۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۵۹۴۵۸۶
امام جمعه اردبیل خبر داد؛

جامع‌ترین لغت‌نامه ترکی آذری تألیف می‌شود

جامع‌ترین لغت‌نامه ترکی آذری تألیف می‌شود
آیت الله عاملی گفت: بزرگ‌ترین و جامع‌ترین لغت‌نامه ترکی آذری با پشتوانه قوی‌ترین هیأت علمی در اردبیل درحال تالیف است.

به گزارش خبرگزاری رسا از اردبیل به نقل از دفتر امام جمعه اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی در اجتماع باشکوه جمعی از اهالی اردبیل در کنار مزار شیخ صفی‌الدین اسحاق اردبیلی اظهار داشت: بزرگ‌ترین و جامع‌ترین لغت‌نامه ترکی آذری با قوی‌ترین هیأت علمی و تلاش‌های میدانی در اردیبل درحال تألیف بوده و در طول سه سال گذشته مجموعه‌ای بسیار نفیس از لغات اصیل و فاخر ترکی جمع‌آوری شده است.

وی افزود: تنها درحرف «الف» بیش از ۵۲ هزار کلمه اصیل و خالص جمع‌آوری شده و این نشان می‌دهدکه زبان ترکی آذری از نظر ثروت لغوی زبانی بسیار چقدر غنی است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل تأکید کرد: محققین ما در ستاد تألیف سراغ هر عزیزی در هر نقطه ایران که روی این موضوع کار کرده رفته‌اند و از این طریق به گنجینه‌های بسیار ذی‌قیمت و تکان‌دهنده‌ای دست پیداکرده‌اند که جا دارد ازصاحبان محترم آن مجموعه‌ها که با ستاد تألیف همکاری کرده و سخاوتمندانه مجموعه‌های خود را در اختیار ستاد قرار داده‌اند قلبا تشکر کنم.

وی ادامه داد: محققان این مجموعه تمام تألیفات قبلی و تاریخی موجود در کشورهای دیگر را مدّ نظر داشته‌، با اخذ محاسن آنها و حذف تمام لغات دخیله و بیگانه به خلوصی زیبا و قابل تحسین دست یافته‌اند که فرصت را غنیمت شمرده از تمام علاقه‌مندان در این رابطه دعوت به همکاری می‌کنم.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: دولت محترم از نظر مالی عنایت داشته و از دست این مجموعه گرفته است؛ از این رو امروز ما با افتخار می‌گوییم جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین خدمت را به زبان مادری ما انجام داده است.

آیت الله عاملی گفت: در صورت تکمیل جلد اول، ممکن است کل یا بخشی از آن در سفر رئیس جمهوری رونمایی شود./935/د103/ب1

مرتضی شفیعی
ارسال نظرات