۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۵۹۴۰۰۸
در قم؛

نشست بررسی کنوانسیون پالرمو برگزار شد

نشست بررسی کنوانسیون پالرمو برگزار شد
نشست بررسی کنوانسیون پالرمو با حضور اعضای هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) و اساتید انقلابی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست بررسی کنوانسیون پالرمو امروز با حضور، حجج الاسلام قاسم روانبخش کارشناس مسائل سیاسی، محمدرضا باقر زاده عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)، علی اصغر گرجی نماینده تشکل‌های سیاسی و انقلابی حوزه علمیه قم و سیدحسن حسینی پژوهشگر مسائل سیاسی در سالن جلسات خبرگزاری حوزه برگزار شد.

دشمنی با دشمنان مورد تأکید امام و رهبر انقلاب

بر اساس این گزارش حجت الاسلام روانبخش در ابتدای این نشست، با بیان این که فرمایشات امام و رهبر انقلاب برخاسته از قرآن و سنن اهل‌بیت(ع) است، اظهار داشت: یکی از نکات مورد تأکید امام و رهبری، بحث دشمنی دشمنان است، حال باید ببینیم به این دشمنی معتقد هستیم یا خیر.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با تأکید بر این که امر قطعی در 40 سال انقلاب اسلامی، اثبات اوج کینه و دشمنی دشمنان استکباری نسبت به جمهوری اسلامی بوده است، گفت: به فرموده حضرت امیر(ع) باید برخلاف خواسته‌های دشمن عمل کرد و اگر کسی از دشمن خود انتظار خیرخواهی داشته باشد، حتما نادان است.

وی با بیان این که هرجا تصور شد که از طریق اعتماد به دشمن می‌توان از کینه آن کم کرد و معضلات و مشکلات جامعه را کاهش داد، روز به روز بر مشکلات کشور افزوده شده است، خاطرنشان کرد: در تجربیات مذاکرات الجزایر که بهزاد نبوی به جای وارد شدن از موضع قدرت، از موضع ضعف و اعتماد به دشمنان وارد شد، جز خسران و ضرر برای کشور چیزی حاصل نشد.

حجت الاسلام روانبخش با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در دولت‌های سازندگی، اصلاحات و اعتدال خاطرنشان کرد: دشمنان در هیچ کدام از این مذاکرات به وعده‌های خود عمل نکردند.

8 ماه معطلی، نتیجه آخرین اعتماد به اروپاییان

کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که نتیجه اعتماد دولت ما به دشمن در قضیه برجام، پاره کردن آن توسط آمریکا شد، گفت: آخرین اعتماد ما به اروپاییان است که بیش از 8 ماه دولت ایران را معطل خود نگه داشته‌اند و لحظه لحظه مذاکرات نشان می‌دهد که عقب‌نشینی ما سبب جلو آمدن آنها می‌شود.

وی با تأکید بر این که اعضای دولت دوازدهم به جای شعار «ما می‌توانیم»، شعار «ما نمی‌توانیم» را باور دارند، بیان کرد: مقدمه آقای روحانی بر کتاب "ایران و جهانی شدن" آقای سریع‌القلم، این است که در پیشرفت و هویت دچار پارادوکس شده‌ایم و برای خارج شدن از این پارادوکس نیاز به تعامل با غرب داریم.

در ادامه حجت الاسلام باقر زاده با بیان این که کشورهای مختلفی به کنوانسیون پالرمو پیوسته‌اند، اظهار داشت: به منظور رسیدن به پاسخ این پرسش که یک کنوانسیون بین المللی فی نفسه تهدیدی برای کشور‌های تازه پیوسته به آن محسوب شود یا خیر، بایتی بین کشورهای عادی با کشورهای در حال جنگ با استکبار تفاوت قایل شد.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر این که ایران را باید با کشورهای در حال جنگ مقایسه کرد، گفت: ما در شرایطی به کنوانسیون‌های بین المللی پیوسته‌ایم که شاید در شرایط عادی به آن ملحق نمی‌شدیم، چراکه هیچ مزیتی برای ما ندارد.

NPT در شرایط امروز فقط تحدید کننده است

وی ادامه داد: در شرایط امروز NPT برای ما هیچ مزیت و فایده‌ای نداشته و فقط تحدید کننده انرژی مسالمت آمیز محسوب می‌شود، اگر قرار بود که امروز به این معاهده ملحق شویم، یقینا به خاطر عدم وجود مزیتی برای ما این امر صورت نمی‌گرفت، در صورتی که به ادعای آنها ابزاری برای افزایش مسالمت آمیز انرژی هسته‌ای و جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای عنوان می‌شود.

حجت الاسلام باقرزاده تصریح کرد: اگر ما عضو NPT نبودیم، دشمنان ما نمی‌توانستند ما را در منگنه قرار دهند که از انرژی مسالمت‌آمیز هسته‌ای خود چشم پوشی کنیم.

وی با اشاره به منافات کنوانسیون پالرمو با شرع مقدس بیان کرد: رد کردن شورای نگهبان خود دلیلی مهم برای غیرشرعی بودن این کنوانسیون محسوب می‌شود.

همچنین حجت الاسلام گرجی با اشاره به تناقض این عهدنامه با انقلاب اسلامی اظهار داشت: برای فهم این مسأله ابتدا باید مبنای انقلاب اسلامی توسط امام راحل مورد فهم قرار گیرد.

نماینده تشکل‌های سیاسی و انقلابی حوزه علمیه قم با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: انقلاب ما انقلاب نام و نان نبوده و هدف اصلی آن در هم شکستن و خرد کردن هژمونی استکباری جهان بوده است.

وی با بیان این که فلسفه انقلاب ما آشتی دادن بشریت مستضعف بوده است، گفت: گاهی ما اهداف را فراموش کرده و دشمنان اهداف جزیی را جای آرمان‌های ما قرار می‌دهند.

حجت‌الاسلام گرجی با تأکید بر این که عهدنامه بین المللی پالرمو و FATF کاملا در تضاد با آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: آرمان ما آزاد بودن مردم دنیا در انتخاب دین، مذهب و ایدئولوژی پس از ارائه تمام نسخه‌های موجود است، در حالی که عهدنامه‌های دشمن مخالف این ایدئولوژی است.

گفتمان انقلاب به ندای مظلوم پاسخ می‌دهد

وی با اشاره به این که گفتمان انقلاب در صورت شنیدن ندای مظلومیت هر مظلومی، به ندای او پاسخ می‌دهد، گفت: تصویب این معاهده، اجازه کمک به ندای نهادها و سازمان‌های مظلوم مقاومت را نداده و تنها اجازه یاری نهادهای مورد تأکید خود را می‌دهند.

نماینده قرارگاه اساتید و طلاب انقلابی قم با اشاره به تناقض آشکار تصویب عهدنامه‌هایی مانند پالرمو با هدف‌های مقدس انقلاب و نظام اسلامی بیان کرد: یکی از اهداف نظام اسلامی، انتخاب ارکان حکومت فلسطین توسط خود فلسطینان است، در حالی که دشمنان مخالف صریح این موضوع هستند.

در پایان حجت الاسلام حسینی با بیان این که از سال 92 تا 94 هیچ اشاره‌ای به FATF نشده است، خاطرنشان کرد: در صورت تعامل بانک‌های خصوصی جهان با بانک‌ها و نهادهای مورد تحریم در ایران از سوی آمریکا مورد تحریم واقع می‌شدند، از این رو برای مشخص شدن سازوکار تعامل نیاز به شفاف سازی در این زمینه وجود دارد.

حجت الاسلام حسینی بیان کرد: بنابراین علت اصلی اصرار بانک های بین المللی برای شفاف سازی در جهت اثبات این مسأله است که با نهادهای تحریمی داخل کشور تعاملی ندارند.

این پژوهشگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: مسؤولان وزات خارجه ایران قبل از تصویب برجام دائما عنوان می‌کردند که در صورت خارج شدن آمریکا از این معاهده، هیچ کشور اروپایی تحریم‌ها را اجرا نخواهد کرد، در حالی که بعد از خارج شدن آمریکا از برجام، این قضیه برعکس شد.

وی هنر شهید احمدی روشن دور زدن تحریم‌ها توصیف و بیان کرد: شهید احمدی روشن برخی از قطعاتی را که تنها در اختیار آمریکا یا دیگر کشورهای استکباری قرار داشت، با ایجاد شرکت‌های صوری و به صورت غیرمستقیم خریداری کرده و به دست می‌آورد./876/پ202/ج

مهدی شاهی
ارسال نظرات