۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۵۹۴۶۳۰
پورابراهیمی:

دهه پنجم انقلاب دهه اقتدار اقتصادی ایران خواهد بود

دهه پنجم انقلاب دهه اقتدار اقتصادی ایران خواهد بود
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اهتمام دولت برای مدیریت مشکلات اقتصادی تأکید کرد که با تلاش مسؤولان هه پنجم انقلاب دهه اقتدار اقتصادی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی امروز در دیدار مراجع تقلید، گذر از مشکلات امروز اقتصادی کشور را بدون رهنمودهای بزرگان و مراجع تقلید ناممکن دانست و گفت: هر زمان که با مشکلاتی روبه رو بودیم به مدد استفاده از رهنمودهای مراجع از تنگناها عبور کردیم.

وی افزود: امروز در یک جنگ اقتصادی قرار داریم و شرایط خاصی بر کشور حاکم است که اتخاذ رویکرد جدید برای مقابله با دشمن نیاز به راهنمایی های رهبر انقلاب و مراجع و همراهی مردم و تلاش بیشتر مسؤولان دارد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که با تدبیر رهبر انقلاب شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور برای تصمیم گیری در مسائل اقتصادی شکل گرفت، اظهار داشت: سران قوا و اعضایی از سه قوه در این شورا حضور دارند تا بتوانند تصمیمات لازم را بگیرند و اقداماتی که در ماه های اخیر صورت گرفت بخشی از التهابات ارزی، بحث تورم و مسائل اقتصادی را تا حدی التیام داده است.

وی لازمه حل مشکلات اقتصادی را اهتمام جدی دولتمردان دانست و ادامه داد: در برخی حوزه ها نیاز است که تغییر سیاست صورت گیرد، ما در کمسیون اقتصادی مجلس تمام تلاش خود را برای اجرای منویات رهبر انقلاب و کاهش مشکلات مردم در دستور کار قرار دادیم و در بخش های قوانین و مقررات و مباحث جاری کشور اقدامات خوبی شده است.

پورابراهیمی با بیان این که یکی از دغدغه های مردم و فعالان اقتصادی مسائل مربوط به بانک ها است، ابراز داشت: علاقه مندان به انقلاب و مراجع همواره نسبت به مشکلات بانک ها گلایه داشتند و لازم بود که در این حوزه قوانین به روز شود و کارها منطبق با مسائل جاری کشور و بر اساس شرع مقدس باشد.

وی عنوان کرد: تلاش 2 ساله همکاران ما در کمیسیون اقتصادی منجر به دو تصمیم و اتفاق مهم شد، یکی اصلاح قانون بانک مرکزی بود تا بتواند در این حوزه متناسب با شرایط کشور تصمیم گیری کند و مهم تر از اصلاح قانون بانکداری کشور است که از سال 62 که تا امروز تغییر خاصی نداشت، بخش عمده ای از اصلاح با استناد به آخرین مباحث و استنباط ها در حوزه اقتصاد اسلامی در حال نهایی شده است و امیدواریم آن را در چند هفته آینده بعد از موضوع بودجه در صحن علنی مطرح کنیم.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حل مشکلات مالیات ارزش افزوده، اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و برنامه های دیگری برای گره گشایی از مشکلات کشور در دستور کار است، یکی از کارها حذف ربح مرکب از عملیات بانکی بود که بارها مورد تأکید مراجع بود.

وی اضافه کرد: حل مشکلات اقتصادی و سالم سازی نظام بانکی برنامه کمیسیون اقتصادی مجلس است، در زمینه مسائل جاری اقدامات خوبی در حال انجام است که یکی از این موارد تعیین تکلیف سهام عدالت است، نزدیک 12 سال از واگذاری سهام عدالت می گذرد و قرار بود که به مردم واگذار شود تا از آن انتفاع بگیرند که در طول سال های گذشته مالکیت و مدیریت به دست مردم نبوده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به گزارش خود در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا درباره سهام عدالت گفت: مقرر شد تصمیم سریعی در این زمینه گرفته شود، پیش بینی می شود به زودی اتفاقی بزرگ رقم بخورد که موضوع واگذاری سهام عدالت به مردم است.

وی افزود: برآورد این است که برای هر نفر دارنده سهام عدالت حدود 3 میلیون تومان ارزش دارایی منتقل می شود و به عنوان مثال 15 میلیون تومان دارایی برای یک خانواده 5 نفره از سوی دولت منتقل خواهد شد که می تواند در شرایط سخت اقتصادی به بهبود معیشت کمک می کند، تا کنون 50 میلیون نفر در کشور دارنده سهام عدالت هستند اما بخشی از افراد جا مانده اند و قرار است در بازه زمانی مشخص از آن ها ثبت نام شود.

پورابراهیمی با بیان این که در زمینه کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم قرار است 14 میلیارد دلار با نرخ ارز قیمت پایین در نظر گرفته شود، اظهار داشت: البته نظارت دولت در این زمینه به صورت دقیق نبوده و متأسفانه با وجود این که ارز ارزان به این کالاها اختصاص پیدا کرده اما کالاها گران به دست مردم رسیده است و 70 درصد میانگین افزایش قیمت بوده است که اصلا قابل قبول نیست.

وی عنوان کرد: حدود 100 هزار میلیارد تومان معادل یک سوم بودجه عمومی کشور یارانه این میزان کالا است که اگر دولت تصمیم جدی برای نظارت نداشته باشد در سال 98 تصمیم می گیریم تا به صورت درستی اقدام شود، امیدواریم جمهوری اسلامی با اتکا بر مبانی دینی و پیروی از رهبری از این گردنه عبور کند و دهه پنجم انقلاب اسلامی دهه اقتدار اقتصادی خواهد بود.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 2
محمد قمین
ارسال نظرات