۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵
کد خبر: ۵۹۴۵۶۹
حجت الاسلام فولادی مطرح کرد؛

حمایت از نخبگان حوزه‌ مطالبه راهبردی رهبر انقلاب

حمایت از نخبگان حوزه‌ مطالبه راهبردی رهبر انقلاب
حجت الاسلام فولادی گفت: از نگاه رهبر انقلاب، نخبگان مهم‌ترین رکن هر اجتماع هستند که می‌توانند چرخ پیشرفت و خودکفایی را به حرکت درآورند

به گزارش خبرگزاری رسا، سرپرست دفتر حمایت از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه علمیه کشور ضمن تأکید این مطلب که دفتر نخبگان مرکز خدمات وظیفه‌ای در زمینه شناسایی ندارد، گفت: نخستین گام برای ورود در بحث نخبگان تشخیص نخبه است که مسئله‌ای پیچیده است و به راحتی نمی‌توان تشخیص داد نخبه کیست بنابراین تعریف، شیوه‌شناسی و فرآیند حمایتی آن کاری بسیار پیچیده است.

وی با انجام مطالعاتی در بنیاد ملی نخبگان، مراکز نخبگانی در حوزه، چند مرکز بین‌المللی و برگزاری جلسات هم‌اندیشی با جمعی از نخبگان به طرحی به نام «مفتاح»رسید زیرا توجه به بحث نخبگان، شاه کلید شکل‌گیری تحول اساسی در کشور و نیل به تمدن نوین اسلامی است.

شناسایی و رسیدگی به نخبگان از مطالبات قدیمی رهبر معظم انقلاب است که با وجود تلاش‌های فراوان افراد و نهادهای مختلف آن چنان که باید محقق نشد.

به گفته حجت‌الاسلام فولادی رهبر معظم انقلاب نگاه کلانی نسبت به نخبگان حوزه دارند ولی مطالبه ایشان آن‌گونه که شایسته است، محقق نشده است و سازمان چابک و توانمندی وجود نداشت که بتواند جامعه نخبگانی حوزه را شناسایی، حمایت و به‌کارگیری کند که ازجمله مهم‌ترین دلایل آن نبود ساختار یکپارچه در مراکز حوزوی است.

طرح مفتاح

وی در زمینه طرح مفتاح نجم توضیح می‌دهد و می‌گوید: بر اساس این طرح، ما قادر به شناسایی نخبگان، نخبگان جوان و استعدادهای برتر در زمینه‌های گوناگون و رشته‌های مختلف خواهیم بود.

سه ویژگی از مهم‌ترین ویژگی‌های نخبگان تراز عبارتند از: آنها در بخش تخصصی خود با مسئله‌های اساسی آن حوزه آشنا هستند و می‌دانند دردهای اساسی کجا قرار دارد. برای درمان این درد و حل این مسئله ، ایده و طرح بهینه دارند. توان اجرایی‌سازی طرح و ایده خود و حل آن مسئله را دارند.

نخبگان زیادی در حوزه علمیه هستند که با وجود ایده و طرح، لجستیک لازم برای حل مسئله در اختیار فرد قرار نمی‌گیرد و به همین دلیل بسیاری از آنها وارد فرآیند حل مسئله نمی‌شوند و ترجیح می‌دهند به امور دیگر بپردازند.

زمانی که فرد می‌خواهد ایده خود را عملیاتی کند دغدغه مکان، تجهیزات، کارکنان، حقوق و مباحث دیگر را نباید داشته باشد.

وی معتقد است: نخبه باید از سوی متخصصان آن زمینه تشخیص داده شود که نوشتن آیین‌نامه و دستورالعمل لازم است لیکن کافی نیست. به عنوان مثال متخصصان در فضای فقه‌های مضاف ، تبلیغ کودک و نوجوان یا وهابیت‌شناسی باید انجمنی متشکل از فرهیختگان عرصه خود داشته باشند و ارزیابی هریک از ویژگی‌های سه‌گانه نخبگی بایستی به تشخیص انجمن مربوطه باشد.

