۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۵۹۴۰۶۱
معاون علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خبرداد؛

مشارکت سه هزار پژوهشگر حوزه و دانشگاه در تدوین سند پایه الگوی پیشرفت

مشارکت سه هزار پژوهشگر حوزه و دانشگاه در تدوین سند پایه الگوی پیشرفت
اکبر زاده از مشارکت سه هزار نخبه وپژوهشگر حوزوی و دانشگاهی در تدوین الگوی پیشرفت خبرداد و بر لزوم همکاری بیشتر حوزه برای اصلاح نواقص آن تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست تبیین فرایند تدوین و مزیت های نسبی سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت در سالن نشست های انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.

دکتر هادی اکبر زاده معاون علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در این نشست با اشاره به تعریف الگو اظهار داشت: در این باره تعریف های متعددی مطرح شده است که در این بحث به ضرورت و چرایی الگوی بومی می‌ رسیم.

وی افزود: بایسته های الگو بر اساس مباحثی که در حلقه های فکری صورت گرفته است چند مورد است که از جمله آنها می‌ توان به ابتناء بر مبانی متقن دینی، ناظر بودن به حل مسائل اساسی جامعه، قابلیت فعال سازی ظرفیت ها و سرمایه های علمی و برخورداری از پذیرش اجتماعی اشاره کرد.

اکبر زاده بیان داشت: این الگو از چنان اتقان علمی باید برخوردار باشد که ارزش نقد در مجامع جهانی را داشته باشد، اولین سؤال در شروع کار مرکز در سال 90 این بود که از کجا باید شروع کنیم که به این نتیجه رسیدیم برای تبیین این الگو و نقشه به نقشه دیگری نیاز داریم.

وی با اشاره به برگزاری اولین کنفرانس نقشه راه تدوین و طراحی الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت در سال 1391 خاطرنشان کرد: بر اساس خروجی های این کنفرانس به الگوی پایه ای رسیدیم ولی باید برای رسیدن به آن گام هایی برمی داشتیم.

استاد تمام دانشگاه اصفهان ابراز داشت: مسأله شناسی کشور، تحلیل تحولات تاریخی، واکاوی میراث توسعه، شاخص سازی پیشرفت از جمله گام های این الگوی پایه ای بود که بعد از کنفرانس اول صورت گرفت.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت مبانی اسلامی پیشرفت اندیشکده مبانی تأسیس شد و همچنین دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در سال 92 و دو همایش در قم با عنوان پیشرفت از منظر قرآن و حدیث برگزار شد که خروجی های خوبی هم از این همایش ها گرفتیم.

اکبر زاده با تأکید بر این که اسناد توسعه کشورهای دیگر نیز در این راستا مورد مطالعه قرار گرفته است، گفت: تجارب علمی جهانی کشورهایی مثل چین، سنگاپور، ترکیه، ژاپن، آمریکا، کره جنوبی، برزیل و اندونزی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و همچنین سومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در سال 93 برگزار شد.

وی یادآور شد: در ادامه مباحث معطوف به پیشرفت ایران رسیدیم، که در این باره مسائل سیاسی کشور، ظرفیت های تاریخی و تمدنی و قابلیت های سرمایه گذاری ایران سرفصل هایی بود که مورد بررسی قرار گرفت و همچنین صد نفر از صاحب نظران بزرگ کشور در حوزه تخصصی خودشان مسائل اساسی را مطرح کردند.

معاون علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان این که 12 مسأله از تعداد زیاد مسائل مطرح شده به عنوان مسائل اساسی کشور شناخته شد، گفت: از این میان می‌ توانیم به ضعف عدالت در نظام تصمیم گیری، ضعف معنویت، ضعف خانواده محوری، عدم کفایت تفقه در امور اجتماعی و حکومتی، نقص چرخه و نظام نوآوری علم تا ثروت، جایگاه و روابط نادرست نفت در اقتصاد و ضعف خردو ورزی و عقلانیت جمعی اشاره کنیم.

وی افزود: در ارتباط با قابلیت ها و سرمایه های ماندگار کشور مطالعات گسترده ای صورت گرفت و سند انسانی، معنوی فرهنگی و تاریخی و امثال آن تدوین شد و آینده پژوهشی انقلاب اسلامی، چالش ها و فرصت های پیش رو مورد بررسی قرار گرفت.

اکبر زاده بیان داشت: کنفراس چهارم با عنوان پیشرفت ایران، گذشته، حال و آینده در سال 94 برگزار شد و حاصل همه این بحث ها منجر به تدوین اولین نسخه الگوی پایه شد که سرفصل هایی از جمله مبانی اسلامی پیشرفت، آرمان ها، افق و تدابیر را در دل خود جای داده است.

وی با اشاره به این که از به کار گیری اسناد توانستیم که افق را ترسیم کنیم، گفت:  در ارتباط با تدابیر نیز یک نظام شبکه ای استفاده شد یعنی هر تدبیری که ذیل افق توسط یک صاحب نظر پیشنهاد می‌ شد باید به چند سؤال اساسی پاسخ می‌ داد، از جمله این که این تدبیر چه بندی از افق را محقق می‌ کند؟ کدام مسأله اساسی کشور را حل می‌ کند؟ معطوف به کدام چالش است؟ و کدام شاخص را ارتقاء می‌ دهد؟ در ادامه، این سؤالات در حلقه های فکری مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

استاد تمام دانشگاه اصفهان ابراز داشت: در ادامه سه کنفرانس را به نقد و ارتقای الگوی پایه از سال 95 تا 97 اختصاص دادیم که حدود هزار مقاله در این باره پذیرفته شد و سعی شد که جامعه علمی مورد توجه قرار بگیرند و این سند تا همین مرحله هرچند نیازمند اصلاح و اتقاء دارد ولی در عین حال دارای نوآوری هایی است.

وی تصریح کرد: این الگو مبتنی بر یک نقشه راه است که کمترین سندی این گونه است، این نوآوری در مرحله تدوین است؛ این سند مشارکت نسبی جامعه علمی و نخبگانی کشور را دارد و سه هزار شخصیت علمی حوزوی و دانشگاهی نظر داده اند و مشارکت توأمان جوانان و بزرگسالان را داشتیم.

اکبر زاده با تأکید بر این که این سند قبل از ابلاغ به نظرخواهی گسترده جامعه علمی گذاشته شده است، ابراز کرد: در ارتباط با محتوا یک سری هدف گذاری های مبنایی دارد مثل این که تأکید کردیم این سند ضمن بهره گیری از عدالت و معنویت و بهره گیری از دانش و علوم نوین بشری باید یک توازنی را در مسائل گوناگون داشته باشد.

وی یادآور شد: از هدف گذاری تحول آفرین در سند می‌ توان به ریشه کن سازی فقر و فساد و تبعیض اشاره کنیم و همین طور در هدف گذاری های علمی به این نتیجه رسیدیم که با برنامه ریزی صحیح ذیل این سند می‌ توانیم در آینده یکی از 10 اقتصاد بزرگ دنیا باشیم به ویژه اگر توقف خام فروشی به وجود بیاید؛ درادامه شاهد گام های پیش رو هستیم و این مطالبه ما از همه اندیشمندان  در دو سال آینده است.

معاون علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان این که در مرحله گام های پیش رو به برهه بندی تدابیر می‌ رسیم، گفت: برهه بندی تدابیر در واقع همان تدابیر پیشران است، همچنین حصول اطمینان از کفایت تدابیر در تحقق افق، شاخص سازی برای ارزیابی میزان تحقق افق، الزامات و ساز و کارهای نظارت و پایش تحقق سند الگو و الزامات و ساز و کارهای به روز رسانی و اصلاح سند الگو از جمله گام هایی است که باید در دو سال آینده طی کنیم.

وی در ادامه از برگزاری هشتمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در خرداد ماه سال آینده خبرداد و افزود: موضوعات این کنفرانس همان مسائلی که در گام های پیش رو در نظر گرفته ایم و همچنین از همه اندیشمندان در قالب ارائه مقاله و برگزاری نشست های علمی می‌ توانید در تدوین این سند همکاری کنید./1330/پ202/ج

ارسال نظرات