۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۶
کد خبر: ۵۹۴۱۹۹
«نه» متحدان آمریکا به سیاست‌های ضد ایرانی؛

شکست ترامپ در اجماع علیه ایران

شکست ترامپ در اجماع علیه ایران
رهبران کشور‌های اروپا معتقدند نشست ضد ایرانی ورشو مکانی است که آمریکا در آنجا قصد دارد مقاصد خود را با هدف چندپاره کردن صف واحد اروپایی‌ها برگزار کند.
به گزارش خبرگزاری رسا، مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران همواره یکی از محور‌های اصلی سیاست آمریکا در منطقه بوده و با توجه اینکه مقابله با دشمن مشترک از سوی بازیگران محلی و متحدان منطقه‌ای یکی از ارکان سیاست خارجی این کشور است؛ بنابراین مقامات آمریکایی در تلاشند ائتلاف ضد ایرانی متشکل از کشور‌های عربی تشکیل دهند. در راستای این اصل، تشکیل یک ائتلاف سنی یا ناتوی عربی در منطقه خاورمیانه، راهبردی است که آمریکا برای مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران تدبیر کرده است.
 
در رفت‌وآمد‌های مکرر مقامات آمریکایی به منطقه مقدمات تشکیل این ائتلاف ضد ایرانی پیگیری می‌شود که در همین راستا پمپئو، وزیرخارجه آمریکا در سفر اخیرش به قاهره خبر از برگزاری اجلاسی در روزهای‌۲۴ و ۲۵ بهمن‌ماه در ورشو پایتخت لهستان داد. وی هدف از برگزاری این اجلاس را بررسی راهکار‌های مبارزه با تروریسم، مقابله با توسعه تهدیدات موشکی، تهدیدات امنیتی، تهدیدات گروه‌های مسلح و نیز مقابله با گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ایران دانست که وی آن را اقدامات بی‌ثباتی‌آفرین خوانده است!
 
بر اساس گزارش‌های غیررسمی، تاکنون وزرای خارجه حدود ۷۰‌کشور، از جمله تمام اعضای اتحادیه اروپا، به شرکت در این نشست دعوت شده‌اند، با این وجود هنوز مشخص نیست کدام کشور‌ها این دعوت را پذیرفته‌اند.
حال روزنامه «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی به موضوع برگزاری نشست ضد ایرانی به کارگردانی آمریکا در ورشو لهستان پرداخت و نوشت: «کشور‌های عضو اتحادیه اروپا تصمیم دارند در نشست ورشو که در آن مقاصد ضد ایرانی وجود دارد شرکت نکنند.»
 
طبق این گزارش، رهبران کشور‌های اروپایی معتقدند ورشو مکانی است که آمریکا در آنجا قصد دارد نشستی را با هدف چندپاره کردن صف واحد اروپایی‌ها برگزار کند و به همین دلیل قصد ندارند در نشست لهستان حضور یابند.
 
«وال‌استریت ژورنال» با بیان اینکه احتمالاً وزرای خارجه شماری از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا از شرکت در نشست ورشو خودداری می‌کنند، نوشته است که تلاش پمپئو برای کشاندن اتحادیه اروپا به کارزار فشار به ایران، با دشواری مواجه شده است.
 
بر اساس این گزارش، فرانسه احتمالاً از اعزام وزیر خارجه خود به این نشست خودداری می‌کند. انگلیس و آلمان هم هنوز در مورد سطح حضور در این نشست تصمیم‌گیری نکرده‌اند. وزیر خارجه لوکزامبورگ نیز اعلام کرده که به دلیل تداخل برنامه‌هایش، در این کنفرانس شرکت نمی‌کند.
 
همچنین فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که به‌دلیل نامشخص بودن اهداف نشست، در آن شرکت نخواهد کرد.
 
این روزنامه آمریکایی نوشت: «منابع اروپایی اعلام کرده‌اند که به ائتلاف ضد ایرانی آمریکا نخواهند پیوست.»
اتحادیه اروپا به‌رغم همه همراهی‌هایی که با آمریکا در پرونده‌های بین‌المللی داشته است، در سال‌های اخیر به این نتیجه رسیده است که زمان خارج شدن از زیر سلطه آمریکا فرارسیده است.
 
به نظر می‌رسد، پرونده ایران یکی از مهم‌ترین ابزار‌ها برای سامان‌بخشی به جایگاه اروپا به‌عنوان یک بازیگر مستقل از آمریکا به شمار می‌آید؛ لذا به‌رغم همراهی اروپا با دولت آمریکا در موضوع ایران و تعلل‌های بی‌شمارش برای اجرای تعهداتش نسبت به ایران در پرونده برجام، باز از همراهی مستقیم وآشکار با آمریکا در موضوع تشدید فشار‌ها بر ایران خودداری می‌کند؛ لذا آمریکا با برگزاری این اجلاس علیه ایران در شرق اروپا تلاش دارد نوعی شکاف در اروپا ایجاد کرده و عملاً اروپا را خلع سلاح کند.
 
زیرا سازوکار‌های جدید مالی اروپا در قضیه برجام باید با همکاری بسیاری از کشور‌های شرق اروپا انجام گیرد. البته اتحادیه اروپا ضمن اینکه از شکاف در اروپا نگران است، به نظر می‌رسد از این اجلاس به نوعی خرسند نیز باشد، زیرا بهانه دیگری برای تعلل بیشتر در عمل به تعهداتش پیدا شده است و این اتحادیه می‌تواند مدعی شود که ایران باید تا زمان پیدا شدن سازوکار جدید در این موضوع همچنان منتظر بماند.

تلاش لهستان برای کم‌رنگ کردن جنبه‌های ضدایرانی نشست ورشو
 
همچنین «وال‌استریت ژورنال» خبر داده است که لهستان نیز در روز‌های گذشته تلاش کرده تا سویه‌های ضدایرانی این نشست را کم‌رنگ جلوه دهد. به گفته مقام‌های اتحادیه اروپا، وزیر خارجه لهستان از اتحادیه اروپا خواسته که مسأله برگزاری این نشست رسماً در جلسه وزرای خارجه اتحادیه مورد بررسی قرار گیرد.
 
طبق گزارش‌ها، قرار است از منطقه خاورمیانه وزرای امور خارجه عربستان، امارات، مصر، اردن، مراکش و بحرین و نیز نتانیاهو که همزمان نخست‌وزیر، وزیر جنگ و وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود، در این اجلاس شرکت کنند.
 
حضور کشور‌های وابسته عربی در این اجلاس و نخست‌وزیر رژیم اسرائیل فرصت مناسبی خواهد بود تا به بهانه این اجلاس گفتگو‌های مستقیمی میان عرب‌ها و رژیم اسرائیل رخ دهد و این خود گام مهمی در روند آشکار‌سازی روابط محسوب می‌شود که می‌تواند موجب تسهیل و نیز تسریع این روند گردد.

اردن پیوستن به ائتلاف ضد ایرانی را رد کرد.
 
اما وبگاه خبری عربی‌زبان «الخلیج اونلاین» خبرداده که اردن درخواست آمریکا برای مقابله با ایران و حزب‌الله را رد کرده است. الخلیج اونلاین به نقل از منابع نزدیک به محافل تصمیم‌ساز در اردن آورده است، آمریکا از اردن خواسته رسماً به محوری منطقه‌ای بپیوندد که قرار است ظرف هفته‌های آتی برای مقابله با آنچه واشنگتن خطر ایران و خطر حزب‌الله می‌خواند، تشکیل شود. به نوشته این وبگاه خبری، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به اَمان حامل این درخواست واشنگتن بوده است.
 
منابع اردنی در گفتگو با الخلیج اونلاین پاسخ اردن به درخواست واشنگتن را قطعی و فوری خواندند و گفتند اردن به طرف آمریکایی تأکید کرد که بر مبنای ملاحظات سیاسی و داخلی متعدد، اردن از حضور در چنین ائتلافی معذور است.
 
این منابع گفتند: «امان پس از تجربه بحران سوریه که تقریباً یک تهدید واقعی برای اردن بود، دیگر علاقه‌مند به ورود به هیچ ائتلاف منطقه‌ای یا بین‌المللی نیست.».
 
اما آیا این اجلاس می‌تواند اجلاس موفقی باشد؟ اجلاسی که به بهانه تلاش برای استقرار صلح و ثبات در خاورمیانه برگزار می‌شود؛ اما جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان قدرتمندترین کشور منطقه نه‌تن‌ها در آن حضوری ندارد بلکه این اجلاس با هدف مقابله با آن برگزار می‌شود!
 
اگر کشور‌های جهان به‌طور عام و اروپا به طور خاص و کشور‌های منطقه به‌طور اخص به‌دنبال استقرار امنیت و صلح در منطقه هستند و خاصه اروپا از گسترش ناامنی به اروپا نگران است، ناگزیر از همکاری با ایران به‌عنوان قدرتمندترین، متمدن‌ترین، تاریخی‌ترین و مؤثرترین کشور منطقه هستند که البته تجارب گرانبها و سوابق روشن و به‌روزی در حل بحران‌ها و ثبات‌آفرینی دارد.
 
همچنانکه «المانیتور» نوشته است: «اندیشکده «گروه بین‌المللی بحران» در گزارش تازه خود به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا نوشته است: «یک ارزیابی داخلی اولیه که توسط دولت انجام گرفته و برای گروه بحران توصیف شده، به این نتیجه رسیده که رویکرد ایالات متحده هنوز نتوانسته رفتار ایران را محدود کند یا تهران را پای میز مذاکره بکشاند.»
 
جمع‌بندی این گزارش مبنی‌بر شکست سیاست فشار حداکثری به ایران ممکن است مقام‌های آمریکایی را به سمت تلاش برای متقاعد کردن اتحادیه اروپا به فشار علیه ایران سوق دهد. علاوه‌بر این احتمال می‌رود که آمریکا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای ایجاد یک «بحران بازرسی» در مورد پرونده هسته‌ای ایران تحت فشار قرار دهد.
 
در واقع باید گفت هیچ صلح و امنیتی در منطقه بدون ایران استقرار نخواهد یافت؛ همانطور که هیچ ناامنی‌ای با حضور آمریکا و رژیم اسرائیل در منطقه پایان نخواهد یافت. تحلیلگران استراتژیست تأکید دارند هیچ کشوری در سطح منطقه و فراتر از آن، از پیامد‌های اقدامات تهدید‌کننده منافع و امنیت جمهوری اسلامی، نمی‌تواند مصون بماند. بر این اساس همراهی با سیاست‌های آمریکا در سطح منطقه و علیه ایران، که در ۴۰ سال گذشته همواره شکست خورده است، نه‌تن‌ها امنیت‌آفرین نیست بلکه منافع، امنیت و بعضاً موجودیت رژیم‌های همراه با آمریکا را شدیداً تهدید می‌کند. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: صبح نو
ارسال نظرات