۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۵۹۴۴۵۲
آیت‌الله ری شهری مطرح کرد؛

ماجرای سعد فقیر و ثروتمند شدن او

ماجرای سعد فقیر و ثروتمند شدن او
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ماجرای سعد فقیر، گفت: گاهی حکمت الهی اقتضا می کند انسان در فقر باشد تا آخرت او تضمین شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در همین مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: امام سجاد(ع) در فرازی از دعای مکارم الاخلاق از خداوند چنین درخواست می‌کنند، بارالها؛ مرا توفیق ده طغیان نکم چرا که هر چه دارم از آن توست.

وی افزود: مراد از طغیان تجاوز از حد و حدود است، این روایت این مهم را بیان می کند که انسان هرگز نباید پا از حد گلیم خود فراتر بگذارد.

آیت‌الله ری شهری در ادامه بیان داشت: این فراز از دعای شریف مکارم الاخلاق اشاره به آیه ششم سوره علق دارد که می فرماید: وقتی انسان می‌بیند بی نیاز شده است طغیان می کند و سرکش می شود؛ خداوند به عده ای مال و ثروت نمی دهد چون می داند که این ثروت به ضرر او تمام خواهد شد و برای قیامت او مضر و خانمان سوز است و این نشان از حکمت الهی دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به داستان سعد، ابراز کرد: در دوران حیات پیامبراسلام مرد فقیری به نام سعد در منطقه صفه زندگی می کرد او اهل مسجد و نماز جماعت بود زمانی که پیامبر سعد را می دید از اینکه نمی توانستند به او کمک کنند بسیار اندوهگین می شدند.

وی افزود: به خاطر همین ناراحتی و اندوه روزی جبرئیل بر ایشان نازل شد و دو درهم به حضرت داد تا به سعد بدهند تا سعد با همان دو درهم از فقر نجات یابد؛ روزها گذشت و سعد با همان دو درهم به تجارت مشغول شد و در کنار مسجد یک باب مغازه تهیه کرد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ادامه داد: همانطور که سعد مشغول تجارت بود از اقامه نماز جماعت نیز غافل می شد، پیامبر نیز مشاهده می کردند که او دیگر در نماز جماعت شرکت نمی کنند بسیار اندوهگین بودند که مجدد جبرئیل نازل شدند و فرمودند: آیا این وضع سعد بهتر است یا وضعی که در حالت فقر داشت اگر می خواهی به همان حال بازگردد سکه هایی را که به او قرض داده ای پس بگیر و حضرت چنین کردند و از آن پس سعد فقیر در نماز جماعت شرکت می کرد.

آیت‌الله ری شهری در پایان خاطرنشان کرد: گاهی حکمت الهی اقتضا می کند انسان در فقر باشد تا آخرت او تضمین شود./813/پ210/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سلام
Iran, Islamic Republic of
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۵
عالی بود
0
0