۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴
کد خبر: ۵۹۴۴۶۶
یادداشت؛

یک شعار صرفاً فریبنده!

یک شعار صرفاً فریبنده!
آمریکا در حالی ژست مدافع آزادی بیان به خود گرفته که «سازمان گزارشگران بدون مرز» آمریکا را ششمین کشور خطرناک جهان برای خبرنگاران معرفی کرده است!
به گزارش خبرگزاری رسا، بیش از یک هفته از دستگیری خانم «مرضیه هاشمی»، خبرنگار برجسته شبکه برون‌مرزی «پرس‌تی‌وی» در آمریکا به دست پلیس فدرال این کشور (اف بی آی) می‌گذرد و نهاد‌های حقوق بشری همچنان در قبال آن سکوت کرده‌اند.
 
هاشمی که تابعیت آمریکایی نیز دارد، با خشن‌ترین و قرون‌وسطایی‌ترین روش‌ها بازداشت شده، در زندان به سر می‌برد و از حقوق اولیه مذهبی خود همچون حجاب و غذای حلال محروم است. اف بی آی می‌گوید که وی «شاهدی کلیدی» در یک پرونده است، اما در مورد اینکه باید درباره چه چیزی شهادت دهد و موعد آزادی وی چه زمانی، پاسخی نمی‌دهد.
 
آمریکا در حالی ژست مدافع حقوق بشر و آزادی بیان به خود گرفته که سازمان «گزارشگران بدون مرز» در تازه‌ترین گزارش سالانه خود، آمریکا را ششمین کشور خطرناک جهان برای خبرنگاران معرفی کرده است! جالب اینجاست که آمار و ارقام رسمی نشان می‌دهند که این کشور رتبه چهل و یکم آزادی مطبوعات در میان ۱۸۰ کشور دنیا را دارد و قواعد و مقررات مربوط به آن نیز قوانین متروکه‌ای هستند که اجرا نمی‌شوند و فقط در جایی که به نفع دولت باشد به این قوانین استناد می‌گردد.
 
از این منظر باید گفت که آزادی بیان در آمریکا صرفاً یک شعار فریبنده است که حکومت‌های این کشور تعهدی به اجرای آن ندارند. ترامپ از روز اول با خبرنگاران سر جنگ داشت و آن‌ها را مورد اتهام و آزار و اذیت قرار داده است.
 
وی به اخبار رسانه‌های آمریکایی که مفاسد و زد و بند‌های وی را برملا کرده‌اند، برچسب «Fake News» (اخبار جعلی) زده و در جلساتی که با حضور آن‌ها برگزار می‌شود، همواره به خبرنگاران توهین می‌کند. اوباما نیز رفتاری مشابه جانشین خود داشت و حتی برخی از آن‌ها را پای میز محاکمه آورد.
 
بنابراین، بازداشت غیرقانونی مرضیه هاشمی و رفتار غیرانسانی با او به‌خوبی ماهیت ضد حقوق بشری دولت آمریکا را نشان می‌دهد؛ به‌ویژه این‌که در دوره زمامداری ترامپ، وی آشکارا شعار‌های نژادپرستانه و اسلام‌ستیزانه سر داده و بر بی‌اعتنایی به موازین حقوق بشری تأکید می‌کند. از طرفی، برخورد غیرانسانی پلیس آمریکا با خانم هاشمی سه دلیل مضاعف دیگر نیز دارد.
 
اول اینکه وی متعلق به جامعه سیاه‌پوستان است و حقوق آن‌ها همواره به‌صورت سیستماتیک نقض شده است. به فرموده رهبر حکیم انقلاب، «رفتار جنایت‌بار دولت آمریکا و پلیس آمریکا با سیاه‌پوست‌ها حائز توجه است. متهم سیاه‌پوست یا مظنون سیاه‌پوست، محکوم به انواع سختی‌ها است، حتی مرگ؛ هیچ اشکالی ندارد! بعد هم می‌آیند در یک دادگاهی یک سرهم‌بندی‌ای می‌کنند و جانی قاتل را رها می‌کنند، آن بیچاره هم خونش به هدر می‌رود.» (۲ خرداد ۹۷)
 
بسیار شنیده‌ایم که مأموران آمریکایی یک سیاه‌پوست را به ظن حمل سلاح، به قتل رسانده‌اند، اما بعداً معلوم شده که به‌اشتباه به وی شلیک‌شده است! اتفاقاتی ازاین‌دست توسط مأموران آمریکایی به‌قدری رایج شده که از ضریب حساسیت آن کاسته شده است و اذهان عمومی در داخل این کشور و افکار عمومی دنیا گویی با این سبعیت یانکی‌ها کنار آمده‌اند!
 
علاوه بر این، خانم هاشمی هنگام دستگیری در یک مأموریت کاری برای تهیه مستندی از زندگی سیاه‌پوستان بود که به ابعاد و زوایای پایمال شدن حقوق آن‌ها می‌پردازد. ازاین‌رو، تعلق خبرنگار پرس‌تی‌وی به جامعه سیاه‌پوستان این کشور، یکی از دلایل بدرفتاری و نادیده گرفتن حقوق مسلم وی است.
 
مسلمان بودن، دومین گناه خبرنگار پرس‌تی‌وی است. گرچه وی شهروند آمریکایی نیز محسوب می‌شود، اما احساسات ضد مهاجرتی و ضد اسلامی ترامپ که به دستگاه‌های زیرمجموعه وی رسوخ کرده، قطعاً در این برخورد مؤثر بوده است.
 
فرمان مهاجرتی ترامپ در خصوص ممنوعیت ورود شهروندان ۶ کشور مسلمان، یکی از این نمونه‌هاست. با مطالعه بیانیه‌های رسمی دونالد ترامپ، شخصیت‌های رسمی کاخ سفید و نیز فرمان مهاجرتی، نتیجه‌ای جز این نمی‌توان گرفت که این فرمان متضمن برخورد خصومت‌آمیز با اسلام و مغایر قانون اساسی است و در راستای قوانین ضد اسلامی دیگر پس از حادثه ۱۱ سپتامبر قابل‌تحلیل است.
 
دلیل سوم این است که خبرنگار مشهور پرس‌تی‌وی، در زمره منتقدین نظام سیاسی آمریکا به شمار می‌رود. به‌رغم شعار‌های پرطمطراق کاخ سفید در خصوص رعایت حقوق بشر، حفاظت از حقوق و آزادی‌های فردی، اجتماعی و شهروندی، عملکرد نظام سیاسی این کشور در مسائل مختلفی مانند برخورد با بومیان، اقلیت‌ها و سیاه‌پوستان، شرایط اسفبار زندانیان، تجاوز به حریم خصوصی و بسیاری موارد دیگر نشان‌دهنده ادعا‌های کذب واشنگتن در این حوزه است.
 
هر کسی هم مثل خانم هاشمی به شرایط موجود، نگاه انتقادی داشته باشد، بدون تفهیم اتهام و بی‌آنکه دلیلی محکمه‌پسند ارائه شود، به زندان می‌افتد و تحت پیگرد قضایی قرار می‌گیرد!
 
از سوی دیگر، مقایسه ماجرای «جمال خاشقجی»، ستون نویس سعودی روزنامه واشنگتن‌پست با آنچه این روز‌ها بر سر این بانوی مسلمان و انقلابی می‌آید، می‌تواند به روشن‌تر شدن چهره مزورانه سازمان‌های حقوق بشری و کشور‌های مدعی آن کمک کند. فرض کنید که خاشقجی کشته نشده بود و فقط خبری مبنی بر زندانی شدن این فرد با تابعیت دوگانه سعودی – آمریکایی منتشر می‌شد.
 
به‌طور حتم سازمان گزارشگران بدون مرز، عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و ده‌ها دستگاه عریض و طویل دیگر تا اروپا و متحدانش همه در ارکستر محکومیت این اقدام شرکت کرده و یک‌صدا و قاطعانه از عربستان می‌خواستند که وی را آزاد کند! حال‌آنکه همین اتفاق فرضی اکنون در قبال مرضیه هاشمی صورت گرفته است.
 
او تابعیت ایرانی – آمریکایی دارد و بدون تفهیم اتهام در حبس به سر می‌برد، اما همه این نهاد‌ها و کشور‌ها خفه‌خون گرفته‌اند!
 
و بالاخره اینکه در قاموس آمریکا حقوق بشر، مستمسکی برای سرکوب و ابزاری برای تفوق محسوب می‌شود. اگر مخالفان هژمونی این کشور زندانی شوند، هیچ مشکلی نیست و زندگی در کمال آرامش ادامه دارد و چنانچه متحدان و وابستگان واشنگتن دادگاهی شوند، باید آن کشور را تحت شدیدترین تهمت‌ها و هجمه‌ها قرار داد!
 
این منطق آن‌ها و نمونه‌ای از کوه یخ آمریکا در موضوع نقض حقوق بشر است که حجم زیادی از آن پنهان مانده و هر از گاهی قسمتی از آن هویدا می‌شود؛ واقعیتی غیرقابل‌انکار که هر چه زمان می‌گذرد و اتفاقاتی نظیر آنچه بر سر این بانوی منادی عدالت آمد رخ می‌دهد، پرده از چهره فریبکارانه و حق‌به‌جانب کدخدا بیشتر کنار می‌رود. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: حمایت
ارسال نظرات