۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۵۹۴۱۲۷
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

رفتار و سیره اهل بیت الگوی خانواده ها در تربیت فرزندان باشد

رفتار و سیره اهل بیت الگوی خانواده ها در تربیت فرزندان باشد
استاد حوزه علمیه شاه کلید تربیت فرزندان را در رفاقت با آنان دانست و گفت: رفتار و سیره اهل بیت(ع) الگوی خانواده های ایرانی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد ارک برگزار شد، گفت: در زندگی اعضای خانواده باید نسبت به یکدیگر گذشت و رافت داشته باشند.

وی اخلاق مداری را از مبانی اصلی زندگی مشترک دانست و ادامه داد: انسان اگر در کانون خانواده از هوای نفس تبعیت نکند و اهل گذشت باشد به طور قطع به مقامات بالایی دست می یابد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه اهل بیت(ع) در مسائل شخصی بسیار با گذشت و مهربان بودند اما در امور اجتماعی و مباحث حقوقی مردم دقیق و جدی رفتار می کردند، اظهار داشت: پیامبراسلام می فرمایند: سه دسته از زنان دچار فشار قبر نمی شوند نخست زنی که نسبت با بداخلاقی همسرش بسازد، دیگر زنی که با فقر همسرش بسازد و سوم زنی که برای حفظ صمیمت مهریه خود را بر همسر خود ببخشد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: خداوند بسیار کریم تر از آن است که انسان را دو بار در فشار و سختی قرار دهد بر همین اساس خداوند فشار و سختی قبر را از این سه دسته بر می دارد.

وی با اشاره به اینکه غرور تحمل انسان را در برابر سخنان دیگران کاهش می دهد، اظهار داشت: انسانی می تواند گذشت و رافت داشته باشد که اهل غرور و تکبر نباشد، انسان مغرور نمی تواند از دیگران کینه به دل نگیرد و از رفتار مردم ناراحت نشود. حاج اسمائیل دولابی می فرموند: در عالم وجود تنها یک من وجود دارد و آن خداوند متعال است بنایراین دلیلی به تکبر ورزی وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه خانه محل تربیت است، گفت: خانه قبل از آن که محل تربیت فرزندان باشد محلی برای تربیت بزرگان است، والدین باید نقاط ضعف و قوت خودشان را شناسایی کنند و با تقویت نقاط قوت به رفع نقاط ضعف اقدام کنند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه انسان عمق اخلاق مداری و دینداری را می تواند در خانواده کسب کند، عنوان کرد: اگر اعضای خانواده در خانه نسبت به یکدیگر عدالت داشته باشد به طور قطع در جامعه نیز عادل خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه انسان با انجام نذر مجازات می تواند بسیاری از عادت ها و رفتارهای ناپسند را از خود دور کند، عنوان کرد: انسان قیامت باور می داند که رفتارهای ناپسند سبب عذاب اخروی او می شود از این رو در رفع آن دقت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی شاه کلید تربیت فرزندان را در رفاقت با آنان دانست و گفت: امروز فضای مجازی تربیت جدیدی را برای فرزندان به ارمغان آورده و این تربیت جدید سبب فاصله گرفتن فرزندان از خانواده می شود و تنها راه مقابله با این امر ایجاد پیوند عمیق بین والدین و فرزندان است.

وی ادامه داد: اهل بیت(ع) با کودکان و فرزندان بسیار مهربان و صمیمی بودند و با آنان بازی می کردند و شوخی کودکانه با آنان داشتند، حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) با احترام فرزندان را صدا می زدند و حرمت خودشان را نیز حفظ می کردند؛ امروز رفتار و سیره اهل بیت(ع) باید الگوی خانواده های ایرانی باشد.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: انسان اگر به انجام عمل خیر اهتمام داشته باشد به طور قطع فرزندان او نیز اهل انجام عمل خیر می شوند، روزی شهید پهشتی از حضرت امام سوال کردند در دوران جوانی کدام استاد اخلاق به شما درس می دادند امام فرمودند: در آن دوره کسی به ما درس اخلاق نمی گفت انسان های اخلاقی بسیاری بودند که ما از آنان درس می گرفتیم.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با تاکید بر اینکه در خانه باید بسترهای تربیتی ایجاد شود، خاطرنشان کرد: در خانه ای که 3 هزار شبکه ماهواره ای وجود دارد نمی توان امیدی به تربیت فرزندان آن خانه داشت، خانه باید محل ذکر و اخلاق باشد تا فرزندان صالح تربیت شوند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات