۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۵۹۴۱۲۱
امام جمعه موقت کاشان:

سیئات نابود کننده حسنات است

سیئات نابود کننده حسنات است
امام جمعه موقت کاشان سیئات را نابود کننده همه حسنات انسان دانست و گفت: سیئات و گناهان سبب ظلمت و تاریکی در وجود انسان است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شب‌ها در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد آیت الله رضوی کاشانی برگزار می‌شود در ادامه تفسیر آیه ۲۲ سوره رعد، گفت: یکی از ویژگی‌های اولوالالباب این است که اگر گناه و خطایی را مرتکب شدند تلاش می‌کنند با انجام حسنات خطا و گناه خود را نابود کنند.

وی سیئات را نابود کننده همه حسنات انسان دانست و ابراز کرد: سیئات و گناهان سبب ظلمت و تاریکی در وجود انسان است.

امام جمعه موقت کاشان افزود: خداوند براساس مصلحت باطن انسان را مخفی کرده است، اما در قیامت با نمایان شدن باطن انسان، مومنان نورانی و مجرمان و ظالمان و گناهکاران سیاه روی محشور می‌شوند، از این رو اولوالالباب و خردمند کسانی هستند که تاریکی و ظلمت گناه را با نورانیت حسنات نابود می‌کنند.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: یکی از نشانه‌های انسان‌های خردمند و اولوالالباب این است که در برابرلغزش‌ها و گناهان احتمالی بی تفاوت و بی خیال نیستند و در صورت خطا ناراحت شده و به دنبال توبه و جبران هستند ضمن اینکه به ندامت و پشیمانی اکتفا نمی‌کنند، بلکه تلاش می‌کنند تا اثر خطای خود را با حسنات نابود کنند.

وی با بیان اینکه تنها هنر انسان مومن تلاش برای رسیدن به وجی‌ها عندالله است، افزود: تنها ملاک ارزش و افتخار هر انسان مومنی این است نزد خدا و ائمه اطهار و اهل بیت (ع) آبرو کسب کند، چرا که تنها سیئات است که انسان را از خدا و ائمه اطهار (ع) دور می‌کند.

امام جمعه موقت کاشان گفت: گناه و سیئات روح انسان را تاریک می‌کند، بنابراین انسان عاقل کسی است که تلاش کند بلافاصله گناه خود را جبران کند چرا که یک خطا و یک لغزش تمام زحماتی که در راه کسب سرمایه‌های مادی و معنوی داشته است را بر باد فنا داده و همه اعمال صالح او را حبط می‌کند.

وی ادامه داد: برخی دیگر با وجود گذشته تاریک، اما در ادامه با تحولی که در آن‌ها ایجاد می‌شود با یک تصمیم عاقلانه و انقلابی و مجاهدانه و جهادی تمامی گذشته تاریک خود را جبران می‌کنند.

حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به اینکه برخی با تکفیر و حسنات خود سیئات خود را می‌پوشانند، افزود: در طول تاریخ نمونه‌های بارزی از جمله بلعم باعورا و حُر در صدر اسلام و در دوره طاغوت شهید طیب بودند که امام خمینی (ره) با حضور بر مزار شهید طیب می‌فرماید، تو عاقبت به خیر شدی دعا کن تا من هم عاقبت به خیر شوم.

وی ادامه داد: انسان عاقل کسی است که در صورت هرگونه خطا و گناهی بلافاصله برای محو و نابود کردن گناه خود و جبران آن از راه‌های مختلف از جمله توبه و انجام حسنات تلاش کند.

امام جمعه موقت کاشان گفت: یکی از کار‌هایی که در پاک کردن سیئات به شدت موثر است اقامه نماز اول وقت است، چرا که اعمال صالح و غیر صالح در یکدیگر تأثیرگذار هستند و عمل صالح نابود کننده عمل غیر صالح است و عکس آن عمل غیر صالح نابود کننده عمل صالح است.

حجت الاسلام اسلامی تبار با بیان اینکه خوبی‌ها می‌تواند بدی‌ها را نابود کند، افزود: نماز در نابودی بدی‌ها نقش مهم و تعیین کننده‌ای دارد و یکی از کار‌هایی که در محوکردن سیئات و تاریکی موثر است نماز اول وقت است./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات