۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۵۹۴۱۰۸
گزارش رسا؛

ناکامی سیاست «تهدید و تطمیع» در انتقال سفارت کشورهای غربی به قدس

ناکامی سیاست «تهدید و تطمیع» در انتقال سفارت کشورهای غربی به قدس
رژیم صهیونیستی با توسل به سیاست تهدید و تطمیع هم نتوانست برخی کشورهای همسو با سیاست‌های خود را برای انتقال سفارت به قدس همراه سازد.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، پس از آنکه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در اقدامی کم سابقه، قدس شریف را به عنوان پایتخت همیشگی رژیم اشغالگر قدس معرفی کرد و پس از اندک زمانی سفارت خود را از تل‌آویو به قدس منتقل کرد تا طرح موسوم به معامله قرن را عملیاتی کند، بسیاری از کارشناسان اتاق فکر اسرائیل ابراز امیدواری کردند که این تصمیم تاریخی ترامپ، به تدریج سایر کشورها را نیز برای انتقال سفارت خود به قدس مجاب کند اما در مقام عمل انتظارات مسؤولان رژیم صهیونیستی برآورده نشد.

ترامپ و نتانیاهو که انتظار داشتند تبانی آن دو برای طرح موسوم به معامله قرن با همراهی جامعه جهانی همراه شود در کمال ناباوری برخی کشورهای اسلامی و اروپایی با انتقال سفارت خود به قدس مخالفت کرده و این لکه ننگ در دامن تاریخ دیپلماسی اسرائیل باقی ماند.

تردید کشورهای غربی در انتقال سفارت خود به قدس شریف
وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با تحمل این شکست مفتضحانه، حمله دیپلماتیکی علیه کشورهایی که با انتقال سفارت خود به اسرائیل مخالفت کردند به راه انداخت. کانال 13 تلویزیون اسرائیل به نقل از مقامات عالی رتبه سیاسی، مدعی شده است که وزرات خارجه رژیم صهیونیستی با ارسال پیامی به تمامی کشورهایی که با اسرائیل رابطه دیپلماتیک دارند به آنها گوشزد کرده که استمرار روابط و فعالیت سفارت خانه‌های خارجی در خاک اسرائیل تنها زمانی ممکن است که این کشورها با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، سفارت خود را به قدس شریف منتقل کنند.

این مسأله زمانی حائز اهمیت است که بدانیم، برخی کشورهای غربی مانند جمهوری چک با آنکه در مرحله مقدماتی، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته‌اند اما از انتقال سفارت خود از تل آویو به قدس سرباز زده و حتی زمزمه‌هایی نیز در میان مسؤولان عالی رتبه سیاسی رژیم صهیونیستی مبنی بر عدم بازگشایی سفارت این کشورها در سرزمین قدس به گوش می‌رسد.

چندی قبل نیز تلویزیون رسمی رژیم صهیونیستی به نقل از برخی منابعی که نخواست نام آنها فاش شود، از مخالفت استرالیا به عنوان دومین کشور در کنار چک برای عدم انتقال سفارت خود به قدس شریف خبر داد. این تصمیم سبب شد تا اسرائیل فشار اقتصادی خود را بر استرالیا افزایش داده تا آنجا که مقامات ارشد استرالیا اعلام کردند که برای مصونیت تجاری به بازگشایی نمادین سفارت خود در قدس رضایت دادند.

در مقابل اما ژائیر بولسونارو رییس جمهور برزیل در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد که برای انتقال سفارت خود به قدس آمادگی دارد. وی دلیل این اقدام را ترس از تدابیر انتقامی دولت‌های عربی ـ عبری علیه برزیل برشمرد.

بولسونارو در گفت‌وگو با شبکه «SBT» خاطر نشان کرد که با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته با بنیامین نتانیاهو، برزیل سفارت خود را به قدس منتقل خواهد کرد. تصمیم در این مسأله گرفته شده و بایستی تنها زمان اجرایی شدن این تصمیم را اعلام کنیم.

شکست سیاست‌های اسرائیل
تغییر موضع رییس جمهور برزیل حاکی از ترس مقامات ارشد برزیل از تحریم‌های استکبار جهانی است. برزیل، یکی از بزرگترین صادر کنندگان گوشت حلال به کشورهای عربی است که حجم مبادلات تجاری میان این کشور و دولت‌های عربی منطقه به بیش از یک میلیارد دلار در سال می‌رسد.

حاکمان و سردمداران عربی خاورمیانه که برای حفظ موجودیت خود و باقی ماندن در قدرت، دست در دستان رژیم کودک کش اسرائیل گذاشته و به صورت آشکار و نهان سخن از عادی سازی روابط با اسرائیل را سر می‌دهند، به مجری سیاست‌های کثیف استکبار و ابزاری برای فشار به سایر قدرت‌های ضعیف تبدیل شده‌اند.

از سویی در پیش گرفتن سیاست چانه‌ زنی‌، فشار، تهدید، تعمطیع‌ و لابی‌‌گری رژیم صهیونیستی با کشورهای مخالف و اجبار آنان به انتقال سفارت آمریکا به قدس برای رسمیت بخشی به رژیم نامشروع صهیونیستی، نشان از شکست میدانی طرح موسوم به معامله قرن دارد.

هرچند که اشتیاق زائد الوصف کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با اسرائیل و دریافت نشان خوش خدمتی از اسرائیل، بر کسی پوشیده نیست اما با آگاهی جوامع اسلامی و بیداری ملت‌های مسلمان منطقه، خیانت حکام عربی به آرمان‌های فلسطین و امت اسلامی برای مسلمانان آشکار شده است.

در ناکامی و شکست دیپلماتیک رژیم صهیونیستی همین بس که کشورهای همسو و حتی همپیمان با تل‌آویو نیز حاضر به همراهی با آمریکا و اسرائیل در طرح معامله قرن نشده و تنها با زور چماق و سلاح تهدید است که سر تسلیم در برابر خواسته‌های نامشروع اسرائیل فرود آورده‌اند.

امروز استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و اسرائیل بیش از پیش در باتلاق انزوا فرو رفته و در عرصه جهانی نیز به آفت طرد شدگی گرفتار شدند. تلاش اسرائیل و آمریکا راه به جایی نخواهد برد و پیروزی قطعی از آن ملت فلسطین است. همانگونه که رهبری معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فرمودند: « فلسطین با قدرت خواهد ماند و به لطف الهی در آینده‌ی نه‌چندان دور، پیروزی نهایی ملت فلسطین محقق خواهد شد.»/981/ب951/ر

 

محمد رایجی
ارسال نظرات