۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۵۹۴۴۲۹
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

تلقین از تکنیک‌های موثر در تسهیل دین‌داری است

تلقین از تکنیک‌های موثر در تسهیل دین‌داری است
کارشناس دینی با اشاره به رعایت احکام الهی نزد مومنان، گفت: یکی از روش های موثر در تسهیل دین‌داری، تلقین است که به آسان شدن انجام امور دینی کمک می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان کارشناس دینی در مراسمی که امروز در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد، گفت: یکی از تکنیک‌های موثر در تسهیل دین‌داری، رعایت تقوا و احکام الهی این است که مدام به خودمان تلقین کنیم که دین‌داری، عملی بسیار آسان است.

وی با بیان اینکه تلقین به آسان بودن دین‌داری، یکی از بهترین انواع تشویق خود و دیگران به انجام احکام دینی است، اظهار داشت: انسان ذاتاً راحت طلب است و این راحت طلبی از اولین صفاتی است که در او بروز پیدا می‌کند.

کارشناس دینی بیان داشت: انسان از زمانی که به دنیا می‌آید با گریه خود اعلام می‌کند که من راحت نیستم و این ناراحتی دلایل متعددی برای یک نوزاد دارد؛ لازم است انسان راحت طلبی را در خود مدیریت کند تا از افتادن در دام وسوسه‌های ابلیس حفظ شود.

وی در ادامه ابراز داشت: هر کسی که از دین فاصله بگیرد انجام احکام و اصول دینی برایش به مرور سخت جلوه می‌کند؛ کسی که خود را با اصول دین و رعایت احکام الهی تزیین می‌کند احساس زیبایی، راحتی و نشاط به او دست می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اظهار داشت: بعضی از متدینین به دلیل اینکه سهولت انجام احکام دین را درک نمی‌کنند همواره فکر می‌کنند در حال انجام کارهای سختی هستند به همین علت ممکن است دچار عُجب و غرور نیز بشوند؛ عُجب از ریا هم بدتر است.

وی در ادامه بیان داشت: اگر کسی دین را سهل نداند دچار حاشیه‌های منفی شده و از خدا طلبکار می‌شود؛ افراد تنبل به دلیل خوی تنبلی از دین‌داری فاصله می‌گیرند، بنا به فرمایش قرآن کریم کسی که از یاد و ذکر خدا اعراض کند خداوند معیشت او را تنگ می‌کند و بالعکس، کسی که همواره با یاد و ذکر خداست، پروردگار عالم کارها را برای او آسان جلوه می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در پایان خاطرنشان کرد: تقوا یعنی کار خوبی که حاشیه غلط ندارد؛ کسی که به دیگران حُسن ظن داشته باشد سبب محبوبیت او در دل دیگران می‌شود و کسی که انجام احکامی مانند نماز و مستحباتی مانند ذکر برای او سخت شود، خداوند انجام کارهای دیگر را برای او سخت جلوه می‌دهد./۹۶۹/پ202/ب1

محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات