۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۴۲۸۸۵۲
حزب الله، خورشید تابان (۲)

از آزادسازی جنوب لبنان تا فتح القصیر و قلمون/ وضعیت امروز حزب الله در مقابله با محور صهیو ـ سعودی

جهشی که حزب الله لبنان از سال 2000 تا 2016 داشته است به نحوی است که کمتر پژوهشکده یا اندیشکه ای قادر به تحلیل آن است. حزب الله لبنان توانسته طی سه دهه دستاوردهایی را کسب کند که چندین کشور عربی از کسب آن عاجز بودند.
نیروهای حزب الله لبنان

خبرگزاری رسا ـ بین الملل: اوایل دهه هشتاد همزمان با تاسیس حزب الله شاید کم‌تر کسی تصور می‌کرد یک گروه مقاومت بتواند دستاوردهایی را در مقابله با رژیم صهیونیستی کسب کند که چندین کشور عربی از کسب آن عاجز بودند. حزب الله لبنان اما توانست در عرض دو دهه چنان ضربات مهلکی را به رژیم صهیونیستی وارد سازد که همه نهادهای تصمیم‌گیر عربی ـ غربی از فهم آن عاجزند. اینکه چندصد جوانان لبنانی با الهام از خمینی کبیر (ره) و به رهبری چند عالم بتوانند با حداقل امکانات موی دماغ صهیونیست‌های پرطمطراق شوند اتفاق کمی نیست.

موفقیت‌های جوانان لبنانی به رهبری شهید سید عباس موسوی و پس از آن سید حسن نصرالله تا آنجا ادامه یافت که حزب الله لبنان توانست در 25 می 2000 صهیونیست‌ها را از جنوب لبنان بیرون براند و نقطه عطفی را در تاریخ مقاومت اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به ارمغان آورد. این رویداد (آزادسازی جنوب لبنان) که بدون شک باید تاریخ لبنان را به بعد و قبل از آن تقسیم کرد، به حدی برای صهیونیست‌ها مفتضحانه بود که تا سال‌ها نتوانستند آن را هضم کنند و بالاخره در تابستان 2006 به لبنان حمله کردند و اقسام و انواع جنایت‌های جنگی را در حق غیرنظامیان لبنانی مرتکب شدند اما بار دیگر کسی که در جنگ پیروز شد، مقاومت اسلامی بود. تبدیل خطوط مرزی به قبرستان تانک‌های مرکاوا، نا امن ساختن نقاط مختلف فلسطین اشغالی، هدف قرار دادن ناوچه صهیونیست‌ها و کشته و زخمی شدن صدها صهیونیست تنها بخشی از دلاوری‌های مجاهدان حزب الله در این جنگ بود.


ممانعت از جنگ مستقیم؛ سوریه محل نزاع
شکست‌ سهمگین رژیم صهیونیستی در آن جنگ که به نارضایتی آشکار آمریکا و اروپایی‌ها و همچنین برخی از کشورهای مرتجع عربی انجامید، آنقدر مهم بود که مانع از حمله مجدد رژیم صهیونیستی به خاک لبنان شد و امروز پس از ده سال رژیم صهیونیستی با وجود همه نگرانی‌ها از بالا گرفتن قدر حزب الله لبنان حاضر نیست دست به ماجراجویی نبرد با مقاومت اسلامی بزنند. امروز و در سالگرد آزادسازی لبنان در این نوشتار تلاش داریم به صورت کوتاه وضعیت حقیقی حزب الله را تشریح کنیم. تشریح وضعیت حزب الله از آنجا حائز اهمیت است که رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در این چند ماه اخیر تلاش داشتند وضعیت مقاومت را نامطمئن و رو به افول القا کنند.

در این خصوص ابتدا باید سراغ حوادث سوریه و نقش حزب الله لبنان در مقابله با توطئه اسرائیلی‌ها برویم. همانگونه که پیش از این تاکید شد، رژیم صهیونیستی دیگر از مقابله مستقیم با حزب الله لبنان هراس داشت و لذا با ایجاد جبهه ای جدید و حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه تلاش داشت علاوه بر سرنگونی حکومت بشار اسد، مانع از رسیدن سلاح به مقاومت اسلامی لبنان شود. در این میان ورود نظامی حزب الله به سوریه و مشارکت در نبرد علیه داعش و جبهه النصره پیش‌بینی مخالفان مقاومت را بر هم زد. نقش مستشاری جمهوری اسلامی ایران نیز مزید بر علت شد که جبهه استکبار احساس خطر کند. از همین رو علاوه بر افزایش حمایت‌ها از گروه‌های تروریستی در سوریه، محافل رسانه ای عربی ادعاهایی را مبنی بر کشتار اهل سنت از سوی حزب الله لبنان مطرح کردند تا نبرد سوریه را جنگ مذهبی القا کنند. این امر به ویژه در نبرد القصیر پر رنگ تر شد و رسانه‌های عربی با برخی دروغ‌ها و یا صحنه سازی‌ها در مورد استفاده از برخی شعارهای مذهبی علیه حزب الله جوسازی کردند که سید حسن نصرالله نیز در آن دوره شخصا به برخی از این موارد پاسخ داد.

 

سوریه و افق‌های تازه برای مقاومت
سید حسن نصرالله بارها در سخنان خود و به طور مشخص در سخنرانی اخیر خود به مناسبت شهادت مصطفی بدر الدین تاکید کرد: "ما از ابتدا آگاه بودیم که حضور در سوریه برای ما هزینه‌هایی را در بر خواهد داشت و با این آگاهی به سوریه رفتیم." این گفته نصرالله نشان می‌دهد که حزب الله خود را برای هر سناریویی آماده کرده بود. نبرد سوریه اگرچه برای حزب الله لبنان تلفاتی را در بر داشت اما فرصت‌هایی را نیز ایجاد کرد که در ادامه چند مورد از آن را به صورت تیتر وار ذکر می‌کنیم:

1.    تمرین نبرد هجومی در عملیات مختلف و افزایش آمادگی نظامی نیروها به منظور مقابله با اسرائیل
2.    دستیابی به برخی سلاح‌های ویژه که در موازنه نبرد با رژیم صهیونیستی تاثیر گذار است
3.    امکان ایجاد جبهه‌های جدید علیه رژیم صهیونیستی به ویژه در جولان اشغالی
4.    آشکار کردن حمایت رژیم صهیونیستی از گروه‌های تروریستی در سوریه
5.    افشای همکاری‌های گسترده عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی علیه حزب الله لبنان

البته در مورد جنگ در سوریه حزب الله لبنان نیروهای بزرگی را از دست داد که این امر بدون شک برای حزب الله لبنان مساله ساده ای نیست. شهادت جهاد مغنیه، سمیر قنطار و مصطفی بدرالدین در یک سال اخیر برای مقاومت اسلامی دردناک بوده اما همانگونه که پیش از این بدان اشاره شد حزب الله برای هدف والاتری که حفظ و تقویت مقاومت اسلامی است حاضر است هزینه هایی را پرداخت کند. از سوی دیگر نباید فراموش کرد حزب الله لبنان تشکیلاتی است که از نیروی انسانی بسیار بالا و توانمندی برخوردار است. از این رو است که سید حسن نصرالله به صراحت می‌‎گوید: "مقاومت حتی با شهادت بزرگ‌ترین فرماندهانش منحرف نخواهد شد زیرا ما دیگر چند نفر فرمانده نداریم بلکه در سطوح مختلف چندین نسل فرمانده داریم، فرماندهانی که آموزش دیده‌اند و تجربه‌ها به آن‌ها انتقال یافته است."

 

آمادگی برای نبرد در دو جبهه
امری که در اینجا بسیار حائز اهمیت است پاسخ حزب الله لبنان به ترورهای رژیم صهیونیستی است که در مزارع شعبا چند بار تکرار شده است. به این معنا که حزب الله با وجود این که در سوریه درگیر است و پاسخ دادن به حملات رژیم صهیونیسی ممکن است برای حزب جنگ جدیدی را ایجاد کند اما از اصل مقابله به مثل استفاده می‌کند و نیروهای رژیم صهیونیستی را هدف قرار می‌دهد. حتی کار به جایی رسیده است که سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود تاکید کرد: "اگر (اسرائیلی‌ها) هر کدام از مجاهدان -فرماندهان یا سربازان- ما را هدف قرار دهد، پاسخ ما سخت و مستقیم و خارج از مزارع شبعا خواهد بود."

باید تاکید کرد حزب الله لبنان در برهه کنونی از چنان نیرویی برخوردار شده است که حاضر است در دو جبهه به صورت همزمان درگیر شود البته جای هیچ شکی وجود ندارد این مساله برای حزب الله ایده آل نیست اما اقدامات حزب و اظهارات رهبر مقاومت نشان داده حزب الله از این توانایی برخوردار است و اگر مساله غیر از این بود بدون شک صهیونیست‌ها از فرصت استفاده می‌کردند.

 

فریاد بلند مقاومت اسلامی بر سر آل سعود
حزب الله لبنان از سوی دیگر در یک سال اخیر مواضع تند و شجاعانه ای را علیه سیاست‌های عربستان سعودی به ویژه پس از روی کار آمدن ملک سلمان و آغاز جنگ نابرابر سعودی علیه یمن اتخاذ کرده است. سید حسن نصرالله در سخنرانی‌های مختلف تاکید کرده است به هیچ وجه حاضر نیست نسبت به اقدامات آل سعود سکوت کند حتی اگر به بهای قرار گردن حزب الله در لیست سیاه شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس و اتحادیه عرب باشد. سید حسن نصرالله در سخنان 11 اسفندماه 94 تصریح می‌کند: " افرادی در لبنان به نام حزب الله پیدا شده‌اند که به سعودی‌ها می‌گویند: بنشین سر جایت. شما در یمن، سوریه و بحرین، در حق فلسطین، در عراق، لبنان و منطقه در حال جنایت هستید. هر جا هستید جنایت می‌کنید. مال امروز هم نیست. از ده سال و صد سال گذشته و از روزی که نظامتان تأسیس شد. روشن است که سعودی این را تاب نمی‌آورد. چگونه ممکن است کسی این شجاعت و جرأت را داشته باشد؟! این سعودی را غافلگیر کرده است."

حتی در بحرین نیز حزب الله با وجود اینکه تنها در سخنان و مواضع خود از اقدامات انقلابیان یمن حمایت کرده است اما این مورد هیچ به مذاق آل خلیفه خوش نمی‌آید و سبب نزدیکی حکومت بحرین به رژیم صهیونیستی و مخالفت با علنی با جریان مقاومت و صدور بیانیه ها و اظهارات بی ارزش از سوی حاکمان بحرینی می‌شود.

 

حزب الله لبنان از نیروی محلی تا بازیگر مقتدر منطقه ای
سید مقاومت نیز در سخنان اخیر خود بی‌هیچ واهمه ای تاکید می‌ورزد که حزب الله از یک نیروی ملی به یک عنصر تاثیر گذار منطقه ای تبدیل شده است که این امر نتیجه حضور و پشتکار در سوریه و اتخاذ مواضع در بزنگاه‌های مختلف است. این تنها سخن سید حسن نصرالله نیست و اندیشکه های مختلف غربی نیز به این مسأله اذعان دارند. برای نمونه اندیشکده "مؤسسه واشنگتن" طی مطلبی با عنوان "بیدار کردن همسایگان: چگونه دخالت‌های منطقه‌ای، حزب‌الله را متحول می‌کند" توضیح می‌دهد: بحران و جنگ در سوریه تاثیر چشمگیری بر حزب الله لبنان داشت. پیش تر، فعالیت های این گروه تنها به تلاش برای در دست گرفتن قدرت در لبنان و جنگ با اسرائیل محدود می شد. ولی در حال حاضر حزب الله یکی از نقش آفرینان منطقه ای است و عمدتا با همراهی ایران در مناقشاتی حضور دارد که فراتر از معضلات تاریخی خودش است و همین امر حزب الله را به یک بازیگر تمام عیار منطقه ای تبدیل کرده است.

روزی نیست که از سوی یکی از پژوهش‌گاه‌ها و اندیشکده‌های رژیم صهیونیستی مقاله ای درباره توانمندی حزب الله لبنان صادر نشود یا  یکی از فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی نسب به آغاز جنگ با حزب الله لبنان ابراز نگرانی نکند. همانگونه که روزی نیست که شهرک نشینان صهیونیستی ترس خود را از تونل‌های حزب الله لبنان اظهار نکنند. حال اینکه سید مقاومت تاکید کرده که حزب الله لبنان در جنگ آینده با رژیم صهیونیستی پروژه «الجلیل و ما بعد آن را» کلید خواهد زد. در مورد ترس کشورهای عربی از حزب الله لبنان نیز همین مساله کافی است که شبانه روز به مخالفت با سیاست این حزب می‌پردازند اما باز هم کاری از پیش نمی‌برند. سید حسن نصرالله برای حکام مرتجع عرب آنقدر نگران کننده است که پخش مستندی که قرار بود در مذمت رهبر مقاومت باشد باز هم آنها را برآشفته می‌کند و موجب اخراج مدیر شبکه العربیه می‌شود.

ورژن 2016 حزب الله لبنان برای صهیونیست‌ها و سعودی‌ها بسیار هولناک تر از نسخه 2000 یا 2006 خواهد بود. همین امر هم سبب نزدیکی صهیونیست‌ها به عربستان برای ایجاد جبهه ای علیه حزب الله لبنان شده است. این مساله اما به هیچ وجه نمی‌تواند در روند رو به رشد حزب الله لبنان خلل وارد کرد و تجربه سال‌های اخیر نشان داده است که هرچقدر عرصه سخت تر شود حزب الله لبنان می‌تواند دستاوردهای بیشتری را به عاید مقاومت کند. امری که امسال در سخنان رهبر انقلاب در دیدار با انجمن های اسلامی دانش آموزی نیز جلوه گر شد.  این گزارش را با سخنان ایشان به پایان می‌رسانیم جایی که ایشان با اشاره به اینکه حزب الله لبنان همچون خورشید تابان می‌درخشند، تاکید کردند: «با وجود تهدیدهای عملی و تبلیغاتی فراوان، امروز حزب الله لبنان پیکره رشید خود را در دنیای اسلام نشان می‌دهد و محکومیت آن در یک ورق پاره به‌وسیله دولتی فاسد، وابسته، توخالی و پوک، هیچ اهمیتی ندارد.»/983/ک

 

حسین سعدی

حسین سعدی
ارسال نظرات