۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۵۹۴۲۷۲
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

فعالیت‌های فرهنگی با رویکرد تکلیفی اجرایی شود

فعالیت‌های فرهنگی با رویکرد تکلیفی اجرایی شود
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: باید در اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی وظیفه گرا و تکلیف گرا بوده و صرفاً به دنبال نتیجه آنی نباشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در نشست با شماری از مسؤولان فرهنگی استان، با تأکید بر اجرای برنامه‌های فرهنگی کیفی، اظهار کرد: باید مراسم و برنامه‌های فرهنگی و مذهبی سبب اعتلای بعد معنوی و ایمانی اقشار مختلف جامعه شود؛ زیرا مقام انسان در نزد باری تعالی بسیار بالا بوده و حیف است دارنده چنین مقامی خود را آغشته پلشتی و گلخن دنیا کند.

وی افزود: خداوند در قرآن خطاب به انسان‌ها تأکید کرده خود را دست‌کم نگیرید؛ زیرا بسیار باارزش هستید و مقام خلافت بالقوه خداوند را در زمین دارید؛ «وَإِذْ قَالَ رَبُّک لِلْمَلَائِکةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً».

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با تشریح معنای خلیفه‌اللهی افزود: در مورد اینکه آیا این خلافت را همه فرزندان عالم داشته یا تنها اولیای الهی این مقام را دارند بین مفسران اختلاف‌نظر هست، بعضی می‌گویند این مقام تنها از آن انبیا و اولیای الهی است؛ زیرا چگونه می‌شود یک انسان ظالم و گناهکار جایگاه خلافت اللهی را در زمین پیدا کند.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین یعقوب با تأکید بر اینکه باید بین خلیفه و مستخلف عنه سنخیت و تناسب و هماهنگی وجود داشته باشد، تصریح کرد: بنا به نظر این مفسران به همین دلیل این جایگاه از آن انبیای الهی و اولیای خداوند است؛ اما گروه دیگری از مفسران قائل به تعمیم این مقام هستند.

وی با تأکید بر اینکه ما باید وظیفه گرا و تکلیف گرا بوده و به دنبال نتیجه صرف نباشیم، خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) در صحرای کربلا بیش از 20 بار برای سپاه یزید صحبت و آن‌ها را نصیحت کرد، اگرچه این نصایح در آنجا تأثیری نداشت ولی وقتی همین افراد به کوفه بازگشتند و عکس‌العمل زنان و خانواده خود را دیدند و از سوی آن‌ها طرد شدند، از کرده خود پشیمان شده و قیام توابین و مختار و ... شروع شد.

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی افزود: بر این اساس ممکن است حرکت و اقدامی در کوتاه‌مدت تأثیر نداشته باشد اما در درازمدت اثر خود را می‌گذارد؛ ازاین‌رو نباید در برنامه‌های فرهنگی منتظر نتیجه گرفتن سریع بوده و با اندکی تأخیر در دریافت نتیجه از ادامه مسیر ناامید شویم./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات