۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۵۹۴۰۷۰
عضو انجمن روان شناسی حوزه:

عنصر آینده پژوهشی در تدوین سند الگوی پیشرفت مورد توجه باشد

عنصر آینده پژوهشی در تدوین سند الگوی پیشرفت مورد توجه باشد
حجت الاسلام آیینه چی با اشاره به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان یک سند طولانی مدت تأکید کرد که عنصر آینده پژوهی در این سند مورد عنایت قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست تبیین فرایند تدوین و مزیت های نسبی سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت در سالن نشست های انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت الاسلام آیینه چی عضو انجمن روان شناسی اسلامی حوزه در این نشست با اشاره به مبانی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطرنشان کرد: ما اگر بحث از مبانی می‌ کنیم این مبانی باید ناظر به بحث پیشرفت باشد تا خروجی آن نظریه و تعریف متناسب از پیشرفت باشد.

وی افزود: حال سؤال ما از تدوین کنندگان این سند این است که این مبانی را اگر برای هرچیز دیگری می‌ نوشتیم آیا چیزی غیر از این بود یا خیر؟ یا به عبارت دیگر آیا در موضوع تبیین مبانی بحث پیشرفت نیز مورد نظر واقع شده است یا خیر؟

حجت الاسلام آیینه چی افزود: مسأله دیگری که در این بین وجود دارد این است که در اکثر تک نگاشت ها، موضوع آینده پژوهی کمتر دیده می‌ شود و با توجه به این که ما می خواهیم در این سند در افق چند ساله برای آینده برنامه بنویسیم بحث آینده پژوهی باید پررنگ تر باشد و اساتید که برای موضوع معرفی کردید آینده پژوهانه بنویسند نه این که صرفا مباحث کلی و حتی مسائل غیر پژوهشی را تدوین کنند.

وی با بیان این که تدوین الگوی پیشرفت باید براساس متد آینده پژوهی نوشته شود، گفت: یکی از این متد چشم انداز سازی این متن ها است و همچنین به نظر می رسد در این الگوی پایه، مسائل به صورت کلی پرداخته شده و جزئی نیست مثل این که بحث خانواده ها و مسائل مربوط به جامعه در آن به چشم نمی خورد.

عضو انجمن روان شناسی حوزه افزود: مشخص نیست که پرداختن به این جزئیات در گام بعدی است و در آینده قرار است به جزئیات پرداخته شود یا گام نهایی هم همین کلیاتی است که در این سند به آن پرداخته شده است.

وی با اشاره به مشکلات تدوین اسناد در کشور یادآور شد: مشکلی که در بحث سیاست گذاری داریم این است که خیلی از اوقات در تهران که یک منطقه کشور است برای همه مناطق کشور برنامه می‌ نویسیم، حال باید دید در سند بحث های منطقه ای هم دیده شده یا خیر؟ که اگر دیده نشده باید اصلاح شود./1330/پ202/ج

ارسال نظرات