سرپرست دفتر حمایت از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه علمیه کشور، شناسایی و تشخیص استعداد برتر و نخبه جوان را مسئله‌ای بسیار دقیق و پیچیده می‌داند و می‌گوید: اینکه بخواهیم تنها به یک سری آیتم‌های دستورالعملی بسنده کنیم کافی نیست زیرا معیار اصلی برای شناسایی این گروه از جامعه نخبگانی تشخیص فرد نخبه است.

حجت‌الاسلام فولادی حمایت ویژه از نخبه در تأمین لجستیک حل مسئله و نقش‌آفرینی را از مهم‌ترین ارکان عنوان می‌کند و معتقد است: اگر نخبگان را در فرآیند حل مسئله فعال نکنیم و شرایط نقش‌آفرینی برای آنها فراهم نشود خود ایشان به بزرگ‌ترین مسائل ما تبدیل می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت حمایت از نخبه و استعداد برتر و نخبه جوان می‌گوید: لازم است حمایت‌های پایه یعنی حداقل‌های زیستی در قالب مسکن، درآمد، بیمه و تغذیه برای جامعه نخبگانی فراهم شود تا فرد بتواند کار کند. حمایت دیگر در راستای رشد علمی، فعالیت تبلیغی و اجتماعی تأثیرگذار است.

تجهیز علمی و مهارتی نخبگان

سرپرست دفتر حمایت از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه علمیه کشور تأکید می‌کند: باید فرد معلومات داشته باشد و متناسب با تخصص او حمایت‌هایی صورت گیرد تا رشد کند و متوقف نشود و در زمینه علوم عقلی ارتباط خوبی با دانشگاه‌ها و اساتید برتر در این زمینه داشته باشد و دسترسی به منابع علمی درجه یک به صورت رایگان و نیمه رایگان فراهم شود.

به گفته وی حمایت‌های زمینه‌ساز رشد مهارتی باید مشخص شود و مهارت‌های مورد نیاز فرد وجود داشته باشد تا فرد به مهارت‌ها مسلط شود.

آگاهی نسبت به نویسندگی علمی را از دیگر مهارت‌های ضروری می‌داند که بسیاری از نخبگان از آن محروم هستند.

حجت‌الاسلام فولادی با اشاره به اهمیت حمایت‌های زمینه‌ساز رشد اخلاقی گفت: افراد نخبه الگو و در واقع رهبران جامعه علمی یا اجتماعی خواهند بود و بر دیگران تأثیرگذار هستند بنابراین لازم است ارتباط نزدیکی با کسانی داشته باشند که از نظر اخلاقی مهذب هستند.

فراهم‌سازی سفرهای زیارتی از دیگر مباحث مهم است تا بتوانند در فضاهای زیارتی حضور داشته باشند و در مجامع دینی مشاوره‌هایی ترتیب داده شود.

انجام حمایت‌هایی در زمینه زمان آگاهی و بصیرتی را از دیگر ضروریات است تا فرد نخبه در فضای اجتماعی و سیاسی بازی نخورد و بازیچه گروه‌های سیاسی نشود و مشکلاتی برای برخی از نخبگان در این زمینه وجود نیاید.

نیازی به تأسیس مراکز موازی برای حمایت از نخبگان نیست

وی برای انجام حمایت‌های لازم پیش فرض‌های موجود در فضای اجرا را مورد توجه قرار می‌دهد و می‌افزاید: چند پیش فرض وجود دارد اول اینکه ظرفیت به اندازه کافی هست و نیازی به تأسیس مراکز جدید در عرض مراکز دیگر نیست و باید از این ظرفیت‌های موجود در راستای حمایت ویژه‌تر از نخبگان به طور مطلوب استفاده شود.

آنچه واضح است فعالیت و حرکت نخبگان نقش اساسی در پیشبرد اهداف کشور دارد بنابراین توجه به نیازها مسیر را برای آنها می‌گشاید تا به قله‌های پیشرفت و سربلندی برسند./876/د101/ج

مهدی شاهی
ارسال نظرات