۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۹
کد خبر: ۴۴۲۸۲۶
خورشید تابان10/ کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

چرایی پرده‌برداشتن نصرالله از سطح کمک‌های ایران به حزب الله

کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید براینکه کسی نمی‌تواند جلوی تلالؤ خورشید مقاومت را بگیرد، تصریح کرد که امروز مکتب حزب الله به الگویی برای گروه‌های مقاومت اسلامی تبدیل شده است.
سید هادی سید افقهی حزب الله خورشید تابان

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: پرونده ویژه خورشید تابان تلاش دارد در دهمین سالگرد پیروزی حزب الله لبنان در جنگ سی و سه روزه وضعیت کنونی حزب الله را مورد ارزیابی قرار دهد و از دریچه‌های مختلف به ظرفیت‌های این حزب و چالش‌های پیش روی آن نگاه بیندازد. در این گفت‌وگو با جناب آقای سید هادی سیدافقهی،‌ کارشناس مسائل خاورمیانه آخرین تلاش‌های غربی ـ عربی علیه مقاومت اسلامی لبنان را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه متن این گفت‌وگو را مشاهده می‌کنید:

رسا: تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه حزب الله یادآور رژیم تحریم‌ها ضد ایران است. همپیمانان اسرائیل تا چه اندازه می‌توانند با این اقدام مقاومت اسلامی را تضعیف و از تاثیرگذاری آن بکاهند؟
سیدافقهی: خدمتتان عرض کنم تحریم‌ها از ابتدا هم علیه برخی از شخصیت‌های حزب الله و برخی از حساب‌های بانکی حزب الله وجود داشته و همچنین به صورت غیر رسمی و کارشکنی در گردش مؤسسات منتسب به حزب الله بود اما با فشار آمریکا و اصرار رسمی وزارت خزانه داری آمریکا به بانک مرکزی لبنان خب این تحریم‌ها رسما ابلاغ شد و این بانک هم این ابلاغیه را به اجرا گذاشت اما مساله ای که در اینجا مطرح است پیش بینی قبلی حزب الله بر احتمال اجرایی شدن چنین تحریم‌هایی است و در مقابل حزب الله جایگزین‌هایی را در دستور کار قرار داد.


رسا: عملکرد بانک‌های لبنانی را چگونه ارزیابی می‌کنید آیا همکاری آنها با آمریکایی‌ها موجب اختلافات بیشتر در لبنان می‌شود؟ به نظر شما غربی‌ها می‌توانند با این اقدام جریان‌های سیاسی و توده‌های مردمی را از حزب الله دور کنند؟
سیدافقهی: خب ببینید اگر این بانک‌های داخلی به این ابلاغیه‌ها عمل نکنند از سوی آمریکا تحریم می‌شوند و این اقدام آنها طبیعی است. این بانک‌ها شعبه‌هایی در خارج از لبنان دارند که با خطر تحریم یا جریمه مواجه می‌شود اما من عرض کردم که کانال‌های دیگری وجود دارد که اجازه نمی‌دهد حزب الله کاملا فلج شود. کانال‌های مختلف و شیوه‌های گردش مالی متفاوت می‌تواند به کمک حزب الله بیاید و این اقدام را ناکارآمد کند.
اما در مورد جریان‌های سیاسی و مردمی نه اتفاقا هم‌پیمانی مستحکم‌تر شد. احزاب مختلف مانند مسیحیان لبنان که اصلا مسلمان نیستند مثل جریان میشل عون این اقدام را غیرانسانی توصیف و تاکید کردند که با این اقدام خیلی از مراکز خدماتی و بهداشتی فلج می‌شود و لذا به عنوان جبهه 8 مارس اجازه نمی‌دهیم که آمریکا این جریان را از هم جدا کند. با وجود اینکه یکی از اهداف این تحریم‌ها این بود که مردم را از حزب الله متنفر کند و آنها را از عواقب رابطه با این حزب بترساند اما نتوانست در این راستا موفق باشد.

رسا: واکنش سید حسن نصرالله و رهبران حزب الله در مورد این اقدام را چگونه دیدید؟ تصریح سید حسن در مورد سطح کمک‌های ایران به حزب الله حساسیت محافل رسانه ای و سیاسی جهان عرب و ضد انقلاب را برانگیخت. به نظر شما این سخنان با چه نگاهی از سوی سید مقاومت مطرح شد؟
سیدافقهی: شما بهتر می‌دانید که سید حسن نصرالله با این اظهارات آب پاکی را روی دست آمریکایی‌ها و سعودی‌ها ریخت. ایشان گفت این تحریم‌ها نمی‌تواند تاثیر چندانی بر فعالیت اقتصادی و گردش مالی و تجاری ـ بانكی ما اثر بگذارد چون ایران تمام منابع مالی ما را تامین می‌کند. یعنی ما می‌توانیم از طریق ایران تحریم‌ها را دور بزنیم، بنابراین این تحریم‌ها نمی‌تواند صد در صد فعالیت‌های خدماتی، بانکی، تجاری حزب الله را فلج بکند. من تصور می‌کنم که خود آمریکایی‌ها هم می‌دانستند که این اقدام صرفا اقدامی سمبلیک است و هیچ کشوری نمی‌تواند گروهی را صد در صد تحریم کند.
خب ایشان می‌خواهد بگوید که حزب الله و ایران یک جریان واحد است و مقاومت با پشتیبانی مالی، سیاسی، نظامی ایران قدرت پیدا کرده است و در همین راستا تاکید کرد که همه چیز حزب الله از ایران تامین می‌شود. ایشان همچنین می‌خواست بگوید که شما وقتی با ما می‌جنگید در واقع با ایران می‌جنگید و وقتی با ایران نبرد می‌کنید به منزله نبرد با حزب الله است.
این در واقع مأیوس کردن دشمن از احتمال ایجاد شکاف بین ایران و حزب الله است. همچنین این موضع‌گیری موجب شد که دشمنان نتوانند حزب الله را در گوشه ای محاصره کند. این تصریح مبنی بر این است که یک کشور عادی از ما پشتیبانی نمی‌کند بلکه ایران به عنوان یک ابرقدرت منطقه ای عقبه ما را تشکیل می‌دهد.

 

رسا: پس سید حسن آگاهانه با این اظهارنظر پیام‌هایی را به دشمنان رساند.
سیدافقهی: بله ایشان می‌خواست هم جواب داخلی‌ها را بدهد و هم به دشمنان خارجی بگوید اگر فکر می‌کنید این فشارها بین ما و ایران فاصله می‌اندازد و یا ما را وادار به تجدیدنظر می‌کند شما کور خوانده اید، چون رابطه ما با ایران صرفا یک رابطه تشکیلاتی نیست بلکه یک رابطه اعتقادی و قلبی است و این پیمان گسستنی نیست.
در واقع سید حسن از سطح وابستگی ایران پرده برداشت و تاکید کرد که حزب الله جزئی از ایران در لبنان است که از عزت و کرامت امت عرب و اسلامی در مقابل تکفیری‌ها و اسرائیل دفاع می‌کند. در نظر داشته باشید همانگونه که رهبری فرمودند حزب الله مانند خورشید می‌درخشد. ما واقعا به اقدامات حزب الله افتخار می‌کنیم. هیچ تاثیری هم ندارد که عربستان و آمریکا که هم پیمان صهیونیست‌ها هستند حزب الله را تروریستی بخوانند،‌ چون افتخارات و پیروزی‌های حزب الله خیلی بالاتر از آن چیزی است که بتوان با این انگ‌ها جلوی تلالؤ خورشید را بگیرد.

رسا: صحبت از اقدامات حزب الله در سوریه به میان آمد. یکی از اقدامات حزب الله در سوریه تلاش برای ایجاد جبهه جولان در این کشور است. به نظر شما این اقدام تا چه میزان می‌تواند برای اسرائیلی‌ها نگران کننده باشد؟
سیدافقهی: البته من در این زمینه کارشناس نظامی نیستم و حضور مستقیم در جبهه ندارم اما می‌دانم که جبهه جولان برای حزب الله و سوری‌ها فرصتی است که می‌توانند با همکاری هم در ارتفاعات جولان و فعال کردن آن جبهه موجبات نگرانی تروریست‌ها و صهیونیست‌ها را فراهم کند. خب الان جبهه النصره و سایر گروه‌های تروریستی در آنجا مستقر هستند.
با توجه به اینکه تا کنون صهیونیست‌ها فقط در جبهه جنوب لبنان می‌جنگیدند. اگر ارتفاعات جولان هم فعال شود قطعا رژیم صهیونیستی باید هزینه بیشتر را متحمل شود و آرایش جدیدی بگیرد که برایشان دردسر ساز است. لذا بحث جولان در محاسبات حزب الله هست اما زمان فعال سازی آن معلوم نیست. نحوه کنترل آنجا را هم نمی‌توان پیش بینی کرد یعنی اینکه حزب الله با عملیات چریکی می‌خواهد وارد آنجا شود یا با ایجاد خط آتش اینها مسائل تاکتیکی و تکنیکی است.
سید حسن مخصوصا بحث جبهه جولان را مطرح کرد تا یک دغدغه جدید برای رژیم صهیونیستی ایجاد کند. این رژیم از این به بعد اگر بخواهد در جنوب لبنان دست به ماجراجویی بزند در محاسباتش جبهه جولان را هم باید مدنظر داشته باشد.


رسا: در سال‌های اخیر حزب الله به وضوح تبدیل به الگویی برای گروه‌های مقاومت در منطقه شده است. از دیدگاه جنابعالی انتقال تجربه مقاومت اسلامی لبنان به سایر گروه‌ها تا چه میزان موفقیت‌آمیز و تاثیرگذار بوده است؟
سیدافقهی: قطعا بی تاثیر نیست. گاهی سیدحسن نصرالله اشارتی می‌کند که ما در عراق کمک می‌کنیم اما دقیق به این کمک‌ها و شیوه‌های حزب الله اشاره نمی‌کند تا دشمنان نتوانند سوءاستفاده کنند. یا مثلا در یمن ایشان تاکید کردند که حزب الله حاضر است به برادران یمنی کمک کند خب این باعث خشم عربستان سعودی شد و آل سعود در واکنش به این اظهارنظر حزب الله را در لیست تروریستی خود درج کرد.
حقیقتا حزب الله در عراق، سوریه،‌ یمن و فلسطین دستاوردهای زیادی داشته است. همچنین با توجه به اینکه در نبرد با تروریست‌ها شیوه نبرد چریکی مطرح است و نیروهای حزب الله در این زمینه کارکشته هستند اما در مقابل رژیم صهیونیستی ارتشی کلاسیک دارد و ساز و برگ جنگی آن هم با شیوه جنگ با ارتش‌های عربی پایه گذاری شده است این رویکرد حزب الله کار را برای صهیونیست‌ها بسیار سخت کرده است. جنگ پارتیزانی، جنگ چریک شهری، جنگ تونل‌ها، تله‌ها و شیوه‌های متنوعی از این دست که حزب الله استفاده می‌کند محاسبات دشمنان را به هم میریزد و غیر از جنگ موشکی، عملیاتی مانند ربایش، انفجار، تله گذاری و خط آتش‌های مقطعی می‌تواند در جنگ با اسرائیل بلای جان صهیونیست‌ها شود.
اما در مورد انتقال این تجربه باید یادآور شد که گروه‌های فلسطینی در غزه جنگ تونل‌ها و چریکی را کاملا از حزب الله آموختند. الان جنگ با داعش در سوریه هم با تکیه بر همین شیوه دنبال می‌شود. درعراق حشد الشعبی این رویکرد را در دستور کار خود قرار داده است و امروز یمن هم با همین نگاه در برابر ائتلاف سعودی ایستادگی کرده است.
بدون شک حزب الله تبدیل به یک مکتب و الگو برای گروه‌های مقاومت شده است. من فراموش نمی‌کنم که یکی از ژنرال‌های آمریکایی بعد از شکست اسرائیل در جنگ سی و سه روزه تاکید کرد که شیوه جنگ حزب الله یک مکتب جدید را ایجاد  کرد و باید در آکادمی‌های نظامی آمریکا حتما این شیوه تدریس شود و واکاوی کنیم که حزب الله چگونه با حداقل ساز و برگ نظامی این عملیات پیچیده را در مقابل پنجمین ارتش جهان عملیاتی می‌کند.
این را هم نباید نادیده گرفت که حزب الله فراتر از لبنان عمل می‌کند و صرفا یک شاخه نظامی نیست که محدود به لبنان باشد. همچنین به هیچ وجه نمی‌توان مقاومت لبنان را به وضعیت قبل بازگرداند. حزب الله واقعا امروز تبدیل به یک خط مقاومت طویل و عریض شده است که در منطقه مهار ناپذیر است.

رسا: به بازیگری حزب الله به عنوان یک جریان تاثیرگذار منطقه ای اشاره کردید. رویکردی که حزب الله در منطقه اتخاذ کرده عصبانیت اسرائیل و عربستان را به دنبال داشته است. نزدیکی عربستان سعودی و اسرائیل را چگونه ارزیابی می‌کنید و تاثیر آن را تا چه میزان می‌دانید؟
سیدافقهی: سعودی‌ها رسما اعلام می‌کنند که دریگر از ناحیه اسرائیل احساس خطر نمی‌کنند و ایران را تهدید جدی برای خود می‌دانند. هم سعودی‌ها و هم صهیونیست‌ها آشکارا می‌گویند که باید با جبهه مقاومت وارد جنگ شوند که این مساله نیازمند همکای فی‌مابین است. یکی از دلایل حمایت عربستان، اسرائیل و آمریکا از داعش در قالب جنگ نیابتی این است که جبهه مقاومت را تضعیف و درگیر جنگ‌های فرسایشی کنند. آقای ترکی الفیصل در دیدار با یعقوب عمیدور، مشاور امنیتی اسرائیل تصریح کرد که دشمن مشترک ما ایران است و اگر شما مشکلتان با فلسطین را حل کنید بلافاصله ما سفارت اسرائیل را بازگشایی می‌کنیم و با کمال میل از شما استقبال می‌کنیم. در همین سفر اخیر که انور عشقی به تل آویو رفت اعلام کرد که ما امیدواریم به زودی یک هیأت اسرائیلی از ریاض دیدن به عمل بیاورد.
 اما سوال مهم این است که چرا این ائتلاف نامقدس در این برهه علنی شده است؟ این سوال اهمیت زیادی دارد. تصور بنده این است که ورشکستی سیاسی رژیم صهیونیستی و عربستان در مقابل ایران موجب شده که دو رژیم به یکدیگر نیاز پیدا بکنند. دریوزگی عربستان سعودی هم بی فایده است، چون رژیم صهیونیستی اگر می‌توانست، خودش را نجات می‌داد.
شما ببینید عربستان سعودی در شش محور سوریه، لبنان، عراق،‌ یمن،‌ بحرین و همچنین پرونده هسته ای شکست خورد. حالا این پرونده با همه ضعف و قوت ها برخلاف خواست عربستان و با وجود کارشکنی‌شان امضا شد. در داخل کشور هم عربستان چه در زمینه اقتصادی و چه در زمینه مشروعیت بین مردم و جنگ قدرتی که بین محمدین یعنی محمد بن نایف و محمد بن سلمان در گرفته با مشکلات زیادی رو به رو است. همین حساس شدن افکار عمومی جهان نسبت به حمایت عربستان از تروریسم برایشان دردسر ساز است یا درج نام عربستان در لیست جنایت علیه کودکان سازمان  ملل و خارج شدن مضحک از آن برای آل سعود گران تمام شد. خب این مشکلاتی که عرض کردم در کنار سن بالای ملک سلمان برای این کشور شوخی نیست و می‌تواند موجودیت خاندان حاکم را با تهدید جدی مواجه کند./983/ب403/ک

ارسال نظرات