۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۵۹۴۳۷۹
آیت‌الله جاودان:

اختلاف و دشمنی نتیجه تبعیت از هوای نفس است

اختلاف و دشمنی نتیجه تبعیت از هوای نفس است
استاد اخلاق اختلاف و دشمنی را نتیجه جهل و تبعیت از هوای نفس دانست و تبعیت از هوای نفس را مهم‌ترین دلیل اختلاف امت بعد از رحلت پیامبر بیان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله جاودان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در حسینیه پیروان ولایت، گفت: نماز اول وقت انسان را عاقبت‌ بخیر می‌کند.

وی افزود: نماز اول وقت انسان را در برابر سختی‌ها و گرفتاری‌ها صیانت کرده و دنیا و آخرت انسان را تضمین می‌کند. انسان اگر یک نماز درست از این عالم ببرد برای آخرتش کافی است.

آیت‌الله جاودان با استناد به آیات الهی، ابراز کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: روزگاری بر این بشر گذشت که یک امت واحده بودند؛ خداوند پیامبران را مبعوث کرد تا اختلافات بشری را حل کنند و آنان را بشارت و انذار دهند.

استاد اخلاق ادامه داد: خداوند همه انبیا را مأمور ساخت تا نتیجه اعمال خوب و بدانسان را متذکر شوند و بر اساس کتاب آسمانی مردم را به انجام عمل نیک دعوت کنند. در کتب آسمانی نکته‌ای که نادرست باشد وجود نداشت.

وی افزود: خداوند این کتاب‌ها را همراه پیامبران فرستان تا آن بزرگان بر اساس آن کتاب حکم کنند تا اختلافات بشر رفع شود و با توجه به کلام آن کتاب حق را تبیین و باطل را مشخص کنند؛ بنابراین مهم‌ترین وظیفه انبیای الهی رفع اختلافات بشری بوده است.

آیت‌الله جاودان در ادامه بیان داشت: بنابراین قرآن کریم کتابی است که راه‌حل اختلافات در آن ذکرشده است.

استاد اخلاق درباره اختلاف امت اسلامی بعد از رحلت رسول، گفت: همه امت‌ها بعد از رحلت پیامبرانشان در کتاب‌های آسمانی خود دچار اختلاف شدند و اختلافات تنها به امت اسلامی اختصاص ندارد، آن امت‌ها نیز کتاب داشتند و کلام آن را می‌فهمیدند اما دچار اختلاف شدند. بعد از رسول خدا نیز امت اسلامی آیات قرآن الهی را می‌دانست و می‌فهمید اما دچار اختلاف شد.

وی افزود: در دوران رسول خدا، حضرت برای مردم تفسیر می‌گفتند و برخی مباحث اعتقادی و احکامی را برای مردم تبیین می‌کردند بنابراین مردم بعد از رسول خدا نسبت به آیات الهی آگاهی داشتند و آموخته بودند که تفسیر آیات و مراد خداوند از برخی سوره‌ها چیست، اما بااینکه شنیده بودند و یاد گرفته بودند و کتاب قرآن را می‌دانستند دچار اختلاف شدند.

آیت‌الله جاودان ادامه داد: اولین کاری که پیامبر اسلام در مدینه انجام دادند آموزش خواندن و نوشتن به مسلمانان بود تا آنان بتوانند قرآن کریم را بنویسند و آن را حفظ کنند بنابراین اکثر مسلمانان به مفاهیم قرآن آشنا بودند.

استاد اخلاق اختلاف را نتیجه جهل و تبعیت از هوای نفس دانست و گفت: هر جا اختلافی بود یکی از این دو دلیل در این اختلاف دخیل است چراکه شیطان یا از طریق جهل و یا از وسوسه‌های نفسانی میان انسان‌ها اختلاف ایجاد می‌کند.

وی افزود: زمانی که آیه تطهیر نازل شد حتی منافقان و دشمنان اهل‌بیت(ع) شک نداشتند که این آیه درشان پنج‌تن آل عبا در خانه ‌ام سلمه نازل‌شده است.

آیت‌الله جاودان در پایان خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: ما به برخی برتری بخشیدیم؛ خداوند به پیامبر اسلام و اهل‌بیت(ع) برتری بخشید ازاین‌رو همه دشمنی دشمنان به خاطر این بود که نمی‌توانستند این برتری را تحمل کنند و تابع هوای نفس خویش بودند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات