۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۶۰۹۶۴۸
مؤلف دانشنامه بقیع شریف خواستار شد؛

لزوم بسیج مردمی مسلمانان جهان برای بازسازی بقیع + فیلم

لزوم بسیج مردمی مسلمانان جهان برای بازسازی بقیع + فیلم
نوری با اشاره به بسیج مردمی جهانی از سوی مسلمانان به عنوان راهکار اصلی برای بازسازی بقیع تأکید کرد که این میراث بزرگ نه تنها به شیعه بلکه به همه ادیان و مذاهب تعلق دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی بررسی راهکارهای علمی برای ساماندهی بقیع با حضور جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه از سوی مؤسسه دارالإعلام در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی دارالولایة قم برگزار شد.

محمد نوری پژوهشگر حوزوی و مؤلف کتاب دانشنامه بقیع در این نشست با بیان این که گاهی اوقات در ارتباط با بقیع تلقی درستی وجود ندارد، گفت: بقیع تنها جایی است که در جهان ویژگی های خاصی دارد چراکه حتی پیش از اسلام هم بوده و یا دوران مسیحیت یثرب تعدادی از علمای مسیحی دفن شده اند و در دوره اسلامی از قرون اول به ویژه خلافت عبدالعزیز ساخت و ساز بقیع شروع شد و ادامه پیدا کرد.

وی افزود: بقیع ویژگی های فرهنگی و مدنی دارد و سازه هایی در آن وجود دارد که در هیچ کجای عالم نیست و غیر از آن در متون یهودی از احبار یاد شده و در تورات هم به آن اشاره شده است، اما برخی فکر می‌ کنند بقیع فقط ویژه شیعیان است در حالی که غیر از چهار امام بزرگوار معصوم شیعه از همه نحله ها و مذاهب اسلامی در بقیع مقبره وجود داشته است.

نوری بیان داشت: مقبره خلیفه دوم با عنوان مقبرة اثرة العمر که محل دفن خانوادگی او بوده است دارای گنبد و گلدسته بوده یا حتی خلیفه سوم دارای مقبر بزرگی بوده است، همین طور مقبره مالک بن انس، ابی بن کعب و شیخ احمد احصائی از غیر شیعه هم در بقیع موجود است.

وی با اشاره به این که بقیع سازه ای بین المذاهبی است، گفت: بعد از تخریب بقیع در 1221 و تخریب دوم 1341 قمری همه مسلمانان جهان تقریبا اعتراض کردند و این چیزی است که در اسناد منتشر شده است که برخی از این اسناد در دانشگاه استانبول موجود است و در نتیجه مشخص شد قبرستان بقیع یک محل بین الادیانی وبین المذاهبی اسلامی است.

این پژوهشگر حوزوی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: طبق برخی روایات 70 هزار شخصیت در بقیع مدفون داشته ایم که برخی از آنها شخصیت های درجه اول شیعی و برخی شخصیت های دیگر و درباره قبور ائمه اربعه مسعودی در تاریخ خودش می‌ گوید: سنگ مربوط به چهار امام شیعه را دیده ام و گزارش مبسوطی در این باره می‌ نویسد.

وی تصریح کرد: از نظر مادی هم بقیع سازه بسیار مهمی بوده است چون در بقیع نزدیک به 300 ساختمان بوده است که برخی از آنها از جمله قبور ائمه شیعه چندین کیلو طلا موجود بوده است که مثل و نظیر آن در جهان وجود نداشته و ندارد و از جهت معنوی برای فرهنگ سازی و ترویج مذاهب مختلف از جمله شیعه اهمیت ویژه ای دارد.

نوری با بیان این که بخشی از ویژگی های معنوی بقیع در احادیث منتشر شده است، خاطرنشان ساخت: از قرون چهارم و پنج حدود 300 روایت نبوی در مورد بقیع نقل شده است که غالب آن ها هم صحیح و قابل استناد است و در جای دیگری در این حد مجموعه روایی دیده نمی شود.

وی با بیان این که تا کنون همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی در مورد بقیع سه اقدام صورت داده اند، خاطرنشان کرد: یکی از آنها تجمع های گروهی بازاریان و سخنرانی های وعاظ در ایران و هند و مصر و کشورهای مختلف بود، البته این تظاهرات پایدار نبود و چند روز بیشتر به طول نیانجامید و همچنین این تظاهرات دارای برنامه و تدبیر خاصی نبود.

مؤلف کتاب دانشنامه بقیع ابراز داشت: اقدام دوم این بوده که دولت های اسلامی از جمله ایران و مصر اولا مذاکرات دیپلماتیک با آل سعود حتی عبدالعزیز داشتند ولی هرگز به نتیجه نرسید و در این زمینه اسناد و مدارک زیادی وجود دارد؛ اقدام سوم از سوی نخبگان و حوزویان بود از جمله این که صاحب فصول از نجف به حجاز می‌ رود و با پادشاه آل سعود صحبت می‌ کند و حتی او را متقاعد می‌ کند ولی باز هم وعده های دروغین آل سعود قضیه را بی نتیجه می‌ گذارد.

وی با تأکید بر این که مرحوم شهید مدرس نیز در این باره تلاش های زیادی کرد، گفت: کارهای شهید مدرس نه نتایجی هم دست پیدا کرد، اقداماتی آغاز شد ولی دوباره با توجه به عدم همکاری و تک روی های برخی کشورها این اقدامات هم به نتیجه نرسید.

نوری عنوان کرد: این سه اقدام و روش زیادی نتیجه نداشت و نتایج جزئی در پی داشت از جمله این که حداقل بقیع در خاطر مسلمانان جهان بماند ولی در ارتباط با بازسازی هیچ کاری صورت نگرفت، برایند نتیجه گیری جلساتی که در ارتباط با بقیع صورت گرفته لزوم مردمی شدن آن و خروج از دولت ها است و باید انجیو های مردمی برای بسیج افکار عمومی شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: عین داعش امروز پادشاه آن روز عربستان اخوان التوحید را راه اندازی کرد و سازماندهی و مسائل اقتصادی آن با دولت عربستان بود که قتل و کشتارهای زیادی را انجام دادند و شبیه کار دولت آلمان در هولوکاست، آل سعود هم نسل کشی و غارت منازل و کودک آزاری داشته است ولی متأسفانه برای اقدامات آل سعود کاری نشده است.

نوری با بیان این که در دهه های آینده پیشرفت های مهمی حاصل خواهد شد، گفت: مثلا یهودی ها در هولوکاست صدها هزار کتاب و مجله و فیم و آرشیو دارند ولی در مورد بقیع خیلی آثاری وجود ندارد که بتواند تأثیر گذار باشد، بنابراین گروه های مردمی باید اقدامات فرهنگی و حقوقی را در دستور کار خود قرار بدهند.

وی خاطرنشان کرد: باید گندکاری های آل سعود در جهان مطرح شود و در مجامع بین المللی از نظر حقوقی و قضایی جرایم این گروه خبیث پیگیری شود و کار مهم دیگر باید از سوی نخبگان شکل بگیرد، روحانیان باید در این باره آموزش های ویژه ای ببینند و مردم را نسبت به این مسأله آگاه کنند./1330/پ202/ب1

تعداد بازدید : 5
ارسال نظرات