۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۵۹۴۴۴۲
آیت الله حسینی همدانی:

قبله افراد خودمحور منافع شخصی است

قبله افراد خودمحور منافع شخصی است
استاد درس اخلاق گفت: قبله کسانی که خودمحور هستند منافع شخصی آنها است؛ در جریانات سیاسی از هدف افراد می‌توان متوجه خودمحوری و یا خدامحوری آنها شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد مهدی حسینی همدانی امام جمعه کرج در کلاس درس اخلاق که امروز در مدرسه علمیه دارالسلام برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: امام علی(ع) در احادیث متعدد سفارش می‌کنند که مراقب باشید دنیا زده نشوید و زرق و برق دنیا وجود شما را پر نکند.

وی افزود: دنیا انسان را بی آبرو می‌کند بنابراین قبل از اینکه دنیا حیثیت ما را از بین ببرد، ما باید او را کنار بگذاریم؛ ترک دنیا به معنای ترک خدمت به خلق خدا نیست اتفاقاً اسلام دینی است که به حضور در متن اجتماع تاکید دارد و عزلت نشینی و دوری از خلق و اجتماع را بسیار مذمت و نکوهش می‌کند.

امام جمعه کرج ابراز داشت: اگر در برابر کاری که برای دیگران انجام دادیم توقع تشکر و قدردانی داشتیم باید مراقب باشیم زیرا این یکی از علائم دنیازدگی است؛ هر کاری باید تنها برای رضای خدا انجام شود تا توسعه پیدا کند در غیر این صورت کاری که برای رضای خلق انجام شود، نه تنها دیده نمی‌شود بلکه از نظرها محو می‌شود.

وی در ادامه بیان داشت: خودبزرگ بینی و عُجب نتیجه خودشیفتگی است؛ از محکم‌‌ترین و هیجان‌انگیزترین فرصت‌های حمله شیطان به انسان زمانی است که دیگران از انسان تعریف می‌کنند به همین علت امام علی(ع) در نامه خود به مالک اشتر او را از عُجب و خودبزرگ‌بینی برحذر می‌دارد.

آیت الله حسینی همدانی اظهار داشت: اگر خدا لحظه‌ای از ما روی برگرداند هیچ چیز از خودمان نداریم، ما هر چه داریم از فضل، کرم و قوّه خداوند متعال است؛ تعریف و تمجید دیگران از ما سبب حبّ نفس می‌شود و حب نفس با حبّ خدا سازگاری ندارد.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه درباره حق‌مداری و خودمحوری ابراز داشت: انسان وقتی در مقام تربیت و ادب قرار بگیرد از خودمحوری به خدامحوری می‌رسد؛ همان‌طور که در دنیای خارج یک قبله داریم هر شخصی در وجود خود یک قبله دارد که آن قبله هدف خاص اوست که برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی می‌کند و چشم‌‌انداز دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قبله کسانی که خودمحور هستند منافع شخصی آنهاست؛ در جریانات سیاسی از هدف افراد می‌توان متوجه شد که چه کسانی خودمحور و چه افرادی خدامحور هستند./۹۶۹/پ202/ب1

محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات