۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۹
کد خبر: ۶۲۳۴۹۹

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی
جذب ۳۸ هزار نسخه نشریه در مرکز مطبوعات رضوی و اهدای ۴ هزار شیء به گنجینه تمبر، سکه و اسکناس رضوی از جمله خبر‌های کوتاه از آستان قدس رضوی است.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، ابراهیم حافظی، سرپرست گروه مطبوعات آستان قدس رضوی گفت: از ابتدای سال جاری 38 هزار نسخه نشریه از سوی ناشران و مجموعه‌داران به گروه مطبوعات واگذار شده است که بالغ بر 72 درصد آن را نسخه‌های اهدایی تشکیل می‌دهد.

حافظی در این باره افزود: در شش ماه اول سال جاری، ناشران مطبوعاتی با اجرای قانون واسپاری منابع، سهم بسزایی در افزایش موجودی آرشیو داشته‌اند و بیش از 22 هزار نسخه را اهدا کرده‌اند.

وی به برخی از مهم‌ترین مجموعه‌داران حقوقی اشاره و اضافه کرد: در شش ماهۀ اول سال جاری معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، 3 هزار و 500 نسخه از نشریات برگشتی را برای توزیع در کتابخانه‌های اقماری و کم‌برخوردار تحویل آرشیو مطبوعات داده است. همچنین شرکت رسانۀ اصفهان امروز که متولی 3 روزنامۀ مهم شهر اصفهان است، با اهدای یک هزار و 60 نسخه روزنامۀ مجلد شده مربوط به 3 سال اخیر کمک شایانی به تکمیل موجودی روزنامه‌های «اصفهان امروز»، «رویداد امروز» و «اصفهان نیم‌روز» کرده است.

اهدای 4 هزار شیء به گنجینه تمبر، سکه و اسکناس رضوی

محمدحسین یزدی‌نژاد، مسئول گنجینۀ تمبر، سکه و اسکناس آستان قدس رضوی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 4 هزار اقلام پستی، سکه، اسکناس و اقلام متفرقه به دست ارادتمندان حضرت رضا(ع) به این گنجینه اهدا شده است که برخی موارد اهدایی از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار است.

یزدی‌نژاد ابتدا به تمبر و اقلام پستی اشاره کرد و توضیح داد: در نیمۀ نخست سال 1389، حدود 2 هزار و 300 قطعه تمبر، 12 جلد آلبوم تمبر، 5 قطعه تمبر طلا و نقره، 21 طغری پاکت مهر روز و 9 برگ کارت‌پستال و نامۀ سربرگ‏‏دار دربار قاجار اهدا شده است.

وی به بیش از 200 سند مالی اشاره کرد و گفت: این موارد شامل اسکناس، دسته‌چک، چک، چک پول و سفته و اوراق سهام است که به نیت پیشکش به حضرت رضا(ع) به این مرکز اهدا شده است.

یزدی‌نژاد با بیان این‌که در این شش ماه بالغ بر یک هزار و 800 قطعه سکه به گنجینۀ سکۀ رضوی اهدا شده است، تصریح کرد: این موارد شامل سکه‌هایی از جنس طلا، نقره، مس، مس-نیکل، مس، برنز مفرغ، استیل، سکه یادبود طلا، سکۀ یادبود نقره، مدال و نشان و آرم و حلقه‌های مبادلاتی، وزنی و تزئینی است که 170 قطعه سکۀ مسی متعلق به دورۀ صدر اسلام تا قاجاریه است.

وی با بیان این‌که بخش مهمی از موارد اهدایی به این گنجینه شامل بیش از 200 کتاب‌ چاپی و کاتالوگ سکه، تمبر و اسکناس به زبان‌های مختلف از سرتاسر دنیاست، توضیح داد: این موارد برای محققین و پژوهشگرانی که در راستای پژوهش در حوزۀ تمبر، سکه و اسکناس به این مرکز مراجعه می‌کنند، بسیار راهگشاست و یکی از موارد مهم آن، اهدای 54 جلد کتاب و کاتالوگ سکه‌شناسی ارزشمند و اشیای نفیس از سوی «یحیی عزیزی» از انگلیس است.

یزدی‌نژاد در پایان با ابراز این‌که پیوسته اشیای ارزشمندی در انواع و موضوعات مختلف از سوی ارادتمندان به این گنجینه اهدا می‌شود، اضافه کرد: نسخ خطی و پایان‌نامه، یک رشته گردنبند نقره، ظروف نقره، آب نقره و طلاشور دورۀ ساسانی، پیراهن عروس دوۀ قاجار، تابلوی نقاشی با تصویر نادرشاه افشار، مُهر، کلاه کودک با پلاک طلا و تسبیح کهربا تنها بخشی از این موارد اهدایی است.

نمایشگاه خوش‌نویسی «زلال اشک» در نگارخانه موزه حرم رضوی گشایش می‌یابد

نمایشگاه زلال اشک با نمایش مجموعه‌ای منتخب از آثار خوش‌نویسی علی‌اکبر رضوانی هنرمند برجسته مشهدی به خط نستعلیق، شنبه 20 مهر 1398 ساعت 10 صبح در گالری شماره سه رضوان در موزه مرکزی آستان قدس رضوی برپا خواهد شد.

نمایشگاه حاضر با هدف بزرگداشت ایام اربعین حسینی با همکاری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

از عموم دوست‌داران فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی برای حضور در آیین گشایش نمایشگاه زلال اشک در گالری شماره سه رضوان واقع در طبقه همکف موزه مرکزی آستان قدس رضوی در صحن کوثر بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) دعوت به عمل می‌آید./864/ت303/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات