۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۵۹۴۱۹۲
یادداشت؛

نگاهی متفاوت به دستاورد‌های انقلاب اسلامی (۲)

نگاهی متفاوت به دستاورد‌های انقلاب اسلامی (۲)
تاکنون در باب دستاورد‌های انقلاب اسلامی سخن‌های بسیاری گفته‌شده، اما شاید کمتر به زوایای پنهان آن پرداخته‌شده باشد.
به گزارش خبرگزاری رسا، روز پنجشنبه در قسمت اول این یادداشت به تحقق شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی به عنوان یکی از دستاورد های انقلاب پرداختیم و حالا در ادامه شاهد قسمت دوم و پایانی این یادداشت هستید؛ بخوانید:

ج – فهرست اجمالی زیرساخت‌های خدماتی:

۱- در بخش زیرساخت‌ها درزمینه برق، تعداد مشترکین از ۳۳ میلیون و ۹۹۰ هزار مشترک در سال ۵۷ به بیش از ۳۰ میلیون مشترک در حال حاضر رسیده است و از ۴ هزار و ۳۶۷ روستای برخوردار از برق در سال ۵۷ نیز به بیش از ۵۸ هزار روستا رسیده است، یعنی نه‌تن‌ها تمام شهر‌ها بلکه بیش از ۹۹% روستا‌های کشور نیز از نعمت برق برخوردار شده‌اند و علاوه بر این ایران به صادرکننده برق تبدیل‌شده است و توانسته در ردیف سومین کشور صاحب فناوری نیروگاه‌های خورشیدی بایستد.
 
۲- توسعه شبکه‌های توزیع آب آشامیدنی با افزایش انشعابات از ۷/۳ میلیون رشته (مشترک) در اوایل انقلاب به ۱۱ میلیون و ۹۰۸ هزار و ۶۵۸ مشترک و تعداد شهر‌های برخوردار از شبکه آب بهداشتی از ۴۵ شهر به بیش از ۱۰۰۰ شهر و از چند صد روستا به حدود ۳۳ هزار و ۲۹۷ روستا در حال حاضر رسیده که از مهم‌ترین دستاورد‌های خدماتی نظام اسلامی محسوب می‌شود، به‌طوری‌که بیش از ۶۳ میلیون نفر جمعیت کشور از موهبت استفاده از شبکه لوله‌کشی آب آشامیدنی بهداشتی برخوردار شده‌اند.
 
شبکه فاضلاب نیز بیش از ۲۶۳ شهر با ۲۱ میلیون نفر جمعیت، یعنی حدود ۴۸ میلیون و ۶۳۶ هزار مشترک را تحت پوشش خود قرار داده است، این در حالی است که تعداد شهر‌های برخوردار از سیستم فاضلاب در قبل از انقلاب حدود ۱۵ شهر با ۲۸۰۰ مشترک بوده است. علاوه بر این باید به افزایش چندین برابری زمین‌های زیر کشت ناشی از توسعه سد‌های ساخته‌شده و تقویت سیستم آبخیزداری نیز اشاره کرد.
 
۳- درزمینه گاز با مطالعات صورت گرفته در یک دهه اخیر مشخص‌شده که ایران رتبه دوم ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد و تعداد مشترکین استفاده از گاز طبیعی نیز از ۵۱ هزار خانواده در سال ۵۷ به حدود ۱۵ میلیون خانواده یعنی بیش از ۲۶۳ برابر رسیده است.
 
۴- طی ۹۲ سال حکومت قاجار و شاهنشاهی تا سال ۱۳۵۷ تعداد مشترکین تلفن ثابت به ۸۵۰ هزار و ۸۰۰ نفر رسید و تنها ۳۱۲ روستای کشور دارای ارتباط مخابراتی (یک مرکز تلفن مشترک بدون خط خانگی) بودند، اما پس از انقلاب این مقدار به بیش از ۳۰ میلیون (حدود ۳۵ برابر ۹۲ سال قبل از آن) افزایش پیداکرده است و تعداد روستا‌های برخوردار از تلفن نیز به ۵۵ هزار و ۱۳۵ روستا (با خط مستقل خانگی یعنی ۱۷۶ برابر قبل از انقلاب) رسیده است.
 
همچنین ایران از سال ۷۲ و پس از ورود تلفن همراه و اینترنت به کشور به‌گونه‌ای عمل نمود که اکنون با بیش از ۷۴ میلیون مشترک تلفن همراه در رتبه ۲۲ جهانی ایستاده است و ازنظر خدمات اینترنتی نیز، با بیش ۴۲ میلیون کاربر اینترنت، رتبه ۱۷ جهانی را به خود اختصاص داده و با بیش از ۱۰۰ مرکز ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی رتبه نهم را از آن خودساخته است، که همه این موارد بیانگر به‌روز بودن و سرعت و کیفیت سیستم ارتباطی ایران، همگام با سایر کشور‌های پیشرو در این زمینه است.
 
۵- در بخش راه‌سازی و حمل‌ونقل تا سال ۱۳۵۷ حدود ۵۶۵/۴ کیلومتر خطوط ریلی در ایران ساخته شد. اکنون ایران نزدیک به ۱۰ هزار کیلومتر خطوط ریلی دارد و این عدد بر اساس سند چشم‌اندازی باید به حدود ۲۰ هزار کیلومتر برسد. به عبارتی متوسط سالانه احداث راه‌آهن در ایران قبل از انقلاب ۸۰ کیلومتر بوده و این عدد بعد از انقلاب به ۱۶۸ کیلومتر افزایش‌یافته است.
 
افزایش راه‌های اصلی و فرعی کشور از ۳۶ هزار کیلومتر به بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر، ساخت اولین مترو کشور در تهران و توسعه و تعمیم آن به سایر شهر‌های بزرگ، افزایش فرودگاه‌ها از ۲۲ فرودگاه به حدود ۱۰۰ فرودگاه، افزایش تعداد بنادر و ارتقاء ظرفیت آن‌ها از ۱۰ میلیون تن به بیش از ۱۲۵ میلیون تن، ساخت و توسعه پایانه‌های مسافری و باربری در اکثر شهرها، توسعه ناوگان دریایی از ۲ هزار و ۲۱۷ تن ظرفیت در سال ۵۷ به ۱۷ هزار و ۸۷۶ تن در سال ۸۱ و در اختیار داشتن بزرگ‌ترین ناوگان دریایی منطقه دستاورد‌های دیگری است که در عرصه حمل‌ونقل رخ‌داده است.
 
۶- پیشرفت‌های علمی و فنی کشور درزمینه سایر زیرساخت‌ها ازجمله؛ ساخت اسکله‌ها، حفر چاه‌های نفت و گاز، ساخت پالایشگاه، ساخت سد (از ۱۳ سد قبل از انقلاب به حدود ۵۰۰ سد در بعد از انقلاب) با رتبه سوم جهانی در سدسازی، ساخت سیلو، ساخت بزرگراه‌ها و انواع سازه‌های فلزی و بتنی، افزایش ظرفیت ورزشگاه‌ها از ۱۶۹ هزار نفر روز به بیش از ۶/۱ میلیون نفر روز، ازجمله دیگر آثار رشد علمی و فناوری در کشور است.
 
د – فهرست اجمالی دستاورد‌های صنعتی:
 
۱- زیرساخت‌های صنعتی نیز دستخوش تحولات بزرگی شده است. رشد و توسعه صنعت خودروسازی، رشد و توسعه صنعت فولاد و آلومینیوم، رشد و توسعه صنعت کشتی‌سازی، رشد و توسعه صنعت هواپیما‌سازی، افزایش قابل‌توجه تولید فولاد از نیم میلیون تن قبل از انقلاب به ۳۸ میلیون تن در سال و کسب رتبه ۱۴ جهانی، افزایش تولید سیمان از ۳/۶ میلیون تن به حدود ۸۰ میلیون تن، افزایش تولیدات معدنی از ۲۰ میلیون تن به ۲۲۰ میلیون تن نیز، دستاورد‌های دیگری هستند که اکثراً کسب رتبه‌های نخست جهانی را به همراه داشته‌اند.
 
۲- افزایش و توسعه پالایشگاه‌ها و مراکز پتروشیمی و ساخت بیش از ۴۰ کارخانه بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی در سه دهه گذشته، بخش دیگری از اقدامات زیر بنایی انقلاب اسلامی است که درمجموع باعث شده تا میزان خودکفایی کشور در صنعت نفت از ۴% به ۸۰% ارتقاءیافته و تولیدات پتروشیمی نیز از چهار میلیون تن در سال ۵۷ به ۳۸ میلیون تن در بعد از انقلاب برسد.
 
۳- در بخش نظامی کشوری که حتی قادر نبود سیم‌خاردار موردنیاز خودش را تولید کند، نه‌تن‌ها ۸ سال جنگ تحمیلی را با کمترین امکانات و اتکا به نیرو‌های درون‌زا به‌خوبی مدیریت کرد، بلکه اینک توانسته است با تولید انواع هواپیما‌های باسرنشین و بدون سرنشین، بالگرد، موشک، کشتی، قایق، زیردریایی، تانک، انواع سلاح‌های سبک و سنگین و سایر تجهیزات نظامی، محصولات خود را به ۲۸ کشور جهان صادر و بدون احتساب توان سپاه و بسیج، در جایگاه ۱۳ کشور‌های قدرتمند جهان و سه پله بالاتر از ارتش تا بن دندان مسلح و مدعی رژیم اشغالگر قدس بایستد.
 
در این بخش تقریباً هیچ سلاح سبک و سنگینی وجود ندارد که صنایع دفاعی کشور قادر به ساخت آن نباشد، علاوه براین توانایی‌ها، باید از قرار گرفتن ایران در ردیف ۸ کشور برتر تولیدکننده پهپاد و کسب جایگاه دومی ایران در ساخت پهپاد‌های رادار گریز، جایگاه ششمی تولید زیردریایی، ساخت اولین موشک بالستیک نقطه زن در جهان و رتبه‌های متعدد جهانی در این زمینه اشاره کرد.
 
درمجموع این رویکرد مبارک باعث شده تا نسبت حجم صادرات نفتی به غیرنفتی از ۲% قبل از انقلاب اسلامی، به بیش از ۵۰% در شرایط فعلی رسیده و توازن نسبی برای صادرات سایر اقلام ایجاد شود.
 
ح- فهرست اجمالی دستاورد‌های کشاورزی:
 
۱- بر اساس آمار در رژیم گذشته بخش کشاورزی کشور تنها قادر بود غذای ۳۳ روز را در داخل تهیه کند. اکنون به‌رغم رشد بیش از ۲ برابری جمعیت کشور، این بخش می‌تواند غذای ۳۰۰ روز را در داخل تهیه نماید و با روند‌های موجود در آینده به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.
 
۲- لازم به یادآوری است که به همین دلیل ایران در زمینه تولید بسیاری از محصولات کشاورزی، در ردیف ۱ تا ۲۰ کشور اول جهان قرارگرفته است.
 
و – نگاهی اجمالی به توسعه امور رفاهی و خدماتی:
 
۱- کل روستائیان تحت پوشش بیمه قرارگرفته‌اند و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی از ۸۹ هزار نفر به حدود ۵ میلیون نفر و بیمه خدمات درمانی از ۱۰% به بیش از ۹۵% بالغ شده است، که همه این موارد حاکی از بهبود نسبی شرایط معیشتی مردم است.
 
۲- ازنظر توسعه امکانات شخصی، در زمان پیروزی انقلاب اسلامی حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در کشور وجود داشته است، یعنی به اِزای هر ۲۹ نفر یک خودرو و در حال حاضر به حدود ۲۰ میلیون خودرو یعنی به اِزای هر ۴ نفر یک خودرو رسیده و پیش‌بینی‌شده است در دو دهه آینده تعداد خودرو‌های کشور به ۵۰ میلیون دستگاه برسد و مسکن نیز دارای شرایط مشابه است.
 
۳- ازنظر زیرساخت‌های گردشگری و تعداد گردشگر اعم از داخلی و خارجی نیز، با رشد چندین برابری نسبت به قبل از انقلاب اسلامی مواجه هستیم.
 
۴- اگرچه همچنان محرومین زیادی در جامعه وجود دارند و در سال جاری شرایط سخت‌تری بر کشور تحمیل‌شده است، اما با استناد به نتایج بررسی‌های صورت گرفته، قدرت خرید اکثریت افراد جامعه نیز افزایش چشمگیری داشته است.
 
برخی از مهم‌ترین نکات قابل‌تأمل در مورد انقلاب اسلامی:
 
همان‌گونه که گفته شد، برای درک بهتر و قضاوت دقیق‌تر در مورد دستاورد‌های انقلاب اسلامی، باید سایر جنبه‌های کار نیز موردتوجه قرار گیرد، برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:
 
دستاورد‌های مورداشاره در شرایطی حاصل‌شده است که جمعیت ایران که در ابتدای انقلاب اسلامی حدود ۳۸ میلیون نفر بود، پس از انقلاب به‌سرعت افزایش یافت و اکنون بدون وجود مشکل جدی و اساسی در خصوص تأمین مایحتاج آن‌ها، به بیش از ۸۰ میلیون نفر رسیده است.
 
با بروز انقلاب و توسعه و گسترش راه‌ها و وسایل ارتباطی، طبیعتاً سطح آگاهی عمومی مردم به‌شدت افزایش یافت و البته به شکل تقریباً یک‌باره و روزافزون، بر دامنه انتظارات و توقعات عمومی برای دستیابی به شرایط بهتر، زندگی راحت‌تر و برخورداری از تسهیلات و امکانات بیشتر افزوده شد.
 
برخلاف شرایط پس از انقلاب که همواره برای صدور نفت یا در مورد قیمت آن با سنگ‌اندازی دشمنان مواجه بوده‌ایم، جریان صدور نفت در قبل از انقلاب اسلامی بدون هر‌گونه مانع و توقفی به‌طور مستمر جریان داشته و تقریباً در تمام دوران حکومت پهلوی دوم، درآمد نفتی کشور چند برابر شرایط پس از انقلاب بود.
 
با توجه به این‌که گاهی توسط برخی از افراد جامعه، فعالیت‌های شهرسازی و رفورم‌های شهری کشور‌های حوزه خلیج‌فارس با دستاورد‌های عظیم و کاملاً بومی ایران اسلامی مورد مقایسه قرار می‌گیرد، ذکر این موضوع ضروری است که برتری درآمد نفتی در مورد اکثر کشور‌های عرب حوزه خلیج‌فارس (نسبت به ایران) نیز مصداق داشته و دارد، به‌طوری‌که هم‌اکنون درآمد نفتی کشوری مانند؛ عربستان نسبت به جمعیت ایران ۴ برابر و درآمد نفتی امارات نیز در قیاس با جمعیت ایران بیش از ۱۶ برابر است.
 
حکومت پهلوی دوم با هیچ‌گونه تهدید و فشار و بحران سیاسی، اقتصادی و امنیتی مثل ۸ سال جنگ تحمیلی که بخش عمده‌ای از بودجه کشور را به خود اختصاص داده بود، یا تخریب و ترور مواجه نبود.
 
ازآنجاکه تقریباً تمام اقدامات صورت گرفته در طول انقلاب اسلامی به شکل جهشی و با سرعت فوق‌العاده و پرشتاب صورت گرفته است و توانسته در بسیاری امور مانند توسعه مخابراتی یا گسترش راه‌های ارتباطی یا رساندن آب بهداشتی، برق و گاز به روستاها، جایگاه ایران در بین کشور‌ها را از قعر جدول خارج و در ردیف ۱۰ تا ۲۰ کشور اول جهان قرار دهد، لذا نمی‌توان این نتایج را یک‌روال عادی و معمولی تلقی کرد.
 
درعین‌حال برخی از دستاورد‌ها مثل دستیابی به چرخه کامل دانش هسته‌ای، شبیه‌سازی، سلول‌های بنیادین، نانو، تولید و پرتاب ماهواره، داروسازی یا پیشرفت بی‌نظیر صنایع نظامی، پدید‌های جدید و نوینی هستند که یا درگذشته ایران مطلقاً جایگاهی نداشته‌اند یا در حد بسیار جزئی مطرح بودند.
 
کلام آخر این‌که؛ شأن مردم فهیم و ایثارگر ایران اسلامی به‌مراتب بیش از آن چیزی است که تاکنون کسب‌شده است، اما به دلایل مختلف داخلی و خارجی، هنوز آرمان‌های انقلاب به شکل کامل و مطلوب محقق نشده است. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: رسالت
ارسال نظرات