۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۵۹۴۲۵۹
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

برخی افزودنی ها مشکل عدم حلیت شرعی و آسیب‌ رسانی به جسم را دارند

برخی افزودنی ها مشکل عدم حلیت شرعی و آسیب‌ رسانی به جسم را دارند
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی برخی افزودنی ها را دارای مشکل عدم حلیت وآسیب رسان به بدن دانست و بر ارتقاء دو مقوله استاندارد و بخش نظارت حلال تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه برخی افزودنی ها مشکل عدم حلیت شرعی و آسیب‌رسانی به جسم را دارند، گفت: به دلیل شاخص بودن "گسترش استاندارد" نسبت به پیشرفت و ارتقاءیافتگی کشور، و نیز شاخص بودن "گسترش دامنه حلال" نسبت به پاک بودن کالا و خدمات در کشور، لازم است دامنه و سطح دو مقوله استاندارد و حلال را در کشور بر اساس ابعاد علمی، فقهی، حقوقی و تقنینی، گسترش و عمق ببخشیم.
حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشست مشترک با قائم مقام و برخی از مسئولین سازمان استاندار کشور خاطرنشان کرد: در این صورت است که به ارتقای سطح اطمینان، سلامت، پیشرفت و پاکی و پاکیزگی جامعه خدمتی بزرگ را تقديم داشته‌ایم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با ذکر این نکته که حلال دارای دامنه و عرضی وسیع است، گفت: خوراک، پوشاک، آرایش، خدمات و گردشگری پنج حوزه کلان حلال را تشكيل می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: در ارتباط با کالای خوراکی باید حلال را در دو زمینه پی گرفت، یکی ماده اصلی در یک کالای خوراکی که باید حلال باشد و دیگری افزودنیها به ماده اصلی در کالای خوراکی که آن نیز باید حلال باشد.

وی با اشاره به اینکه افزودنی ها در یک کالای خوراکی با یکی از اهداف ایجاد رنگ خاص، طعم خاص، بوی خاص و انسجام دادن به ماده اصلی خوراک و یا نگه داشتن آن انجام می گیرد، گفت: در بسیاری از مواقع وقتی سخن از حلال به میان می آید صرفاً ذهن ها معطوف به ماده اصلی و حلال بودن آن می شود در حالی که در موارد بسیار این افزودنی ها هستند که مشکل عدم حلیت دارند و کالای خوراکی را غیر حلال می کنند.

بررسی موضوع حلال در صنعت نانو
وی گفت: "بخش نظارت بر حلال در سازمان استاندارد" که به تازگی تاسیس شده، باید با کمک حوزه علمیه قم به بررسی موضوع حلال در صنعت نانو و نیز تجزیه خون و استفاده از پلاسمای آن بپردازد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس از آمادگی این مرکز برای همکاری فقهی تقنینی با سازمان استاندارد خبر داد و گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با سازمان استاندارد به صورت عام و در ارتباط با حلال به صورت خاص می تواند همکاری و تعامل داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: برای اینکه استاندارد از جایگاه مطمئن تر، متقن تر و محکم تری برخوردار باشد، دستگاه قانونگذار ورود پیدا کند تا بسترهای حقوقی رواج، شمول و انسجام هرچه بیشتر استاندارد را فراهم و تقویت بنماید و اگر خلاهایی در این زمینه وجود دارد را برطرف نماید.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: ما باید در زمینه حلال به ویژه نسبت به اشیاء و خوراکی های ترکیبی و به ویژه تر نسبت به آنچه که از خارج میاید نظارت جدی تری داشته باشیم، چه آنکه این اشیا و خوراکی ها نوعاً و عمدتاً مرکب از اجزایی می‌باشند که ممکن است یک یا چند جزء، "ماده ناحلال" یا "افزودنی ناحلال" باشد، یا برای سلامت جسم انسان مضر باشد./1324/د101/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات