۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۶۲۳۴۳۴
وزیر امور خارجه:

تروریسم اقتصادی آمریکا علیه شهروندان مصداق جنایت جنگی است

تروریسم اقتصادی آمریکا علیه شهروندان مصداق جنایت جنگی است
ظریف با اشاره به این سخن وزیر خارجه آمریکا  گفت: گرسنگی دادن از مصادیق جنایات جنگی و تروریسم نیز از مصادیق جرم بین المللی است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی در " کنفرانس بین المللی اقتصاد جهانی و تحریمها " که در دانشگاه الزهرا برگزار شد با تشریح سیاستهای خصمانه آمریکا علیه کشورمان و تعریف دو عبارت " تحریم " و " تروریسم اقتصادی " و با بیان این نکته که استفاده از واژه "تحریم" برای اقدامات ایالات متحده آمریکا مبنای حقوقی ندارد اظهار داشت اقدامات این کشور نه تنها ناقض برجام که ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است و این اقدامات نه تنها برای اجرای قانون نیست که برای نقض قانون و استفاده غیر حقوقی این کشور از یک عنوان حقوقی است.

ظریف با اشاره به این سخن وزیر خارجه آمریکا که اگر مردم ایران می خواهند غذا برای خوردن داشته باشند باید دولتشان را وادار به تغییر سیاستهایش بکنند عنوان کرد گرسنگی دادن از مصادیق جنایات جنگی و تروریسم نیز از مصادیق جرم بین المللی است. این اقدام آمریکا نه تنها حائز شرایط تحریم نیست بلکه دربردارنده شرایط حقوقی برای تروریسم اقتصادی است و تروریسم و جنگ اقتصادی به دلیل اینکه هدف اصلی آنها شهروندان غیرنظامی هستند جنایت جنگی محسوب می شود. 

ظریف راهکار نخست و بنیادین نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم را برای مواجهه با فشار حداکثری ایالات متحده آمریکا، مقاومت حداکثری دانست و ضمن توجه به اتکای به داخل و توانمندیهای داخلی بعنوان جلوه های این مقاومت ، اظهار داشت توانمندیهای کشور در این مسیر در حال افزایش است.

وزیر امور خارجه کشورمان به حداقل رساندن تنش های غیر ضرور در روابط با سایر دولتها و به ویژه همسایگان با رعایت اصول حکمت، عزت و مصلحت را از راههای مقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا دانست و اظهار داشت باید معتقد و ملتزم باشیم که توان ملی خود را بر روی هدف آنی یعنی مقابله با " ترویسم اقتصادی " آمریکا و عبور از این شرایط متمرکز کنیم.

ظریف ضرورت هشیاری و دقت در مقابله با اقدامات آمریکا را یادآور شد و عنوان کرد اجازه ندهیم آمریکا سیاستهای خصمانه و غیرقانونی خود علیه ایران را به موضوع و موضع جامع بین المللی تبدیل کند و صورت مسأله و تروریسم اقتصادی یکجانبه خود علیه ملت ایران را به موضوع مشروع بین المللی تغییر دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان استفاده از ارزهای ملی در مبادلات اقتصادی را یکی دیگر از راههای مقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا دانست و اظهار داشت ما با بسیاری از کشورها مذاکرات را برای روشهای پیچیده تهاتری آغاز کرده ایم که برخی از موارد به سامان رسیده و برخی نیز در شرف به سامان رسیدن است و سیستم اینتکس را که اروپاییها مطرح کرده اند - اگر اروپاییها توان و اراده سیاسی خود را داشته باشند - بر همین مبنا استوار است و این برای آمریکا زنگ خطری است که نزدیکترین دوستان آمریکا لااقل درتئوری و نه در عمل در حال فاصله گرفتن از دلار هستند.

میثم صدیقیان
ارسال نظرات