ادب و احترام را در برابر مخالفان از خود نشان می‌دادند افزود: اینها نه تنها سخنان و اندیشه‌های مختلف را گوش می‌کردند، بلكه از نقل آنها ابایی نداشتند. طرح شبهات، سؤالات و عقاید باطل مشركان و كافران در قرآن و روایات و مناظرات بر جای مانده از معصومان(ع)، نمونه‌هایی از این واقعیت است.

زائری ادامه داد: به عنوان مثال پیامبر(ص) در فضای شرك‌آلود جاهلیت عرب، توانست انسان‌های بی‌شماری را جذب تعالیم حیات بخش اسلام كند. این اتفاق، بر اثر برخوردهای شایسته‌ای بود كه آن حضرت(ص) به ویژه در گفت‌وگوها و مناظرات اعتقادی از خود نشان می‌داد. 

‌‌‌مدیرعامل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی تصریح کرد: معصومین(ع) با افراد مختلف ساعت‌ها به بحث و گفت‌وگو می‌نشستند و با احترام به هویت طرف مقابل، به تصحیح اندیشه و باورهای غلط آنان می‌پرداختند. پیامبران الهی نیز در گفت‌وگوها و مواجهات خود با اقوام مختلف، نهایت ادب، تواضع، حكمت، شجاعت و سعه صدر را نشان می‌دادند. 
وی با بیان اینکه آموزه‌هاي ديني عناصر، عوامل و آسيب‌هاي ارتباط مؤثر، به ويژه آداب گفت‌وگو را ارائه کرده‌، گفت: در قرآن كریم، گفت‌وگوهای متعددی بین دو یا چند مخاطب نقل شده که این گفت‌وگوها، بین خداوند و پیامبران، اولیای الهی با فرشتگان و در مواقعی میان خداوند و انسان بوده است. علاوه بر قرآن، در روایات معصومان(ع) نیز گفت‌وگوها و مناظرات متعددی با مؤمنان، مشركان، اهل كتاب و بسیاری از مردم آن زمان رخ داده است که بیشتر از طریق سوال و جواب و به منظور یافتن راه‌های نجات، هدایت و رفع ابهامات و شبهات انجام می‌شد.

زائری با تاکید بر اینکه مناظره و گفتگو بر مبنای اسلام و قرآن فضایی را ایجاد می‌کند که افراد در آن یاد می‌گیرند، طرف مقابل را بپذیرند و پیشرفت کنند، گفت: علاوه بر این افراد یاد می‌گیرند چگونه حرف خودشان را در یک قالب و چهارچوب مشخص به جهت زمان، آداب و آیین‌نامه محتوای به مخاطب عرضه کنند.


گفت‌وگو تمرینی برای زندگی اسلامی/ آنچه که قرآن بیان کرده برای کشور ضروری است
مدیرعامل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی «سرچشمه» ادامه داد: برقرار کردن ارتباط موثر با ديگران، به‌ويژه از راه گفت‌وگو، نيازمند آموزش و به کار بستن مهارت‌ها، اخلاق و آدابي است که همه گروه‌هاي مختلف از خانواده تا جامعه را در بر مي‌گيرد. نبود اين فرهنگ در روابط افراد، به دلایل مختلف، موجب سردي و بي‌اثر بودن يا قطع روابط و در مواقعی موجب بروز تنش‌ها و درگيري‌ها مي‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مناظره و گفت‌وگو تمرینی برای سبک زندگی اسلامی، علمی و آینده جامعه است، گفت: اینکه ما فضایی را فراهم کنیم که چنین موضوعاتی در یک چهارچوب کاملا دقیق و حساب شده و با نظارت و ارزیابی کامل مورد بحث و گفتگو قرار گیرد، آموزش و تمرینی برای آینده افراد است که در صحنه اجتماع، کار علمی، آکادمیک و در فضای زندگی اجتماعی و سیاسی می‌توانند از این تجربه‌ها استفاده کنند.

زائری بیان کرد: مسئله ‌گفت‌وگو، بر اساس قرآن و آموزهای دینی، تجربه‌ای است که برای کل فضای فرهنگی کشور ارزشمند و ضروری است. مخصوصا در حال حاضر که به خاطر تنش‌ها و اختلافات، فضاهای ملتهبی ایجاد شد که این الگو برای آن بسیار قابل ملاحظه و مطالعه خواهد بود./856/د102/ج1

ارسال نظرات