۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۵۹۴۳۶۲
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری:

لذت بردن از دنیا منافاتی با انقطاع دل از دنیا ندارد

لذت بردن از دنیا منافاتی با انقطاع دل از دنیا ندارد
آیت الله مهدوی گفت: انسان سالم در هنگام استفاده از دنیا لذت می‌برد و لذت بُردن در تنافی با انقطاع از دنیا نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی شب گذشته که در مسجد امام حسین (ع) واقع در خیابان باهنر برگزار شد، گفت: روایات اهل بیت (ع) سوق دهنده انسان به سمت زاهد شدن است.

وی در ابتدا افزود: دین اسلام تشویق کننده انسان به استفاده از دنیا برای برطرف کردن نیاز‌های جسمانی اش است، ولی از طرفی انسان را از دلبسته شدن به دنیا منع می‌کند؛ وابسته شدن دل به معنای توجه به دنیا به عنوان آخرین هدف است؛ استفاده از دنیا همراه با لذت نشانه سلامتی جسم است.

آیت الله مهدوی ادامه داد: انسان سالم در هنگام استفاده از دنیا لذت می‌برد و لذت بُردن در تنافی با انقطاع از دنیا نیست؛ هدف گذاری کردن در استفاده از دنیا برای تربیت روح انسان هدف و توصیه دین است؛ انسانی که در راه رفتن به یک سفر است اگر با یک منظره زیبا در مسیر مواجه شود ممکن است از آن استفاده کند و لذت ببرد، ولی آن مکان نباید او را از هدف اصلی اش بازدارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که دنیا از منظر روایات اهل بیت (ع) به خوبی تشریح شده است، اظهار کرد: تشریح خصلت‌های دنیا از سوی اهل بیت (ع) برای سوق دادن انسان به سمت زاهد شدن است.

امام جمعه موقت اصفهان تبیین کرد: امام معصوم (ع) در روایت می‌فرمایند، دنیا بازار خُسران است؛ حضور در بازار همیشه سودآور نیست؛ بازار‌هایی که افراد برای به دست آوردن سود بیش‌تر انتخاب می‌کنند همیشه سودآور نیست؛ افرادی که در بازار دنیا برای آخرتشان تلاش می‌کنند در حال کسب سود هستند، ولی افرادی که از یاد خداوند غافل هستند به خُسران مبتلا می‌شوند.

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: شناخت خداوند به عنوان هدف اول در دنیا واقع می‌شود و بعد از معرفت به الله، عبودیت پروردگار هدف دوم است مسأله‌ای که اولیای الهی به آن رسیده اند؛ افرادی که دنیا را به عنوان منتهی الیه عالم هستی پذیرفته اند قطعاً بدون آمادگی وارد عالم قبر می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای افرادی که به صورت ناقص به اسلام عمل می‌کنند و فکر می‌کنند رفتارشان کاملاً با مبانی اسلام منطبق است و سراغ علما نمی‌روند نیز، دنیا بازار خُسران است چرا که این افراد بیش از توجه به آخرت به دنیایشان توجه دارند./۸۶۷/پ310/ب1
محمد قربانیان
ارسال نظرات