۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۴۳۹۱۸۵
حزب‌الله، خورشید تابان۱/ پژوهشگر مطالعات خاورمیانه در گفت‌وگو با رسا تصریح کرد؛

نیروگاه اتمی دیمونا در تیررس مقاومت/ کاخ شیشه‌ای آل‌سعود توان مقابله با حزب الله را ندارد

پژوهشگر مطالعات خاورمیانه با تاکید براینکه ائتلاف صهیو ـ سعودی مدت‌هاست شکل گرفته است، تصریح کرد: این ائتلاف هنوز از برخی گزینه‌ها استفاده نکرده چون به خوبی از تبعات آن آگاهی دارد.
عماد آبشناس

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: در دهمین سالگرد پیروزی تاریخی حزب الله لبنان در جنگ سی و سه روزه برابر رژیم صهیونیستی، پرونده ویژه ای را تحت عنوان "حزب الله لبنان، خورشید تابان" آغاز کردیم تا در آن به بررسی ابعاد پیروزی حزب الله،‌ وضعیت کنونی حزب در مقابله با اسرائیل و گروه‌های تکفیری و تاثیر رهبری علما بر جریان‌های مقاومت اسلامی لبنان بپردازیم. در این باره به گفت‌وگوی آقای عماد آبشناس، پژوهشگر مطالعات خاورمیانه مرکز مطالعات جهان دانشگاه تهران نشستیم. آنچه در ادامه می‌آید متن این گفت‌و‌گو است:

 

باسلام
پس از گذشت یک دهه از جنگ سی و سه روزه لبنان و ناکام گذاشتن طرح خاورمیانه جدید در آن سال‌ها آیا آمریکا با بحران سوریه توانسته است پروژه جدیدی را دنبال کند و از نیروی حزب الله بکاهد؟ در مقابل بازیگری منطقه ای حزب الله را در چند سال اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟  

در سال 2006 طرحی برای حمله و از بین بردن جبهه مقاومت و حتی بحث حمله به ایران مطرح بود. غربی‌ها همه هم و غمی که داشتند حمایت از رژیم صهیونیستی در مقابل موشک‌های مقاومت بود. رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت برای اینکه بتواند حزب الله لبنان را از سرزمین‌های شمالی خودش دور کند، این عملیات را انجام بدهد.

قطعا اگر این بخش از عملیات با موفقیت به پایان می‌رسید رژیم صهیونیستی مرحله بعدی عملیات خودشان را یعنی حمله به ایران و سوریه عملی می‌کرد. خیلی‌ها حتی این جنگ را جنگ واسطه ای بین ایران و آمریکا تلقی کردند؛ به گونه ای که حزب الله به نمایندگی از ایران می‌جنگید و اسرائیل به نمایندگی از آمریکا وارد این نبرد شده بود. این شکست مفتضحانه ای که اسرائیل در این جنگ خورد در واقع یک سنجش برای ایالت متحده و همپیمانانش بود تا بسنجند شرایط جنگ در معیار بزرگ تر به چه صورت خواهد بود.
آن‌ها در آن زمان مطمئن شدند درصورتی که بخواهند به ایران حمله کنند همانگونه که اسرائیل در جنوب لبنان شکست خورد، ایران هم قادر خواهد بود که آمریکایی‌ها را شکست بدهد. تمام این مسائل موجب شد که آنها نقشه جدیدی را بکشند که این نقشه مبتنی بر ورود از کانال سوریه و سرنگون کردن نظام در آنجا بود.


حزب الله اساسا  با چه نگرشی وارد سوریه شد؟
اسرائیل و آمریکا تلاش داشتند تا با خالی کردن پشتوانه حزب الله لبنان، مجددا به مقاومت اسلامی لبنان حمله کنند تا بتوانند امنیت شمال اسرائیل را تامین کنند. هدف دیگر این بود که منطقه را وارد جنگی کنند تا به تجزیه آن بیانجامد و این مناطق تجزیه شده دائما با یکدیگر درگیر باشند.
حزب الله لبنان هم برای اینکه مانع از این توطئه شود وارد جنگ سوریه شد و مشاهده کردیم با ورود حزب الله به جنگ سوریه این نیروهای تکفیری که به دنبال سرنگونی نظام بودند مجبور به عقب نشینی شدند. تصور من این است که امروز حزب الله به مراتب از سال 2006 قدرتمند تر شده و جنگجوهای حزب الله توانسته اند تجربه های خیلی بیشتری را کسب کنند که در جنگ‌های احتمالی پیش رو به کار آنها خواهد آمد.


امروز موازنه قوا بین حزب الله و اسرائیل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
شما اگر موازنه قوا را بر اساس معیارهای ارتش‌های کلاسیک جهانی به حساب بیاورید بدون شک صهیونیست‌ها ارتش قوی تری دارند اما روی زمین ما دیدیم که حزب الله لبنان وقتی پای جنگ کشیده می‌شود به مراتب از ارتش رژیم صهیونیستی قدرتمندتر است و توانایی شکست دادن صهیونیست‌ها را دارد. واقعا سربازان ارتش اسرائیل در مقابل نیروهای حزب الله آن شجاعت لازم جنگیدن روی زمین را ندارند و به این دلیل رژیم صهیونیستی نمی‌تواند روی زمین پیشروی داشته باشد.
این رژیم همیشه به نیروی هوایی خودش می‌بالید که امروز چون حزب الله لبنان به موشک‌های دور برد تری مجهز شده دیگر اسرائیل آن برگ برنده را هم از دست داده است؛ همینطورکه اسرائیل نیروی هوایی دارد، حزب الله نیز با موشک‌های نقطه زن خود می‌تواند همه نقاط فلسطین اشغالی را هدف قرار دهد. حزب الله با پهپادهای خودش هم می‌تواند اسرائیل را تهدید کند. ماجرای پرواز حزب الله لبنان بر فراز نیروگاه اتمی هسته ای دیمونا پیامی از سوی مقاومت بود که ما می‌توانیم اینجا را هم هدف قرار دهیم. یعنی شما حتی نمی‌توانید به سلاح هسته ای خودتان ببالید و ما این توانایی را داریم که در سرزمین‌های اشغالی آن‌ها را هدف قرار بدهیم و نابود کنیم.

 

در ماه‌های اخیر بحث ایجاد ائتلاف بین کشورهای عربی با اسرائیل برای آنچه مقابله با تروریسم می‌نامد داغ شده است. شما تا چه حد تشکیل این ائتلاف را محتمل می‌دانید؟
ببینید محتمل که نه این ائتلاف همین الان شکل گرفته است! یعنی حالا رسما اعلام نکردند ولی عملا این ائتلاف وجود دارد و حزب الله درحال مقابله با آن است. البته نه تنها حزب الله بلکه کل جبهه مقاومت در حال رویارویی با این ائتلاف است و تجربه ثابت کرده که می‌تواند این ائتلاف را شکست بدهد. حزب الله بارها نشان داده است که هیچ واهمه ای از این ائتلاف ندارند. این‌ ائتلاف شکل گرفته و در حال حاضر موجودیت دارد و علیه مقاومت فعالیت می‌کند فقط رسما آن را اعلام نکرده اند، وگرنه عملا این ائتلاف روی زمین وجود دارد.


منظور بنده ائتلاف نظامی مانند ائتلاف ضد داعش یا ائتلاف سعودی در یمن است؟ پس به نظر شما شکل گرفته است.
بله، این ائتلاف وجود دارد. اینها با تمام توانشان دارند تلاش می‌کنند که با حزب الله بجنگند. دیگر ابزاری نمانده که رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی علیه حزب الله استفاده نکرده باشند. اما خب این‌ها می‌دانند که استفاده از یک سری گزینه‌ها در مقابل حزب الله تبعاتی را برایشان به دنبال دارد. مثلا اینکه با نیروهای هوایی به مقاومت لبنان حمله کنند خب مقاومت هم با موشک‌های خود به این ائتلاف آسیب می‌رساند.

حزب الله لبنان همینطور که می‌تواند اسرائیل را هدف قرار دهد از این توان برخوردار است که به عربستان سعودی و سایر هم‍پیمانان اسرائیل ضربات سختی وارد کند. طبیعتا اگر این ائتلاف بخواهد وارد این فاز شود، تردیدی نیست که جبهه مقاومت وارد یک فاز دیگری از جنگ می‌شود و آنها چون خودشان در کاخ های شیشه‌ای به سر می‌برند ترجیح می‌دهند که به قول معروف سنگ‌پرانی نکنند چرا که کاخ‌های شیشه‌ای شان توانایی مقابله با چنین جنگی را ندارد.


وضعیت داخلی حزب الله لبنان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
حزب الله لبنان امروز چه از طرف شیعیان لبنان و چه از طرف بخش بزرگی از اهل تسنن ـ نمی‌توانیم بگوییم همه اهل تسنن چون بخشی از اهل تسنن لبنان طرفدار عربستان هستند ـ حمایت می‌شود. حتی مسیحیان و دروزی‌های لبنان هم از حزب الله حمایت می‌کنند. یعنی اکثریت طوایف لبنان از حزب الله حمایت می‌کنند و همه می‌دانند اگر این حزب نبود، امروز باید با داعش در شهرهای لبنان می‌جنگیدند. همه به خوبی می‌دانند این حزب الله است که توانسته لبنان را از گزند گروه‌های تکفیری در امان بدارد. من خودم با تعداد زیادی از مردم لبنان در ارتباط هستم که شیعه نیستند و حتی جزو گروه‌های حامی جبهه مقاومت هم به حساب نمی‌آیند. وقتی با آنها درباره شرایط داخلی کشورشان صحبت می‌کنم می‌بینم همه می‌گویند اگر =حزب الله نبود امروز شاهد قتل‌عام وسیعی از مردم لبنان بودیم. جالب اینجاست که این سخن بین مسیحیان بیشتر شایع است.


حرف از مسیحیان لبنان به میان آمد. با توجه به لزوم مسیحی بودن رییس جمهور آینده لبنان چه میزان احتمال می‌دهید گزینه حزب الله در آینده نزدیک بتواند پست ریاست جمهوری این کشور را تصدی کند؟
ببینید با توجه به شرایطی که لبنان دارد تا وقتی که یک شخصیت موافق گزینه مقاومت نباشد نمی‌تواند پست ریاست جمهوری این کشور را تصدی کند. مشکل اصلی لبنان تقسیم‌بندی بر اساس طوایف است و این طایفه ها هم در درون خودشان تقسیم بندی جناحی دارند. خود اینها به برخی کشورهای منطقه وابسته هستند، برای مثال عربستان سعودی با خرج کردن پول‌های بسیار هنگفت داخل لبنان توانسته تعدادی از نماینده ها را بخرد. اگر در لبنان انتخابات مستقیم از سوی مردم رییس جمهور را تعیین می‌کرد شک نکنید گزینه حزب الله به سادگی به ریاست جمهوری می‌رسید اما چون تعداد انگشت شماری نماینده در مجلس هستند و عربستان توانسته بخشی از آنها را با باج دادن بخرد فعلا پروژه انتخاب رییس جمهور در لبنان ناکام مانده و نتوانسته اند کسی را انتخاب کنند. قطعا فشار مردم آن‌ها را مجبور خواهد کرد که در نهایت رییس جمهوری را انتخاب کنند که حامی گزینه مقاومت باشد./983/ب403/ک

 

گفت‌وگو: حسین سعدی

ارسال نظرات