۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۴۶۹۵۵۳
تحلیلگر مسائل سیاسی مطرح کرد:

ترور شخصیت‌‌ها راهکار جدید برای ضربه زدن به محور مقاومت

گروه تروریستی داعش از آغاز تشکیل تا به امروز و با پشتیبانی حامیان خود جنایت‌های متعددی را علیه مسلمانان در خاورمیانه انجام داده است اما پس از رویارویی با محور مقاومت و تحمل شکست‌های فراوان اکنون نفس‌های آخر خود را می‌شمارد و آزادسازی حلب در سوریه نگرانی را در اردوگاه حامیان آن آشکارتر ساخت و برای حمایت از این گروه تروریستی به تکاپو افتادند.
رایانه‌ای داعش بازی هانی زاده ترور سفیر روسیه

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، اوضاع جاری منطقه گویای برتری محور مقاومت بر تروریست ها و ترس و هراس در میان حامیان تروریسم و تغییر نگرش ها و دیدگاه های حامیان منطقه ای و بین المللی تروریست ها است که در این میان ترکیه اندک اندک خود را به محور مقاومت نزدیک می کند تا از این طریق دوباره رابطه خود را با دولت سوریه از سرگیرد.

در گفت و گو با دکتر حسن هانی زاده، تحلیل گر مسائل سیاسی و بین الملل درباره آینده گروه های تروریستی در منطقه، پایان کار گروه های تروریستی و تغییر روش عملیات های تروریستی آنها، ترور سفیر روسیه در ترکیه و تأثیر آن بر معادلات منطقه ای، تغییر مواضع سیاسی دولت ترکیه، چالش های پیش روی رژیم آل سعود، اوضاع سیاسی در بحرین و عراق، کابینه دولت جدید لبنان، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، آینده آمریکا با ریاست جمهوری ترامپ و چالش های پیش روی ترامپ پرداخته ایم که علاقه‌ مندان در ادامه یک بخش از متن این گفت‌وگو را از نظر می‌ گذرانند؛

رسا ـ پس از شکست های پی در پی گروهک تروریستی داعش، آینده و شیوه فعالیت های این گروه را چگونه ارزیابی می کنید؟

شاکله گروهک تروریستی داعش بعد از سال 2006 و شکست رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه با حزب الله شکل گرفت.

در آن زمان جورج بوش، رییس جمهور وقت آمریکا از پادشاه وقت عربستان، ملک عبدالله بن عبدالعزیز دعوت کرد تا به مزرعه شخصی اش سفر کند و در آنجا نشست مشترک امنیتی، نظامی و سیاسی با حضور شخصیت های بلندپایه دو کشور در مزرعه جورج بوش در تگزاس برگزار شد.

از آن زمان ملک پادشاه عربستان سعودی برای رویارویی با حزب الله و جریان های محور مقاومت به جورج بوش پیشنهاد کرد تا یک گروهک تروریستی خشن با ظاهری اسلامی برای رویارویی محور مقاومت تشکیل شود و از حدود ده سال پیش این طرح عملیاتی و عربستان سعودی با محوریت بندر بن سلطان، دبیر شورای امنیت ملی و سفیر سابق عربستان سعودی در واشنگتن گروهک تروریستی داعش را تشکیل داد.

این گروهک تروریستی با نیرویی حدود یکصد هزار نفر از 80 کشور مختلف جهان جمع آوری و به نام دولت اسلامی عراق و شام شهرت یافت که پس از آغاز حرکت های مردمی در کشورهای مختلف که به بهار عربی یا بیداری اسلامی معروف شد، وارد عمل شد و به سوریه انتقال داده شد؛ هر چند که اعضای این گروه در همان زمان و پیش از آغاز بحران سوریه در پادگان هایی در اردن و ترکیه مستقر شدند.

این مجموعه تروریستی زیر نظر افسران موساد و سازمان سیا آمریکا تشکیل و موساد رژیم صهیونیستی نقش مهمی در آموزش این گروهک داشت. این آموزش ها از اواخر سال 2006 و در دوران پایانی حاکمیت جورج بوش انجام و اعضای گروه تحت آموزش شدید نظامی، امنیتی و اطلاعاتی قرار گرفتند که همزمان با آغاز بحران سوریه در مارس 2011 میلادی وارد سوریه شدند.

پس از داعش گروهک های تروریستی دیگری در طول شش سال گذشته همچون جبهة النصرة، جیش الاسلام، نورالدین زنکی، لوای توحید و لوای البراء و به همراهی 130 گروهک تروریستی تشکیل و فعالیت های خود را برای کشتن مردم و ارائه یک چهره خشن از اسلام انجام دادند.

از سال 2011 داعش با چند هدف از جمله به ضربه زدن به محور مقاومت، قطع محور تهران ـ دمشق و بیروت، حمله و حذف حزب الله لبنان، سرنگونی دولت بشار اسد بنا به اعتقادات مذهبی و علوی بودن دولت سوریه شکل گرفت.

با گذر زمان جبهه آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، عربستان سعودی، قطر، ترکیه و رژیم اشغالگر قدس در حمایت از تروریسم تشکیل و جبهه دیگری که همانا حامی مقاومت مردمی و مخالف با تروریسم است با محوریت ایران، روسیه، حزب الله، سوریه و عراق شکل گرفت و این دو جبهه به موازات و در تقابل با هم فعالیت خود را آغاز کردند و با گذشت 6 سال از بحران سوریه، اکنون وضعیت به گونه ای است که آثار شکست در میان گروهک های تروریستی ظاهر و آزادسازی حلب، توازن قدرت را در سوریه به نفع دولت بشار اسد تغییر داد که این آزادسازی ضربه بزرگی بر پیکره جبهه حامیان تروریست تلقی می شود.

در این میان عربستان سعودی که در طول 6 سال گذشته 36 میلیارد دلار کمک مالی در اختیار 130 گروهک تروریستی در سوریه قرار داد با شکست مواجه و نتوانست به اهداف خود برسد؛ بنابراین در برنامه جدید خود ترورهای سیاسی، مانند ترور سفیر روسیه در آنکارا را در دستور کار خود قرار دادند و ترورهای دیگری علیه شخصیت های سیاسی جبهه مقاومت در آستانه شکل گیری است.

رسا ـ در صورت شکست گروهک های تروریستی در سوریه و عراق آیا احتمال تغییر اقدامات نظامی یا تغییر دامنه فعالیت های این گروهک ها به سمت اروپا یا آسیای شرقی را شاهد خواهیم بود؟

از آنجا که گروهک تروریستی و مجموعه های وابسته با آن بسیار زیاد است قطعا برنامه ریزی برای بیش از یکصدهزار نیروی تروریستی نیاز به زمان بیشتری دارد؛ حال آن که هدف غرب و آمریکا پس از سرنگونی دولت بشار اسد و ضربه زدن به محور مقاومت این بود که حرکت گروهک های تروریستی به سمت مرزهای ایران، روسیه و حتی چین تغییر پیدا کند تا با متزلزل کردن مرزها به امنیت این کشورها آسیب وارد کنند.

‌برنامه اجرایی آمریکا و غرب پس از سوریه، انتقال و مستقر ساختن گروهک های تروریستی در مر‌زهای افغانستان و آسیای میانه بود تا به امنیت روسیه، عراق، ایران و چین آسیب برسانند؛ اما جبهه تخریبی پس از عدم دست یابی به اهداف، در صدد بازسازی دوباره این گروهک ها و تغییر برنامه از حملات میدانی به ترور شخصیت های سیاسی شکل گرفت.

هم اکنون با آمدن نیرو‌های ناظر صلح سازمان بین الملل طرح بازسازی داعش آغاز و کشور های آمریکا، فرانسه، انگلیس قطعنامه ای در شورای امنیت برای حضور ناظران سازمان بین الملل در حلب تصویب کردند تا مانع شکست کامل گروهک های تروریستی شوند و زمان کافی برای بازسازی آنها در مناطق تحت اشغال ایجاد شود.

رسا ـ آیا اقدامات معارضان سیاسی دولت بشار اسد در خود سوریه در تقابل یا همسو با گروهک های تروریستی است؟ این معارضان داخلی به صورت نمایشی خواسته های مسالمت آمیز خود را طلب می کنند، راه حل و راهکار این معارضان برای دست یافتن به خواست هایشان چه چیزی است؟

هم اکنون 26 حزب سیاسی مخالف دولت سوریه در خود سوریه فعال هستند که بدون سلاح و به صورت مسالمت آمیز و سیاسی با دولت بشار اسد مبارزه می کنند و قدرت بالفعل در اختیار ندارند؛ چرا که بیشتر قدرت نظامی مخالفان در دست گروهک های تروریستی است.

هر گاه احزاب غیرمسلح سوری برای مذاکره با دولت بشار اسد پیشقدم شدند، گروهک های تروریستی با بر هم زدن وضعیت میدانی مانع ادامه مذاکرات می شوند و در حقیقت این احزاب تسلطی بر وضعیت میدانی ندارند و از این حیث راه حل سیاسی برای آینده سوریه پیش بینی نمی شود و وضعیت میدانی و نابودی تمامی گروهک های تروریستی تعیین کننده آینده سوریه است و دشمن اصلی دولت سوریه نه احزاب معارض داخلی بلکه گروهک تروریستی است.

رسا ـ در همه حوادث و اتفاقات سوریه از یک سو شاهد حضور پر‌رنگ ترکیه و حمایت رجب طیب اردوغان از تروریست ها و از سوی دیگر دوست داری فتح الله گولن از گروهک های تروریستی هستیم. اختلاف سیاسی میان این دو شخصیت با توجه به وجه اشتراک آنها که حمایت از تروریسم است، آیا یک بازی تبلیغاتی سیاسی است و یا این که مصالح سیاسی ترکیه در این نوع برخورد و جهت گیری دخیل  شده است؟

در ترکیه پس از روی کار آمدن حزب توسعه و عدالت ترکیه در رأس قدرت، بر خلاف تصور همگان،‌ ترکیه همچنان به صورت یک کشور سکولار اداره می شود و رجب طیب اردوغان با وجود ظاهری اسلامی اما باطن و شاکله ای انگلیسی دارد‌ که ترکیه وابسته به سکولار فرانسه را به سکولار وابسته به انگلیس تغییر داد.

سکولار فرانسه در تقابل، تعارض و مخالف دین است در حالی که سکولار انگلیسی با دین و مذهب همسویی و هماهنگی دارد و با تغییر نوع نگرش سکولار در ترکیه می توان مشاهده کرد که عملکرد رجب طیب اردوغان در خدمت به فراماسونری، آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی است و دخالت تخریبی در سوریه عراق و تشدید وضعیت موجود منطقه در حقیقت بزرگترین خدمت به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی است که سبب از بین بردن وحدت اسلامی شده است.

اردوغان با اهداف تجزیه عراق و سوریه و در اختیار گرفتن موصل و استان ادلب که از نظر دولت ترکیه جزیی از سرزمین تاریخی عثمانی‌ است، اهداف جدایی طلبانه را در منطقه نشر می دهد.

رسا ـ در نشست اخیر وزرای خارجه کشورمان، سوریه و ترکیه توافق نظر بر تمامیت ارضی سوریه شده است، نظر شما نسبت به تغییر دیدگاه ترکیه در این نشست چیست؟

سوریه در جبهه مقاومت به پیروزی های چشمگیری دست پیدا کرد و مانع تحقق سناریوی جدا سازی استان ادلب شد اما خطر تجزیه کماکان وجود دارد؛ هر چند که به دلیل مشکلات امنیتی داخل ترکیه و انفجارهای پیاپی در شهر‌های مختلف، وجود بیست میلیون کُرد و دوازده میلیون علوی در ترکیه باعث شده است که دولت ترکیه به اهداف خود نرسد و اکنون تلاش می کند نظراتش را به محور مقاومت نزدیک تا از دروازه های تهران و مسکو به دمشق بازگردد و رابطه خود را با دولت بشار اسد بهبود‌ بخشد.

رسا ـ پس از سقوط هواپیمای سوخوی روسی از سوی ترکیه شاهد ترور سفیر روسیه در آنکارا بودیم. آیا این اقدام از سوی عده ای منفعت طلب برای ایجاد جنگ های بیشتر در منطقه است و واکنش روسیه نسبت به این امر چه خواهد بود؟

دو نظریه بعد از ترور سفیر روسیه در آنکارا مطرح شده است؛ نخستین نظریه این است که برخی جریان های مخالف دولت اردوغان همچون فتح الله گولن و سکولارها و شخصیت های مخالف دولت کنونی عامل ترور هستند و جوان 22 ساله امنیتی را وادار به قتل سفیر روسیه کرده اند که در صورت صحیح بودن این نظریه دولت رجب طیب اردوغان با هزینه کمتری سعی خواهد کرد این بحران را مدیریت کند و دولت روسیه هم متوجه خواهد شد این اتفاق بر اثر اختلاف میان احزاب قربانی شده است که بالطبع با عذرخواهی رسمی اردوغان از دولت روسیه با پرداخت کمترین هزینه سیاسی می تواند این مسأله را به پایان برساند.

نظریه دیگری که به واقعیت نزدیک تر می باشد، این است که پس از پیروزی جبهه مقاومت در حلب و تغییر نگرش دولت ترکیه برای نزدیکی به جبهه مقاومت، بازیگران بزرگ منطقه ای همچون آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی و فرانسه را نگران ساخت و این نگرانی باعث شد تا سیاست ترور سفیر روسیه از سوی یک جوان امنیتی و نفوذی را برای جبران شکست در حلب و تیره ساختن روابط آنکارا ـ مسکو در دستور کار قرار دهند.

رسا ـ عربستان سعودی در چند سال اخیر هزینه ها و شکست های فراوانی را مانند جنگ یمن، شکست در سوریه و عراق، بی کفایتی و بی تدبیری در برگزاری مراسم و مناسک حج، متحمل  شده است. آینده عربستان سعودی را با توجه به خریدهای تسلیحاتی سهمگین چگونه ارزیابی می کنید؟

عربستان سعودی یک ساختار کاملا متفاوت‌ سیاسی دارد. وجود دو قبیله قدرتمند الشمری و السدیری که از هشتاد سال پیش در صدر حاکمیت عربستان هستند که تقابل و رقابت برای به دست آوردن قدرت بیشتر میان این دو قبیله را می توان یکی از عوامل ضعف سیاسی عربستان سعودی برشمرد.

عربستان سعودی دومین رژیم فاقد قانون اساسی پس از رژیم اشغالگر قدس و قانون آن به وسیله پادشاه تعیین می شود که این ضعف یکی دیگر از نقاط شکننده نظام عربستان سعودی است.

تعیین قانون به دست پادشاه عربستان، نظام سیاسی دیکتاتوری حاکم بر عربستان سعودی را نشان می دهد که یکی از علل عدم تعریف قانون اساسی در این کشور مشخص نشدن حدود و مرزها است و چون این رژیم چشم طمع به پادشاهی عمان، قطر و یمن دارد هیچ گاه مرزهای خود را ترسیم نکرده و بالطبع برای خود قانون اساسی متصور نشده است.

عربستان سعودی به خاطر ساختار شکننده حکومتی همواره سعی می کند فتنه را به بیرون از مرزهای خود بکشاند که از این رو جنگ صدام حسین با ایران، جنگ یمن، مخالفت با مصر، قطر و همچنین با برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس نشان از بحران سازی این رژیم برای دوری خطرات و فتنه های داخلی دارد.

کاهش قیمت نفت، کسری 100 میلیار دلاری بودجه سالیانه، هزینه های سنگین تبلیغاتی در حمایت از تروریست ها، شکست در سوریه، یمن و عراق، اختلافات درون حاکمیت، اختلاف نظر 6 هزار شاهزاده عربستانی و وجود 5 میلیون شیعه عربستانی که حق شهروندی ندارند موجب شده است که ساختار عربستان سعودی بسیار متزلزل شده و هر لحظه احتمال فروپاشی آن وجود داشته باشد.

با توجه به شکست در یمن، عراق و سوریه احتمال فروپاشی رژ‌یم آل سعود وجود دارد هر چند که آمریکا و انگلیس به شدت از آن حمایت می کنند و تنها همپیمان قدرتمند این کشورها در منطقه، عربستان سعودی است.

رسا ـ در نشست اخیر اوپک، عربستان کاهش تولید نفت را در دستور کار خود قرار داده است. این عمل در راستای چه هدفی برنامه ریزی و اجرا می شود؟

کاهش تولید نفت به اجبار و پس از تسلیم شدن در برابر ایران است که پیش از آن با افزایش یک میلیون بشکه نفت در روز سبب کاهش قیمت نفت از 127 دلار به 30 دلار شد و با اشباع بازارهای بین المللی از نفت، نخستین زیان دیده این مسأله کشور عربستان سعودی است.

پس از شکست در مقابل جبهه مقاومت و حضور ایران در عرصه اقتصاد بین المللی و کسری بودجه سالیانه عربستان، احساس خطر کرده و با کاهش تولیدات نفتی سبب افزایش قیمت نفت و جبران خسارت اقتصادی خود خواهد شد.

/402/9466

تهیه کنندگان: حاتم شرفی ـ میلاد ملحانی

ارسال نظرات