۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۵۹۴۶۲۴
آیت الله مکارم:

حل مشکلات اقتصادی تدبیر دقیق و اقدام شجاعانه می خواهد

حل مشکلات اقتصادی تدبیر دقیق و اقدام شجاعانه می خواهد
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر لزوم اصلاح نظام بانکی، حل مشکلات اقتصادی را در گرو اتخاذ تدابیر دقیق و اقدام شجاعانه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌ الله مکارم شیرازی در دیدار رییس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، سخنان مهمی درباره وضعیت اقتصادی، نظام بانکی و مشکلات معیشتی مردم ایراد کرد.

وی با بیان این که وضعیت اقتصاد ما تبدیل به موضوعی معما گونه و کلافی سردرگم شده است، گفت: بسیاری از عوامل نابسامانی اقتصادی از ناحیه خود ما است و تنها علت آن تحریم های خارجی نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اشکالات نظام بانکی را مورد اشاره قرار داد و با تاکید بر لزوم اصلاح سیستم بانکی، گفت: یکی از مشکلات بانک هایی که تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می کنند، این است که به جای این که چهار درصد کارمزد برای تمام دوره بازپرداخت دریافت کنند، سالیانه چهار درصد دریافت می کنند و به اسم قرض الحسنه بیست درصد از مردم می گیرند.

وی ابراز داشت: این خلاف شرع و رباخواری آشکار است، ما بارها در این خصوص تذکر داده ایم اما متاسفانه گوش کسی بدهکار نیست و بانک ها همچنان کار خودشان را می کنند.

این مرجع تقلید خلق پول را از دیگر مشکلات نظام بانکی دانست و با گوشزد کردن آفات غیر قابل جبران این پدیده، خواستار رسیدگی بانک مرکزی و دست اندرکاران اقتصادی کشور نسبت به این مساله شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: برخی از مؤسسات مالی و اعتباری به خاطر همین مساله چه مشکلاتی را در کشور ایجاد کردند؛ چقدر دولت در این زمینه هزینه داد؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر نظارت جدی بانک مرکزی بر سیستم بانکی، یادآورشد: باید مکانیزم قانونی وجود داشته باشد که اگر بانک مرکزی دستور و بخشنامه ای صادر کرد، این قدرت را داشته باشد که در مقابل بانک های متخلف بایستد و با آنها برخورد کند، ولی متاسفانه بانک مرکزی فعلا چنین قدرتی ندارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه سوء مدیریت و عدم توجه دولت را یکی از اسباب مشکلات دانست و گفت: میلیون ها دلار ارز با قیمت پایین در اختیار برخی افراد قرار گرفت و درباره بازگشت آن به هیچ وجه فکری نشده، این یک مصیبت بزرگ است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: وقتی پولی آن هم این میزان در اختیار افراد قرار می گیرد، چرا برای نظارت و دریافت تضمین فکری نشده؟ این همه پول کجا رفته است ؟ چرا این ها را به تعزیرات و دادگاه نمی کشانند؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز تاسف از شرایط بد اقتصادی و معیشتی مردم، بی انصافی برخی تجار و کسبه را مورد انتقاد قرار داد و گفت: گروهی از تجار و کسبه هر کاری دلشان بخواهد می کنند و از تعزیرات و نهادهای نظارتی هم حساب نمی برند.

این مرجع تقلید گستردگی بیش از حد دولت را عامل هدر رفت بسیاری از سرمایه های کشور دانست و گفت: متاسفانه برای لاغر شدن دولت فکر و چاره جویی نشده است، باید در این خصوص گروهی از کارشناسان و متخصصان از بخش های مختلف بنشینند و فکر کنند و با شجاعت تصمیم بگیرند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: مشکلات اقتصادی راه حل و چاره دارد، امیدواریم با تدبیر مناسب و اقدام شجاعانه زمینه برای اصلاح اقتصادی و حل مشکلات فراهم شود. /924/ج

حسین عجمی

حسین عجمی
ارسال نظرات