۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۴۵۴۷۴۵
آیت الله سیفی مازندرانی:

شیادان از عنوان «استقلال حوزه» سوء استفاده می‌کنند

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به این که استقلال نسبت به ولی امر که ولایت شرعی الهی بر همه امت اعم از حوزه های علمیه دارد معنا ندارد، گفت: متأسفانه شیادانی پیدا شده اند و به این مسائل پرداخته اند؛ این استقلال درست مبغوض خداوند است، کسی که بخواهد خیال استقلال حوزه از ولی امر را در سر داشته باشد از جاده الهی منحرف شده است، حتی اگر فقیه باشد.
آیت الله سیفی مازندرانی

آیت الله علی‌اکبر سیفی مازندرانی، استاد برجسته حوزه علمیه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در رابطه با سوء استفاده برخی از واژه استقلال حوزه علمیه، اظهار داشت: در عرصه تحول در حوزه علمیه  برخی از دست اندرکاران حوزه از واژه استقلال حوزه استفاده سوء کرده و می کنند که بسیار خطرناک است.

وی با بیان این که ما در مرحله اول باید ببینیم که استقلال حوزه از چه چیزی و چه کسی باید باشد، خاطرنشان کرد: وقتی می گوییم کشور باید استقلال داشته باشد به معنای این است که ما تحت تأثیر تذبذب اقتصادی در کشورهای دیگر دنیا نباشیم و اگر آنها سقوط اقتصادی کردند به ما سرایت نکند.

آیت الله سیفی مازندرانی افزود: استقلال حوزه که مطلوب است به معنای استقلال از دولت‌های مختلف که می آیند و می روند و یا استقلال از احزاب مختلف است؛ زیرا در حوزه دیده شده است که حتی برخی کسانی که رساله نوشته بودند و شهریه می دادند از انگلیس تغذیه می شدند و گاهی خود آنها هم خبر نداشتند و جلوی آنها گرفته شد.

وی یادآور شد: یک استقلال به معنای استقلال از احزاب و گرایش های سیاسی و یکی هم استقلال از دولت ها است به این معنا که رییس دولت هزینه ای را به شورای مدیریت بپردازد و به حوزه بفهماند که اگر می خواهی این منبع مالی ادامه داشته باشد باید در خط من حرکت کنی که این به معنای وابستگی است و نباید حوزه این گونه باشد بلکه باید مستقل باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به این که استقلال نسبت به ولی امر که ولایت شرعی الهی بر همه امت اعم از حوزه های علمیه دارد معنا ندارد، گفت: متأسفانه شیادانی پیدا شده اند و به این مسائل پرداخته اند؛ این استقلال درست مبغوض خداوند است و همه ما مکلف هستیم که تقویت کننده و پیرو ولی امر باشیم و کسی که بخواهد خیال استقلال حوزه از ولی امر را در سر داشته باشد از جاده الهی منحرف شده است حتی اگر فقیه باشد.

وی با بیان این که فقیهی که ادعای استقلال حوزه از ولی امر را بکند از عدالت خارج شده است، خاطرنشان کرد: از این قبیل فقها هم در زمان قبل از انقلاب بودند که به آنها آخوند درباری می گفتند و هم بعد از انقلاب پیدا می شوند؛ بنابراین اگر صدایی بلند شد که بخواهد استقلال را به معنای جدایی حوزه از ولایت بداند، صدای شیطانی است و باید در مقابل آن ایستاد./843/ت302/س

ارسال نظرات