۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۴۴۰۸۸۶
آیت الله مظاهری:

شیعه تا روز قیامت مدیون مجاهدت های امام صادق است/ اکثر مؤسسات قرض الحسنه مبتلا به ربا شده اند

حضرت آیت الله مظاهری با تسلیت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) تاکید کرد که شیعیان تا روز قیامت مدیون مجاهدت های امام صادق(ع) هستند.
مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار می شود، با تسلیت شهادت رییس مذهب شیعه، گفت: شیعیان تا روز قیامت مدیون مجاهدت های امام صادق(ع) هستند.

وی در ادامه در بیان تفسیر سوره ماعون، ابراز داشت: در کمک کردن به دیگران هر چه شخص محتاج تر باشد، باید سریع تر و وسیع تر از او دست گیری کنیم، این یکی از چیزهایی است که خداوند در ضمن آیات سوره ماعون از انسان می خواهد.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که وسعت خدمت به خلق با نیازمندی آن مخلوق ارتباط مستقیم دارد، افزود: خدمت به خلق و ارتباط با خداوند آن هم در راستای کسب رضای الهی دو امری بود که در سوره ماعون به انجام آن ها سفارش شده ایم.

رییس حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: وسعت خدمت به خلق با نیازمندی آن مخلوق ارتباط مستقیم دارد، به عبارتی در کمک کردن به دیگران هر چه شخص محتاج تر باشد، باید سریع تر و وسیع تر از او دست گیری کنیم، این یکی از چیزهایی است که خداوند در ضمن آیات سوره ماعون از انسان می خواهد.

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیه سوم سوره بقره که می فرماید«الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ» ادامه داد: خداوند در آیات متعدد قرآن از انسان می خواهد از آن چه به عنوان رزق در اختیارش قرار داده شده به دیگران انفاق کند، مثل پول البته نه فقط پول، مثل ریاست البته نه فقط ریاست، منظور از رزق چیزهایی است که خداوند به انسان بخشیده، خودِ ماهیت آن چیز مهم نیست.

این مرجع تقلید اظهار کرد: به دلیل بخشندگی خدای متعال در انواع نعمت های خود به انسان ها، تنها خوری کاملاً ممنوع است و اگر محتاجی به ما مراجعه کرد و برآورده کردن احتیاجش در توان ما بود، باید احتیاجش را برآورده کنیم و گرنه به دستور قرآن عمل نکرده ایم.

حضرت آیت الله مظاهری در تبیین پیام دوم سوره ماعون یعنی لزوم داشتنِ ارتباط مستحکم عبد با خداوند ابراز کرد: انسان سعادت مند کسی است که دوش به دوش این که با مردم ارتباط صحیحی برقرار می کند، ارتباط مستحکمی هم با خداوند داشته باشد، قالب های این ارتباط بسیار گسترده است ولی همان طور که قبلاً گفتم بهترین قالب ارتباط عبد با معبود نماز است، نمازی که سبب ایجاد رابطه ای عاطفی بین عبد و معبود می شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: برقرار کردن ارتباط عاطفی با خداوند، به انسان هویتی نورانی می بخشد و سبب قرار گیری دست عنایت الهی بر سر انسان می شود، برای این اشخاص در دنیا بن بست ها بی مفهوم می شود و در آخرت همین رابطه عاطفی فرد را از دوزخ دور و وارد بهشت می کند.

وی با بیان این جمله که نمی شود از اول صبح تا شب دائماً بخوابی و بگویی خداوند ارحم الراحمین است، تشریح کرد: لازمه برقراری یک رابطه عاطفی خوب با خداوند، تلاش و مجاهدت در راه خداوند است، تلاش و مجاهدتی که شوخی بردار نیست و هر کسی از پسِ آن برنمی آید.

حضرت آیت الله مظاهری نتیجه گرفت: برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت انسان به دو بال نیاز دارد، یک بال ارتباط مستحکم با مردم است و بال دیگر ارتباط با خداوند، البته همان طور که اشاره کردم این دو بال فقط باید با رنگ خداوند که همان اخلاص است رنگ آمیزی شده باشند تا انسان به نتیجه برسد.

استاد اخلاق حوزه علمیه عبادت خالصانه را رسم اهل بیت(ع) معرفی کرد و افزود: بارها و بارها شنیده ایم که خودِ اهل بیت(ع) شبانه به دور از چشم دیگران مایحتاج فقرا را به دست شان می رساندند، آن ها رسم شان رسم بندگی خالصانه بود.

وی در ادامه در تشریح آیه آخر سوره ماعون که می فرماید«وَیَمْنَعُونَ الْمَاعُون» تبیین کرد: این جمله ذکر یک جمله خاص بعد از ذکر یک جمله عام است، این یعنی در هر اندازه که می توانی حتی به میزان بسیار کم از دیگران دست گیری کن.

حضرت آیت الله مظاهری از رفتار برخی از مردم انتقاد و تصریح کرد: افراد حداقل باید به فکر کمک کردن به دیگران باشند، برخی افراد حتی فکر کمک کردن به دیگران را نمی کنند، الگوی ما حضرت زهرا(س) هستند که لباس عروسی خود را به فقیری می بخشند، الگوی ما پیامبر(ص) هستند که تنها پیراهن خود را به فقیر می بخشند تا جایی که دیگر نمی توانستند در نماز جماعت شرکت کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان آیه آخر سوره ماعون را به گونه ای متفاوت تفسیر کرد: این آیه یعنی قرض الحسنه دادن به کسی برای برطرف کردن مشکلش و مهلت دادن به او اگر نتوانست قرض خودش را پس بدهد، خداوند به قرض الحسنه هجده برابر صدقه پاداش می دهد.

وی گفت: قرض الحسنه ها زیاد هستند ولی اکثراً به دستورات خداوند عمل نمی کنند و دچار ربا شده اند، اگر برای این قضیه خون گریه کنیم جا دارد که در غرب و کشورهای نامسلمان بالاترین سود بانکی 3 درصد است، هرچند اسلام همین را هم حرام می داند./867/پ201/ج

 

     

ارسال نظرات