۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۵۹۴۶۲۱
واکنش آیت الله مکارم شیرازی به اظهارات نسنجیده رییس جمهور:

شما رییس جمهور یک کشور اسلامی هستید نه سکولار | اشتباه تان را جبران کنید

شما رییس جمهور یک کشور اسلامی هستید نه سکولار | اشتباه تان را جبران کنید
حضرت آیت الله مکارم شیرازی از اظهارات نسنجیده رییس جمهور درباره حجاب و فضای مجازی انتقاد کرد و از وی خواست این اشتباهات را جبران کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، از اظهارات رییس جمهور درباه فضای مجازی و مساله حجاب انتقاد کرد.

این مرجع تقلید گفت: اخیرا آقای رییس جمهور چند جمله درباره مساله حجاب و فضای مجازی بیان کرده که متاسفانه هر دو زننده بوده است، ان شاءالله در این مورد مفصل صحبت خواهیم کرد، ولی الان با اشاره ای می گذرم.

وی با بیان این که مساله حجاب جزو مسائل ضروری تمام مذاهب اسلامی است، گفت: رییس جمهور که در ابتدای کار قسم خورده ارزش های اسلامی را حفظ کند، باید حفظ کند؛ ما اگر این همه شهید و اسیر و جانباز دادیم، برای حفظ ارزش های اسلامی بوده، اگر با همه گرفتاری های و مشکلاتی که داریم در منطقه قدرت اول هستیم بر اثر اسلام است.

این مرجع تقلید خطاب به رییس جمهور تاکید کرد: شما رییس جمهور یک کشور اسلامی هستید نه یک کشور دموکراتیک و سکولار.

وی اضافه کرد: درباره فضای مجازی هم سؤال کنید ببینید چقدر مفاسد پیدا شده است، ما مخالف استفاده از تکنولوژی های نوین نیستیم، اما چشم و گوش بسته نباید بود، باید جلوی مفاسد را گرفت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: از برخی قضات دادگستری شنیدم که می گفتند اکثر طلاق هایی که واقع می شود مربوط به وسوسه های ناشی از فضای مجازی است؛ کسی نمی گوید فضای مجازی را حذف کنید، اصلاح کنید.

امیدوارم آقای رییس جمهور اشتباه خود را جبران کند

وی بیان داشت: این که ایشان می گوید نباید جلوی خواست مردم ایستاد، حرف درستی نیست، بالاخره در هر کجا یک اقلیت متخلف و وظیفه نشناس پیدا می شوند؛ اگر همه چیز را به اختیار عموم بگذاریم، پس  در تعزیزات و دادگستری را ببندیم، این چه حرفی است؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: با همه احترامی که برای رییس جمهور قائل هستیم، این اشتباهات را باید ایشان اصلاح کند.

با حاشیه ها مردم را سرگرم نکنید؛ به مشکلات اصلی بپردازید

این مرجع تقلید افزود: یکی از اصول سیاست این است که اگر در جایی گرفتاری بغرنجی پیدا شد با مسائل حاشیه ای مردم را سرگرم می کنند، حالا که این گرانی های بیدادگر و مشکلات اقتصادی پیدا شده سراغ این مساله برویم تا مردم سرگرم شوند، این کار درست نیست.

یک صدم اتفاقات فرانسه در ایران رخ می داد غربی ها چه می کردند؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه درس خارج خود گفت: نکته دیگر که جا دارد در اینجا به آن اشاره کنیم این است که باید دنیا را خوب بشناسیم تا تصمیم صحیح بگیریم، بر دنیای امروز در واقع هیچ قانونی حاکم نیست، همه به دنبال حفظ منافع خودشان هستند؛ در فرانسه هفته هاست که بلوایی بپا شده است، عده زیادی دستگیر، عده ای کشته و عده ای هم زخمی شده اند؛ اما صدایی از کسی در نمی آید و کسی دم از حقوق بشر نمی زند.

این مرجع تقلید یادآورشد: اگر یک صدم این اتفاقات در کشور ما بود چه بلوایی به راه می انداختند و می گفتند ایران از بین رفت و متلاشی شد، اما در قبال این اتفاقات همه ساکت هستند.

وی ادامه داد: همچنین رییس جمهور آمریکا هر دو پای خود را در یک کفش کرده و می گوید کنگره باید آنچه من درباره دیوار مکزیک می گویم را تصویب کند، دیکتاتوری از این بدتر می شود؟ اگر در کشور ما بود چه اتفاقی می افتاد و چه حرف هایی درباره ما و مسؤولان ما می زدند؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که باید دنیا را بشناسیم، گفت: ما با چنین دنیایی روبرو هستیم، با اینها می خواهیم قرارداد ببندیم و تعامل کنیم؟ اگر درست بشناسیم کلاه سرمان نمی رود، وقتی کلاه سر ما می رود که در باغ سبزها و وعده های آنها را باور کنیم.

وی تاکید کرد: تنها راه در این دنیا قوی شدن است، اگر قوی نشویم دچار مشکل خواهیم شد، هیچ حساب و کتابی در این دنیا در کار نیست، امیدواریم خدا ما را از شر دشمنان و اشرار حفظ کند و بتوانیم راه صحیح را به سوی سعادت دنیا و آخرت بپیماییم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ابتدای درس با استناد به حدیثی از حضرت محمد مصطفی(ص) در تفسیر احسان « الاحسان أن تعبد الله کأنک تراه، فان لم تکن تراه فانه یراک» به بیان نکات اخلاقی پرداخت.

این مرجع تقلید با تاکید بر این که اولیای الهی وقتی خدا را عبادت می کنند، با چشم دل خدا را می بینند، گفت: مؤمنان و صالحان خدای متعال را در هر حال و در هر مکان ناظر و شاهد بر اعمال و رفتار خود می بینند.

وی افزود: اگر انسان چنین باوری داشته باشد به یقین مرتکب معصیت نمی شود، انسان ها گاهی حاضر نیستند در مقابل یک بچه و یا پلیس مرتکب خلافی شوندد، با این وجود چطور ممکن است در مقابل خدای متعال مرتکب معصیت شویم؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که ذکر خدا مایه آرامش قلوب است، بیان کرد: وقتی انسان به یاد خدا نباشد حضور او را فراموش می کند و ممکن است به انواع خلاف ها آلوده شود،

این مرجع تقلید نماز را عامل آرامش قلب دانست و گفت: نمازی که در ابتدای وقت بویژه اگر به صورت جماعت باشد خوانده شود، بسیار مشکل گشا است؛ ما به بسیاری از افرادی که در این مورد تقاضای موعظه و نصیحت می کنند می گوییم نمازها را با حضور قلب و در اول وقت بخوانید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: باید اقامه نمازهای صبح به صورت جماعت در مساجد ترویج شود./924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات