۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۵۹۴۰۹۲
رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی:

نباید میان طب رایج و طب سنتی تقابل وجود داشته باشد

نباید میان طب رایج و طب سنتی تقابل وجود داشته باشد
رضایی زاده با بیان این که میان طب رایج و طب سنتی تقابل وجود نداشته باشد، بر ضرورت توجه مسؤولان به تحقیقات زیربنایی و بین رشته ای در طب سنتی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین رضایی زاده رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سخرانی پیش از خطبه نماز عبادی سیاسی جمعه تهران به تبیین پیشرفت های طب سنتی در دوران پس از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: طب سنتی یک مکتب علمی و تجربی است که از سالیان دور از مصر، یونان باستان و ایران با یکدیگر آمیخته شده و آرام آرام به اوج شکوفایی رسیده است.

وی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت طب اسلامی را منوط به پیشینه تاریخی، فرهنگی و تمدنی می داند که ما در طب سنتی ایران همه این شرایط را دارا هستیم.

رضایی زاده با اشاره به اینکه طب سنتی در ایران مورد غفلت واقع شده است، ابراز داشت: از زمانی که طب سنتی در دارالفنون ممنوع شد، این طب بسیار مهم رو به افول رفت، اما پس از انقلاب اسلامی تلاش های بسیاری شد تا این طب احیا شود و سرانجام در سال 86 دانشکده طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی تأسیس شد و ما یک بازگشت تمدنی شکوهمند در این زمینه داشتیم.

رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب در زمینه طب سنتی خاطرنشان کرد: رهبری در سال 89 در جمع اساتید دانشگاه ها فرمودند «یکی از دوستان اشاره کردند دانشکده طب سنتی تأسیس شده و این برای من یک مژده است».

وی به دستاوردهای دانشکده طب سنتی در جامعه اشاره و بیان کرد: مهم ترین دستاوردی که طب سنتی در این 11 سال داشته علاوه بر آموزش، توسعه پژوهش و رسیدن به دستاوردهای علمی است که می تواند برای جامعه بسیار مفید باشد؛ همچنین اجرایی سازی بند 12 از سیاست های ابلاغی رهبری در حوزه سلامت، تبادل با سایر کشورها در زمینه طب سنتی، توجه به تغذیه مردم بر مبنای طب سنتی، هم افزایی میان طب سنتی و طب رایج، تعامل با سایر کشورها برای توسعه طب سنتی، تولید گیاهان دارویی، تشکیل انجمن طب سنتی، طراحی وب سایت ها و تلاش برای آموزش در فضای مجازی و رسانه ها، آموزش طب سنتی در همه رشته های پزشکی و پذیرش بیش از 600 دانشجو در دوره های تخصصی طب سنتی که هم اکنون برخی از ان ها فارغ التحصیل شده و در جامعه مشغول خدمت رسانی هستند، از جمله دستاوردهای دانشکده طب سنتی بوده است.

رضایی زاده با اشاره به این که نباید میان طب رایج و طب سنتی تقابل وجود داشته باشد، بر ضرورت توجه مسؤولان وزارت بهداشت به مسأله تحقیقات زیربنایی و بین رشته ای در حوزه طب سنتی تأکید کرد و افزود: امیدواریم با تأسیس دانشکده های تحقیقاتی در این زمینه شاهد شکوفایی هرچه بیشتر طب سنتی باشیم.

رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران از تشکیل کارگروه سلامت در اسلام خبر داد و با بیان این که به اسم طب سنتی در جامعه نوعی شارلاتانیسم وجود دارد که می خواهد با سوء استفاده از اعتقادات مردم نوعی قداست به مباحث غیر علمی خود ببخشند، تأکید کرد: ما می خواهیم طب سنتی اصیل و ناب را احیا کنیم و با آن ها مرزبندی داشته باشیم.

 وی تصریح کرد: امروز خطر جدی این است که عده ای با سوء استفاده از اعتقادات مردم، مباحث یک سلسله مباحث غیر علمی را در قالب طب ارائه می دهند و در سایه این کار داروهای غیرقانونی تولید می کنند؛ البته قوه قضاییه اخیراً برخوردهای جدی با این جریان داشته است و امیدواریم این برخوردها ادامه پیدا کند؛ ما در حوزه طب و سلامت آموزه های اسلامی بسیاری داریم که باید تبیین شود، بر این اساس نباید در این زمینه به صورت افراطی و تفریطی عمل کرد./841/پ202/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات