۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۵۹۴۰۳۶
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

استاد انصاریان شخصیتی مثبت و کم نظیر دارد + فیلم

استاد انصاریان شخصیتی مثبت و کم نظیر دارد + فیلم
نماینده مجلس خبرگان رهبری شخصیت استاد انصاریان را بسیار مثبت دانست و گفت: اخلاص دلیل ارتباط عمیق وی با مردم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مبلغی نماینده مجلس خبرگان رهبری، امروز در مراسم آیین معرفی و تجلیل از ترجمه کتاب «اصول کافی» به قلم حجت الاسلام والمسلمین انصاریان که در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: یک دانشمند و شخصیت علمی را می‌توان از راه‌های مختلفی مانند ساختار سازی علمی و واژگان پردازی شناخت.

وی افزود: مرحوم کلینی را باید از زوایای مختلف موردبحث و بررسی قرار دارد، تحلیل ساختارهای کتاب‌های ایشان و نظام واژگانی و ادبیاتی وی درهای جدیدی به روی انسان می‌گشاید.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به اینکه نوع تدوین و تنظیم مباحث کتاب اصول کافی را هندسه‌ای بی‌نظیر دانست و ادامه داد: این هندسه بیانگر نگاهی ژرف به مباحث دینی است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه کتاب مرحوم کلینی با عقل و جهل شروع‌شده است، اظهار داشت: از نگاه آیات و روایات جهل و عقل پایه‌ای‌ترین مبحث برای مواجه انسان با مباحث دینی است.

وی بابیان اینکه نقطه عزیمت و شروع عقل است، گفت: انسان در برابر آموزه‌های دینی یا واجد عقل و برخوردار از تعقل است یا در وضعیت جهل  و حالت تعطیل عقل به سر می‌برد بنابراین نمی‌توان هیچ شرایط اولیه‌ای را برای گره خوردن انسان به دین و یا فهم او نسبت به آموزه‌ها و بیانات دینی به غیر عقل تحلیل و ارائه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: این شروع باعقل، پیامی را هم برای اصحاب دین، عالمان، فقیهان، راهبرد نویسان و راهبرد پردازان و کل جامعه اسلامی دارد که اگر ما می‌خواهیم آموزه‌های دینی را تقویت کنیم اگر به دنبال ایجاد و استقرار بخشیدن به زیرساخت‌های تحول‌آفرین در جامعه هستیم باید نقطه عزیمت را عقل و هر آنچه به تقویت بنیان‌های عقلی می‌انجامد روی‌آوریم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم بابیان افلا تعقلون به کسانی که دین را انتخاب نکردند و یا کسانی که در نقطه آغازین هستند اشاره دارد، گفت:  نگاه ژرفی  که مرحوم کلینی به دین داشته او را به این امر واداشته که درب ورود به باغ بزرگ آموزه‌های دینی به‌ویژه آموزه‌های ائمه اطهار(ع) را مبحث عقل قرار دهد.

وی نظام واژگانی و ادبیاتی مطرح‌شده در کتاب کافی را بیانگر فهم و میزان ابداع و عمق اندیشه مرحوم کلینی دانست و اظهار داشت: انسان اندیشمند با واژه‌یابی اندیشه خویش را در قالب واژگان بیان می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به اینکه مرحوم کلینی اخلاق را در زمره اصول و پایه می‌دانست، گفت: مرحوم کلینی در این کتاب رای را در ذیل علم قرار می‌دهد و چنین بیان می‌کند که رای و عقل یکی نیستند اما اگر عقل میدان پیدا کند می‌تواند به رأی منتهی شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به کتاب ایمان و کفر مرحوم کلینی، عنوان کرد: او در این کتاب برخلاف نگاه برخی که ایمان را منعزل از  رفتارها و سلوک  و عمل بیرونی تلقی می‌کنند و عموماً در قلب و نفس به دنبال آن هستند مرحوم کلینی ایمان را تنها به حالات درونی مرتبط نمی‌کند و از زوایای اجتماعی، نمادها، نمودهای اجتماعی و ابعاد اخلاقی و فرهنگی نیز مور بررسی قرار می‌دهد.

وی در پایان شخصیت حجت الاسلام والمسلمین انصاریان را بسیار مثبت و کم‌نظیر دانست و خاطرنشان کرد: کمتر کسی وجود دارد با چند نسل در ارتباط باشد و با نسل‌های مختلف ارتباط برقرار کند و این ارتباط به حلاوت سخن، اخلاص و ساده زیستی این استاد بزرگ برمی‌گردد./813/پ202/ب1

تعداد بازدید : 4
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات